شناسهٔ خبر: 38000359 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حوزه بهداشت و رفاه

ایجاداتاق ایزوله و آزمایشگاه کرونا ۲.۵میلیارد اعتبار می خواهد/ویروس می‌تواند تا ۱۴ روز در بدن فرد مبتلا علامتی نداشته باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه هیچ موردی از ابتلای به کرونا گزارش نشده است، گفت: ایجاد اتاق ایزوله و آزمایشگاه کرونا ویروس ۲.۵ میلیارد اعتبار نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، محمدرضا نیکبخت امروز دوشنبه در شورای پدافند غیرعامل لرستان با اشاره به اینکه کرونا ویروس، ویروس خیلی جدیدی نیست چراکه نمونه‌هایی از آن در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ کشف شد، اظهار داشت: یک نمونه این ویروس در خفاش و نمونه دیگر آن در شتر دیده شد، امروز نمونه این ویروس در انسان دیده شده است.

تاکنون هیچ انسان مبتلایی در ایران مشاهده نشده است

وی با بیان اینکه این ویروس در کشور چین بیشتر از همه جا تلفات داده است، تصریح کرد: در ایران و دیگر کشورها جزو کشورهای با خطر پایین هستیم و تاکنون هیچ انسان مبتلایی مشاهده نشده است، تنها مشکوک ۶ نفر بودند که آزمایش شد و در نهایت مشخص شد مشکلی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه به هرروی سازمان بهداشت جهانی مجبور است اعلام خطر کند و کشورها را از نظر خطر دسته بندی کند، افزود: بیماری که امروز در چین بروز پیدا کرده نسبت به ویروس‌های مشابه قبلی خطر آن کمتر است اما شیوع و گسترش ابتلای به آن زیاد است.

علائم و روش‌های پیشگیری از ابتلای به کرونا

نیکبخت با اشاره به اینکه در انسان‌هایی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و … امکان ابتلاء و مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا بیشتر است، گفت: دوره کمون این بیماری که علائم نهفته است، ۲ تا ۱۴ روز است.

وی یادآور شد: سرفه‌های متعدد و پشت سر هم، تب، تنگی نفس و… از علائم این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه این ویروس از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود، اگر فاصله افراد از یک و نیم متر کمتر باشد امکان انتقال ویروس وجود دارد، تصریح کرد: مشخص نیست که این ویروس از طریق اشیای آلوده منتقل شود اما به هرروی باید این مورد را نیز جدی گرفت و رعایت کرد.

نیکبخت با تاکید بر اینکه مهم‌ترین راه کنترل بیماری عدم تماس با فرد آلوده به ویروس است، افزود: در جهان تا امروز از ۱۴ هزار و ۵۵۷ نفر مبتلای به این ویروس ۳۰۴ نفر فوت کرده اند.

بخش عفونی بیمارستان عشایر آماده رسیدگی به موارد احتمالی می‌شود

وی با اشاره به اینکه کارکنان حوزه نظام سلامت در این رابطه آموزش دیده اند، شورای سلامت در شهرستان‌های لرستان نیز تشکیل شده و این اطلاعات را همکاران ما منتقل کرده اند، اظهار داشت: باید فضای مناسبی برای بیماران تنفسی در شهرستان‌ها وجود دارد، مختص این بیماری آی سی یو نداریم، باید به صورت اختصاصی این مسئله را پیگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: بخش عفونی بیمارستان عشایر که بیشترین متخصصان ما در آن جا هستند را آماده می‌کنیم تا آماده رسیدگی به موارد احتمالی و مشکوک باشند.

نیکبخت با بیان اینکه باید حتماً یک اتاق ایزوله در بیمارستان عشایر برای این بیماری تشکیل دهیم که اگر بیماری رخ داد جایی داشته باشیم که حداقل ۵ بیمار احتمالی را پوشش دهد، تصریح کرد: دست کم یک میلیارد تومان اعتبار برای این کار نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه باید آزمایشگاه جامع تشخیصی را در استان داشته باشیم، یک سری تجهیزات مورد نیاز از تهران می‌آید، اما برای سایر تجهیزات یک میلیارد و نیم دیگر نیاز است، افزود: هیچ موردی از کرونا ویروس در کشور ما وجود ندارد، بنابراین زمینه اضطراب و استرس نیست اما صدا و سیما باید آگاهی لازم را بدهد. جایی که تجمع افراد است، مواظب انتقال بیماری‌های تنفسی باید باشیم.

ویروس کرونا می‌تواند تا ۱۴ روز در بدن فرد مبتلا علامتی نداشته باشد

یک متخصص عفونی با بیان اینکه دوره نهفتگی ویروس کرونا، دو تا ۱۴ روز است، گفت: ممکن است فردی مبتلا به ویروس باشد اما در این مدت، علامتی نداشته باشد؛ رعایت بهداشت فردی باعث پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌شود.

به گزارش تسنیم، دکتر بیژن صدری‌زاده، متخصص بیماری‌های عفونی درباره تاریخچه ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا، ویروس خوش نامی نیست، این ویروس پیش از این هم وجود داشته و اتفاقاً سابقه خوبی ندارد زیرا نخستین بار در دنیا سندرمی به نام سندرم تنفسی شدید و حاد ایجاد کرد؛ این سندرم تنفسی، سال ۲۰۰۳ در کانادا به‌وجود آمد و تقریباً ۱۰ سال بعد در سال ۲۰۱۲ سندرم تنفسی خاورمیانه را ایجاد کرد که از عربستان شروع شد و به قسمت‌های دیگر منتقل شد.

وی افزود: گسترش ویروس کرونا با سرعت زیادی در چین انجام شد و بعد به استرالیا و انگلیس و فرانسه هم رسید و در منطقه ما هم کرونا به عربستان و کویت آمده و این به معنی زنگ خطر و آماده‌باش برای کشورهای اطراف است.

صدری‌زاده ادامه داد: ویروس کرونا، هم‌خانواده ویروس‌های سرماخوردگی است؛ با این تفاوت که آنها خطرناک نیستند اما ویروس کرونا خطرناک است زیرا می‌تواند بیماری شدید ایجاد کند.

وی افزود: ویروس کرونا، هنوز امتحان خودش را پس نداده است و هیچکس نمی‌تواند به‌طور قطعی بگوید بیماری‌زایی ویروس کرونا تا چه حد بیشتر خواهد شد و تا چه میزان شدت پیدا خواهد کرد؛ آنچه مسلم است این است که ویروس کرونا یک بیماری حاد تنفسی است که با تب و سرفه و تنگی نفس شروع می‌شود.

صدری‌زاده درباره دوره نهفتگی ویروس کرونا تصریح کرد: دوره نهفتگی ویروس کرونا از دو تا ۱۴ روز است یعنی ممکن است فردی مبتلا به کرونا شده باشد اما در دوره نهفتگی باشد و ۱۴ روز بعد علائم به سراغش بیاید و ممکن است فردی که مبتلا به ویروس کرونا شده است ۲ تا ۱۴ روز هیچ علائمی از این ویروس نداشته باشد.

وی اضافه کرد: منظور از تماس نزدیک، گفتگو و تماس با فردی در فاصله کمتر از دو متر است که در این فاصله اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا عطسه یا سرفه کند قطعا ویروس کرونا از طریق دهان، بینی و چشم طرف مقابل وارد بدنش می‌شود.

صدری‌زاده با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی خاطرنشان کرد: افراد، باید هنگام عطسه از دستمال استفاده کنند و اگر دستمال در دسترس نبود در آرنج خودشان عطسه کنند.

این متخصص عفونی درباره استقرار نیروهای اورژانس و دستگاه‌های حرارت سنج در فرودگاه‌ها یادآور شد: استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج در فرودگاه‌های کشور، اقدام مثبتی است البته این اقدام، لازم است اما قطعاً کافی نیست چون ممکن است فرد مبتلا به ویروس کرونا در دوره نهفتگی باشد و اصلاً هیچ یک از علائم کرونا مثل تب و سرفه و تنگی نفس را نداشته باشد و بعد از اینکه وارد کشور شد، علائم بروز کند.

نظر شما