شناسهٔ خبر: 37985295 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جزئیات بازگشت ایرانیان مقیم چین به کشور

چین در قرنطینه کرونا

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

اخیراً افراد برخی مناطق کشور چین و برخی کشورهای دیگر به ویروسی به نام «کروناویروس» مبتلا شده‌اند و این ویروس به قدری خطرناک است که مقامات چین دستور قرنطینه چند شهر این کشور را صادر کرده‌اند. شیوع این بیماری در «ووهان»، ششمین شهر پرجمعیت چین بوده است. بر اساس آمار جدید وزارت بهداشت چین تا دیروز ۱۴ هزار و ۳۸۰ نفر در کشور چین به ویروس کرونا جدید مبتلا شده و ۳۰۴ نفر جان‌باخته‌اند. ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها ازجمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است. این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل‌انتقال است. کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درباره  وضعیت بازگشت ایرانیان ساکن چین به کشور، گفت: روز شنبه پروازی با تجهیزات کامل و تیم پزشکی به چین اعزام‌شده است تا بیش از ۸۰ نفر از هم‌وطنان ایرانی مقیم کشور چین را به ایران بازگرداند. به گزارش ایسنا، بخش عمده‌ای از این افراد دانشجویان در حال تحصیل در چین هستند که برخی از آنها مشکلات نظام‌وظیفه داشتند که ستاد نیروهای مسلح تسهیلاتی برای بازگشت آنها به کشور در نظر گرفته است. وی درباره مجوز خروج ایرانیان مقیم چین از این کشور، ادامه داد: مذاکرات با کشور چین دراین‌باره انجام و توافق اولیه صورت گرفته است. با توجه به اینکه دو کشور دیگر مثل ترکیه اتباع خود را از چین خارج کرده‌اند، فکر نمی‌کنیم از نظر دیپلماتیک مشکلی برای بازگشت هم‌وطنانمان وجود داشته باشد.

قرنطینه 14 روزه در هتل
جهانپور تأکید کرد: این افراد بعد از بازگشت به کشور در هتلی در تهران به مدت ۱۴ روز و با حضور تیم پزشکی و با امکانات کامل مثل دسترسی به اینترنت و... قرنطینه می‌شوند و بعد از طی این مدت در صورت تأیید سلامتشان به آغوش خانواده بازخواهند گشت.

هیچ ایرانی مقیم چین تاکنون مبتلا 
به کروناویروس نشده است
وی افزود: تاکنون هیچ‌کدام از هم‌وطنان ایرانی مقیم چین به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند، اما به دلیل قرنطینه و محدودیت‌ها دچار مشکل شده بودند که از نظر اخلاقی ما و همه دستگاه‌های دولتی موظفیم این افراد را با رعایت ضوابط سلامت و ایمنی به کشور برگردانیم.
جهانپور درباره اینکه چرا با وجود اعلام وزیر بهداشت روز شنبه پروازهایی از چین به ایران داشته‌ایم، گفت: قاعدتاً وقتی جمعه‌شب مصوبه اعلام شد، امکان لغو پروازهای صبح روز شنبه نبود. کل پروازهای مستقیم ایران به/از چین متوقف می‌شود و پروازهای غیرمستقیم  لغو نشده‌اند. ممکن است برخی با ترانزیت یا از فرودگاه‌های دیگر پس از سفر به چین به ایران سفر کنند که مراقبت برای افرادی که مهر خروج از چین در ۱۴ روز گذشته در پاسپورتشان باشد، انجام می‌شود.

ارسال کیت‌های تشخیص کروناویروس به ایران
وی درباره روش تشخیص و وضعیت موجودی کیت‌های اختصاصی تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹، گفت: از نظر کیت‌های تشخیصی ویروس کرونای ۲۰۱۹ هیچ مشکلی نداریم. باید توجه کرد که سه مرحله تست برای تشخیص ویروس کرونا داریم که مرحله آخر تست تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است و کیت‌های آن با همکاری سازمان جهانی بهداشت به میزان موردنیاز به ایران ارسال‌شده است که بخشی از آن‌ها آلمانی هستند. ما هر فرد مشکوک به ویروس کرونا را بلافاصله با کیت‌های اختصاصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ مورد آزمایش قرار نمی‌دهیم، بلکه ابتدا تست کلی خانواده کرونا را انجام می‌دهیم و اگر نتیجه مثبت بود، سپس تست سارس و  اختصاصی کروناویروس ۲۰۱۹ را انجام می‌دهیم. ممکن است در مواردی فرد به ویروس سارس مبتلا شده باشد، به همین دلیل تست تشخیصی این ویروس هم انجام می‌شود.

موارد انگشت‌شمار مشکوک 
به کروناویروس در کشور
وی درباره اینکه آیا موارد مشکوک به ویروس کرونا داشته‌ایم، گفت: روزانه به صورت انگشت‌شمار موارد مشکوک مبتلا به کرونا ویروس جدید داریم. هر فردی که علائم و شرح‌حال او احتمال ابتلا به ویروس کرونا جدید را داشته باشد، تست تشخیصی برایش انجام می‌شود و اگر تست منفی باشد، فرد از شرایط مراقبت‌های بهداشتی خارج می‌شود.

بخش ایزوله منفی در بیمارستان شهدای یافت‌آباد تهران
جهانپور ادامه داد: اگر در بیماری نتایج آزمایشگاهی ابتلا به ویروس کرونا مثبت شود، بخش ایزوله منفی در بیمارستان شهدای یافت‌آباد در شهر تهران و بخش‌های ایزوله منفی آماده‌شده در سایر استان‌ها محل بستری این بیماران خواهد بود.

تشخیص ابتلا به کرونا 
در کمتر از ۱۳ دقیقه
محققان چینی یک کیت تست مخصوص ساخته‌اند که ابتلا به ویروس تنفسی کرونا را بین ۸ تا ۱۳ دقیقه تشخیص می‌دهد. این کیت که لازمه کنترل ویروس کرونا و پیشگیری از آن است، با همکاری‌ متخصصین موسسه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی چین و یک کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی مستقر در شهر ووشی این کشور، ساخته‌شده است. کیت تست کرونا به مرحله تولید انبوه رسیده است و کمپانی سازنده می‌گوید که می‌تواند روزانه برای ۴ هزار نفر از این نوع کیت‌ها تولید کند. استفاده از اولین گروه از این کیت‌های تست در استان هوبی چین آغازشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما