شناسهٔ خبر: 37983145 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

شانس براي المپيک دوباره به واليبال ايران رو کرد

صاحب‌خبر -

 سروقامتان واليبال ايران حالا يک بار ديگر در المپيک هستند.آن هم پس از اينکه موفق شدند در مسابقات انتخابي المپيک در قاره آسيا،بالاتر از ديگر قدرت هاي قاره کهن قرار بگيرند و با شکست چين در خاک خود،جواز صعود به المپيک 2020 را بگيرند. اين دومين مرتبه است که واليباليست هاي ايراني حضور در المپيک را به صورت پياپي تجربه مي کنند و حالا طبق قرعه کشي انجام شده براي اين رقابت ها هم، از شانس خوبي براي صعود به مرحله بعدي اين رقابت ها برخوردار است. همان موقع طبق دستورالعمل دوره هاي قبل، براي ايران گروه a و بازي با ژاپن ،لهستان ،ايتاليا ،کانادا و ونزوئلا پيش بيني شد. تيم‌هاي برزيل، آمريکا، روسيه، آرژانتين، فرانسه و تونس هم در گروه b . اين پيش بيني خيلي بيراه نبود و فدراسيون جهاني fivb هم با تعيين گروه بندي ،در واقع پيش بيني ها را تاييد کرد. قرعه اي که کار ايران را در دور مقدماتي المپيک خيلي سخت نمي داند .

سعيد رضايي مربي تيم ملي واليبال هم در اين باره مي گويد:« گروه ايران براي دور مقدماتي بازيهاي المپيک ، گروه خوبي است . البته کار خيلي هم راحت نيست. همه تيم هاي المپيکي به جز ونزوئلا و تونس تيم هاي بزرگ واليبال دنيا هستند . در المپيک کار راحت نيست اما گروه ما در مقايسه با گروه b راحت تر است .» به گفته رضايي ايراني ها با کمي هوشياري شانس صعود به دور دوم المپيک را دارند:« شانس صعود تيم ما از دور مقدماتي خيلي بيشتر از دور دوم به نيمه نهايي است.ما از حالا مي توانيم روي شکست کانادا و ژاپن حساب کنيم يا حتي ايتاليا. چرا که تيم ما پتانسيل خيلي خوبي دارد . هر چند مهم است تيم روز مسابقه چه شرايطي دارد. اگر روز ، روز تيم ما باشد ايتاليا را هم شکست مي دهد.»

طبق برنامه از هر گروه چهار تيم اول به دور دوم صعود مي کنند و ، تيم‌ها به صورت ضربدري با هم مسابقه مي دهند تا برنده ها به نيمه نهايي برسند. يعني تيم اول و چهارم هر گروه و تيم‌هاي دوم و سوم هر گروه، به مصاف هم مي‌روند. در واقع جنگ اصلي در دور دوم و بين هشت تيم است. مربي تيم ملي هم قبول دارد:« کار تيم در دور دوم سخت مي شود. وقتي در جمع چهار تيم اول دور مقدماتي بالا بيايد ،مبارزه با هر تيمي که مقابلش باشد ،سخت است. البته من معتقدم تيم ما با برزيل بهتر بازي مي کند چرا که سبک بازي اش به برزيل مي خورد اما مقابل روسيه و فرانسه نه.»

حالا تيم ملي واليبال در رنکينگ جديد جهاني همان تيم هشتم مانده است. جايگاهي که رضايي آن را منطقي مي داند:« ما بايد قبول کنيم که تيم واليبال ايران جزو 8 تيم برتر دنيا است . صعود از هشتمي به چهار تيم اول دنيا کار خيلي سختي است . چرا که شرايطش متفاوت است. برزيل تيم اول دنيا در ليگ جهاني يک جور است و در جام جهاني طور ديگري شرکت مي کند. درست است که توقع مردم از واليبال بالا رفته است اما قبلا قهرمان جهان نبوده ايم که حالا بايد به جمع چهار تيم اول دنيا برسيم.»

البته تدارکات خوب براي آمادگي و موفقيت تيم ملي اهميت زيادي دارد . به همين خاطر فدراسيون در حال برنامه ريزي براي اردو و بازيهاي تدارکاتي است تا تيمي آماده روانه توکيو کند. امير خوش خبر سرپرست تيم ملي واليبال مي گويد:« ما در حال برنامه ريزي براي تدارکات خوب براي تيم هستيم. مي خواهيم با رايزني بازيهاي تدارکاتي خوبي را براي تيم بچينيم تا آماده به توکيو برود. حتي اردوي اروپايي در نظر گرفته ايم تا هم تيم تمرين کند و هم بازي تدارکاتي بااروپايي ها انجام دهد.»

نظر شما