شناسهٔ خبر: 37964732 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مردم باور کرده‌اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد

رئیس جمهور گفت: مردم باور کرده‌اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهری، حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم تجدید میثاق هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اظهار داشت: ایام دهه فجر سال ۵۷ به‌عنوان روزهای تاریخ‌ساز برای کشور عزیزمان و برای همه مسلمانان بود.

وی با بیان‌اینکه امام در طول این ده روز گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم‌سالاری و استقلال انجام داد، گفت: نهضتی که به همراهش تغییر هست وقتی آرام می‌نشیند که به‌ نظام منتهی شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به آشوب بیشتر شباهت دارد و امام عزیز و بزرگوار ما توانست دو یادگار بزرگ جمهوریت و اسلامیت را برای تاریخ و کشور به ارمغان بیاورد.

روحانی بیان کرد: امام به‌خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم‌سالاری امکان‌پذیر نیست. امام تجربه مشروطه را پیش‌رو داشت که بعد از آن همه تلاش و فداکاری و تشکیل عدالت‌خانه و تأسیس مجلس شورای ملی، قدم‌به‌قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه‌ای باقی نماند.

وی تشریح کرد: انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرای مردم و رای مردم بود کم‌کم به‌جایی رسید که در میان جمعی و درباری افراد منتخب می‌شدند و آنگاه تشریفات انتخاباتی انجام می‌گرفت.

رئیس جمهور اظهار داشت: در زمان شاه از قبل همه می‌دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نماینده همه حوزه‌های انتخابیه روشن بود. فلذا امام به این نتیجه رسید با وجود سلطنت دموکراسی و مردم‌سالاری امکان‌پذیر نیست.

روحانی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به امام پیشنهاد‌های انواع گوناگون نظام مشروطه‌ می‌کردند، گفت: امام هیچ‌یک از آن‌ها را نپذیرفت و در میان همه مشورت‌ها، جمهوری اسلامی را برگزید.

امام پدر جمهوری‌خواهی تاریخ ایران بود

وی تصریح کرد: امام نه‌تنها پدر اسلام‌خواهی در تاریخ سرزمین ما بود بلکه امام پدر جمهوری‌خواهی تاریخ ایران بود، جمهوریتی که با دیانت و با اسلامیت پیوند نخورد، آن جمهوری هم باقی نمی‌ماند و تبدیل به استبداد می‌شود. به همین دلیل بود که امام اصرار داشت که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و یک کلمه زیاد.

رئیس هیأت دولت بیان داشت: هدف امام برپایی حکومت در چهارچوب اسلام به دست مردم بود و امام می‌دانست که عدالت و اصلاح در جامعه و رشد و توسعه بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست. اینکه او فرمود میزان رأی ملت است و این را به‌عنوان یک شعار نگفت.

رئیس جمهور تشریح کرد: اینکه امام فرمود میزان رأی ملت است، یک شعار نبود، امام می‌دانست که اگر در هر صحنه‌ای مردم حضور داشته باشند پیروزی نهایی همانجا است و اگر مردم غایب باشند بی‌تردید ما به موفقیتی دست نخواهیم یافت و یا آن موفقیت مقطعی خواهد بود.

هرکسی مردم را برای حضور در انتخابات دلسرد کند از راه امام(ره) فاصله دارد

روحانی گفت: به همین دلیل تأکید امام بر این بود که مردم ولی‌نعمت ما هستند و در همه انتخابات مردم ما شرکت کنند و انتخاب کردن حق مردم است و هر آن کس مردم را از انتخاب کردن بازدارد و اجازه ندهد در میان سلایق مختلف آن‌که می‌خواهند برگزینند و هرکس مردم را برای حضور در صندوق آرا دل‌سرد کند حتماً با مشی و راه امام فاصله دارد.

وی تشریح کرد: امام به ما یاد داد که در کنار مردم می‌توانیم مردم‌سالاری اسلامی را پابرجا سازیم، امام به ما آموخت که با تکیه‌بر مردم می‌توان با ابرقدرت‌ها مبارزه کرد و ایستادگی کرد.

رئیس جمهور بیان داشت: مردم‌سالاری امام و اسلامیت موردنظر امام فقط به یک صحنه و انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی‌شود، ما همیشه باید مردم‌خواه باشیم همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم، در سیاست داخلی‌مان در سیاست خارجی‌مان در سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی‌ نظرات، اعتقادات، تفکرات و سلایق مردم از یاد نباید برود.

روحانی تأکید کرد: اقامه دین و عدل به دست مردم امکان‌پذیر است و که شرع از عرف فاصله ندارد، باید کاری کرد که فرهنگ اجتماعی ما در چهارچوب مقررات اسلام همان عرف متشرعه ما باشد.

 مردم باور کرده‌اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد

وی گفت: اگر راه امام را ادامه دهیم، امروز هم که در سخت‌ترین شرایط تاریخ اقتصادی و سیاسی هستیم از این مسیر عبور خواهیم کرد، اگر امروز بعد از دو سال در برابر تحریم‌های بی‌سابقه ملت ما به‌خوبی ایستادگی و مقاومت کرده به آن دلیل است که ظلم و تجاوز از ناحیه ستم گران است و مردم باور کرده‌اند که نظام ما در مسیر صحیح و درست قرار دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم باور کرده‌اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم. مردم ما می‌دانند که راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر متجاوزین وجود ندارد. متجاوزینی که نه‌تنها بر ملت ما بلکه بر همه مسلمانان جهان و به‌ویژه بر ملت مظلوم فلسطین ظلم کردند. 

روحانی خاطر نشان کرد: این روزها می‌بینیم ننگ به بزرگی را که در تاریخ به‌عنوان معامله قرن ثبت کرده‌اند تا چه حد ننگین و تنفرانگیز برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان است.

وی تشریح کرد: امام هیچ‌گاه و در هیچ مقطعی نسبت به آینده روشن انقلاب ناامید نشد آن روزهایی که در سوم فروردین و چهارم فروردین سال 42 همه در خانه‌ها بسته‌شده بود، درب خانه امام در آن شب‌ها به روی طلاب، فضلا و مردم باز بود.

رئیس جمهور گفت: آن روزی که امام را مظلومانه به ترکیه و عراق تبعید کردند، هرگز امید امام به پیروزی و آینده قطع نشد و آن روزهای پرماجرا، روزهای قبل انقلاب، روزهای بعد انقلاب، امام همواره امیدوار بود و گویی این ندا را می‌شنید، «موسی از فرعونیان نترس که تو پیروز صحنه نبرد در برابر فرعونیان هستی».

 امروز هم نیاز به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت داریم

روحانی تأکید داشت: همین امید امام بود که در جنگ تحمیلی و در همه فراز و نشیب انقلاب ما را به پیروزی رساند، امروز هم نیاز به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت داریم و ما تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز خواهد شد.

وی بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بازهم در کنار مرقد امام بزرگوار تعهد می‌کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین امام و راه امام با هدایت‌های مقام معظم رهبری ادامه دهد. مردم ما به‌خوبی نشان داند که انقلاب زنده است امام زنده است ان روزی که مردن برای یک شاگرد مکتب امام یعنی شهید سردار سلیمانی همه به خیابان‌ها آمدند و به استقبال پیکر او آمدند و بدن ایشان را بدرقه کردند و نشان داند که راه امام زنده است مسی ر امام پر رهرو است و آن اسلامیت در میان مردم حضور دارد.

انتهای پیام/

نظر شما