شناسهٔ خبر: 37967216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

روحانی در حرم مطهر امام خمینی(ره): هر کس مردم را از حضور پای صندوق دلسرد کند، از راه امام(ره) فاصله دارد/ باید به نظرات مردم احترام بگذاریم/ راهی جز ایستادگی و وحدت نیست

رئیس جمهور گفت: هر کس مردم را برای حضور پای صندوق دلسرد کند، از راه امام فاصله دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راه مردم به نقل از باشگاه خبر نگاران،  حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  به همراه اعضای هیئت دولت صبح امروز یکشنبه با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

حجت‌الاسلام روحانی در این مراسم با بیان اینکه امام خمینی(ره) می‌دانست عدالت و اصلاح جامعه بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست، گفت: انتخاب کردن حق مردم است و هر کس مردم را از این انتخاب بازدارد و نگذارد در میان سلایق مختلف برگزیند و مردم را دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام(ره) فاصله دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: تأکید امام خمینی(ره) بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و همه مردم باید در همه انتخابات شرکت کنند؛ امام(ره) به ما یاد داد که باید با تکیه بر مردم با ابرقدرت ها مبارزه کرد. مردم سالاری مورد نظر امام خمینی(ره) فقط به یک انتخابات ختم نمی‌شود، بلکه همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ایام دهه فجر سال ۵۷ به عنوان روز‌های تاریخ ساز برای همه مسلمانان و کشورمان بود. امام (ره) در طول این ۱۰ روز گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت و انقلابی که پایانش استقرار نظام نباشد به آشوب شباهت دارد، بیان کرد: امام عزیز و بزرگوار ما توانست دو یادگار بزرگ را برای تاریخ ما و کشور ما به ارمغان آورد و آن جمهوریت و اسلامیت بود. امام(ره) به خوبی احساس کرد با وجود سلطنت مردم‌سالاری امکان پذیر نیست، اما امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالتخانه و تاسیس مجلس شورای ملی قدم‌به‌قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه‌ای باقی نماند.

حجت الاسلام روحانی یادآور شد: انتخاباتی که در روز‌های اول مشروطه توسط آرا و رأی مردم بود کم‌کم به جایی رسید که در میان جمع و دربار افرادی منتخب می‌شدند، تشریفات انتخاباتی انجام می‌گرفت؛ به عبارتی همه از قبل می‌دانستند چه افرادی به مجلس می‌روند، امام به این نتیجه رسید که با وجود دیکتاتوری مردم سالاری امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور افزود: بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می‌کردند که نظام مشروطه‌ای با سلطانیِ ضعیف بماند یا نظام مشروطه‌ای بماند بدون سلطان یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی؛ امام(ره) هیچ یک از آنها را نپذیرفت و در میان همه مشورت‌ها، جمهوری اسلامی را برگزید.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه امام نه تنها پدر اسلام خواهی در تاریخ سرزمین ما بود بلکه پدر جمهوری خواهی نیز در تاریخ ایران بود، ادامه داد: جمهوریتی که با دیانت و اسلامیت پیوند نخورد آن جمهوری هم باقی نمی‌ماند و به استبداد تبدیل می‌شود.

رئیس جمهور گفت: امام(ره) بر این تأکید داشت جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، امام بر این تأکید داشت که حکومت به دست مردم باشد، اما می‌دانست که عدالت، اصلاح، رشد و توسعه در جامعه بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست.

در حال تکمیل…

نظر شما