شناسهٔ خبر: 37917818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمایت برخی کشورهای عربی از طرح ترامپ

برخی کشور‌های عربی مثل همیشه به آرمان اسلامی فلسطین پشت کردند و از طرح سازش آمریکا حمایت کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزارش فرانسه دیروز نوشت: "کشورهای عربی با استقبال از طرح صلح آمریکا در خاورمیانه, باوجود خطر برانگیختن خشم فلسطینیان و افکار عمومی این کشورها متحد قدرتمند خود آمریکا را نرنجاندند".
تلاش برای نرنجاندن آمریکا در حالی است که تحرکات اخیر در منطقه - بخصوص حملات پهپادی یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان - به خوبی نشان داد آمریکا متحد قابل اتکائی برای آنها نیست و تنها در اندیشه باج خواهی از این کشورها است.
سفرای امارات عربی متحده , عمان و بحرین در آمریکا هم در این مراسم حضور داشتند.
ریاض با هدف ایجاد توازن گفت از تلاش های آمریکا قدردانی می کند و در عین حال بار دیگر بر حمایت بی وقفه خود از فلسطینی ها تاکید کرد.
از دیدگاه ابوظبی این طرح یک نقطه شروع مهم است و از دیدگاه قاهره شایسته بررسی عمیق است. دوحه از این طرح استقبال کرد و بر یک کشور فلسطینی با پایتختی شرق قدس تاکید کرد.
این حمایت‌ها در حالی است که اتحادیه عرب دیروز چهارشنبه این طرح را نقض حقوق مشروع فلسطینی ها دانست . قرار است روز شنبه نشست فوق العاده اتحادیه عرب با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عربی با حضور محمد عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در قاهره برگزار شود.
در این طرح امتیازات زیادی به رژیم صهیونیستی واگذار شده است. در این طرح به رژیم صهیونیستی حق ضمیمه کردن شهرک های یهودی کرانه باختری و به ویژه دره اردن داده شده است.
اگرچه در این طرح تاسیس یک کشور فلسطینی در نظر گرفته شده است اما محل آن در جایی به غیر از آنچه که فلسطینی ها تصورش را داشتند یعنی مجموع سرزمین های اشغال شده توسط اسرائیل در سال 1967 تعیین شده است.
حتی سازمان نه چندان مستقل عفو بین الملل هم به این طرح واکنش مثبتی نشان نداده و اعلام کرده است: "معامله قرن ترامپ به معنای تأیید سیاست های بی رحمانه و غیرقانونی اسرائیل علیه فلسطینی ها است و هیچ صلح پایداری را به ارمغان نمی آورد.
سازمان عفو بین الملل در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بسته پیشنهادی دلسرد کننده دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای نقض قوانین بین المللی و محرومیت بیشتر فلسطینی ها از حقوق شان، کتابچه ای برای ایجاد رنج و سوءاستفاده بیشتر در اسرائیل و سرزمین های اشغالی فلسطین (OPT) است. این سازمان از جامعه بین المللی خواست با اقدامات مغایر قوانین بین الملل که در به اصطلاح "معامله قرن" دونالد ترامپ گنجانده شده اند، مخالفت کند.
طرح سازش ترامپ روز سه شنبه در واشنگتن با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی رونمایی شد و در حالی که فلسطینی ها به شدت این طرح را رد کردند نتانیاهو با هیجان از آن استقبال کرد.
همین رویکرد یک جانبه ترامپ سبب شده بسیاری صاحب نظران طرح وی را از پیش شکست خورده معرفی کنند و برخی نیز تصریح کنند این طرح تنها مصرف داخلی برای ترامپ و نتانیاهو در آمریکا و اراضی اشغالی دارد.
کارشناسان گفتند ترامپ و نتانیاهو می خواستند از اعلام این طرح برای نجات خود استفاده کنند. ترامپ با خطر منزوی شدن توسط کنگره آمریکا روبرو است و نتانیاهو در اراضی اشغالی به فساد متهم است.
حتی نتایج تازه ترین نظرسنجی در اراضی اشغالی فلسطین نشان می دهد 61 درصد صهیونیست ها بر این باورند که طرح صهیونیستی آمریکایی موسوم به معامله قرن هیچ کمکی به برقراری صلح نخواهد کرد.
طبق این نظرسنجی که کانال رسمی «کان» رژیم صهیونیستی بعد از ظهر چهارشنبه منتشر کرد 61 درصد اسرائیلی ها معتقدند این طرح دروغین, صلح را محقق نخواهد ساخت.

---------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

 

 

نظر شما