شناسهٔ خبر: 37885448 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کارشناسان آمریکایی: معامله قرن مرده متولد می‌شود

بسیاری از کارشناسان آمریکایی پیش از اعلام طرح صلح دونالد ترامپ برای برقراری صلح در خاورمیانه موسوم به "معامله قرن" که قرار است عصر امروز (سه‌شنبه) رونمایی شود، تاکید کردند که این طرح هیچ فرصتی برای موفقیت ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، این کارشناسان به اتفاق تاکید کردند، آنچه ترامپ آن را طرح صلح می‌خواند، نتایج معکوسی خواهد داشت چرا که دو طرف را از برقراری صلح دور کرده و این مسیر را پیچیده می‌کند به ویژه که در این طرح اصل راه‌حل دو کشوری نادیده گرفته شده است.

آنها در ادامه بر شکست دیپلماسی ترامپ در برقراری صلح تاکید کرده و نتیجه آن را به خطر افتادن "دموکراسی" اسرائیل و "اعتبار" آمریکا و نیز از دست رفتن فرصت‌های تشکیل کشور مستقل فلسطین دانستند.

این کارشناسان درباره زمان اعلام این طرح گفتند: این اقدام تنها تلاش برای دور زدن مشکلات و بحران‌های داخلی ترامپ با محاکمه‌اش و آغاز زمان انتخابات آمریکاست.

آنها افزودند، زمان ارائه این طرح از منظر دیگری نیز می‌تواند تلاش برای حمایت از شانس پیروزی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات آتی باشد.

برخی از آنها نیز بر این باورند که این مساله نشانه دیگری برای این است که ترامپ منافع شخصی و کوچک خود را بر منافع امنیت ملی آمریکا ترجیح می‌دهد.

در مساله اعلام طرح صلح ترامپ نمی‌توان به این نکته بی‌توجه بود که هنوز کابینه منتخبی در اراضی اشغالی تشکیل نشده که امکان موافقت با طرح صلح آمریکا را پیش از برگزاری سومین انتخابات پارلمانی در این اراضی در کمتر از یک سال داشته باشد.

دن شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اراضی اشغالی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما گفت: هیچ توجیهی برای اعلام معامله قرن در زمان کنونی وجود ندارد، در "اسرائیل" دولتی که بتواند با آن تعامل کند، وجود ندارد و می‌دانیم که فلسطینی‌ها این طرح را به محض اعلام رد خواهند کرد.

شاپیرو توییت کرد: زمانی که در "اسرائیل" سفیر بودم، دستورالعمل‌ها می‌گفتند طرف سوم نمی‌تواند توافقی را به دو طرف تحمیل کند و توافق باید نتیجه مذاکرات مستقیم دو طرف باشد و هر گونه توافقی باید به درگیری بلند مدت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پایان دهد و اجازه ندهد "اسرائیل" به یک کشور دوگانه ملی تبدیل شود.

مارتین اندیک، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و فرستاده روند صلح گفت: تصمیم ترامپ برای اعلام معامله قرن پیش از انتخابات اسرائیل و بدون هیچ طرف فلسطینی نشان می‌دهد که طرحی برای صلح نبوده بلکه از اول تا آخر یک بازی مضحک است.

اندیک افزود: شکست این طرح در ارائه آن نهفته است و مخالفت فلسطینی‌ها آن را از بین خواهد برد و هیچ دولتی در اسرائیل نخواهد توانست پیش از انتخابات چنین چیزی را قبول کند.

آرون دیوید میلر، کارشناس و معاون مرکز بین‌المللی اندیشمندان وودرو در واشنگتن و مذاکره‌کننده سابق آمریکا بر این باور است، ارائه طرح معامله قرن چند هفته پیش از سومین انتخابات اسرائیل در کمتر از یک سال و بدون در نظر گرفتن موضعگیری فلسطینی‌ها، دیپلماسی آمریکا را دچار سقوطی دوباره می‌کند.

میلر افزود: معامله قرن شکست خواهد خورد، دولت ترامپ در ارزیابی اهمیت طرف فلسطینی در این کشمکش دچار اشتباه شد.

ایلان گلدبرگ، مدیر برنامه‌های خاورمیانه در موسسه امنیت ملی آمریکا هدف از طرح صلح را دور کردن نگاه‌ها از محاکمه ترامپ در مجلس سنا و ایجاد راهی برای انتخاب دوباره نتانیاهو و به واقعیت رساندن رویای دیوید فریدمن، سفیر ترامپ در اسرائیل برای الحاق کرانه باختری است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما