شناسهٔ خبر: 37862623 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

واکنش "آیت ‌الله سبحانی" به آتش زدن یک کتاب پزشکی / کتاب های علوم طبیعی و پزشکی از احترامِ کامل برخوردارند

ابنا

یکی از مراجع معظم تقلید ضمن محکوم کردن کتاب‌سوزی گفتند: کتاب ‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده‌ ها نگاشته می‌ شوند از احترام کامل برخوردارند. انتقاد از محتوا شیوه ای پسندیده اما تعرض نامعقول شیوه جاهلانه‌ ای است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ در پی آتش زدن یک کتاب مرجع پزشکی توسط یک روحانی که در زمینه طب اسلامی، فعالیت دارد، آیت‌الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید بیانیه‌ای صادر کردند.

متن بیانیه این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

" بسم الله الرحمن الرحیم

در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموده‌اند: «اطلبو العلم ولو بالصین». مسلماً علمی که باید در صین (چین) آموخت، علومِ دینی نیست؛ بلکه دانش هایی است مربوط به جهان آفرینش و سنت های خلقت، که خداوند منّان در نهادِ موجودات قرار داده است.

بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات، علل و مدالیل آنها کاملاً محترم است هرچند که محتمل است برخی از آنها ناصواب باشد؛ اما این تلاش های آمیخته با درست و نادرست، سبب پیدایش یک رشته حقایق می گردد.

بنابراین کتاب های علوم طبیعی و پزشکی که به نسبت کشف علل و مدالیل پدیده ها نگاشته می شود از احترامِ کامل برخوردار است و هرنوع تعرض به آنها برخلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است.

انتقاد از محتوا شیوه پسندیده ای است اما تعرّض نامعقول، شیوه جاهلانه ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه ها با انگیزه های غلط طعمه حریق شده است."

         

در روزهای اخیر ویدئویی از آتش زدن کتاب طب هاریسون (از کتب مرجع پزشکی داخلی) توسط فردی به نام «عباس تبریزیان» که به عنوان استاد طب اسلامی مشهور است، منتشر و باعث بروز واکنش‌هایی از جمله از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت بهداشت و... شد.

………………….
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما