شناسهٔ خبر: 37856300 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ذوعلم:

مشارکت‌پذیری در بدنه آموزش و پرورش کم است

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مشارکت‌ پذیری برای این سازمان به‌ عنوان اصل است، اما متاسفانه در فرایندها و روش‌ها، مشارکت‌ پذیری در بدنه آموزش ‌و پرورش کم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم روز دوشنبه در دیدار وزیر آموزش‌ و پرورش با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سالن اجتماعات این سازمان با بیان اینکه تعامل خوبی بین این سازمان با بدنه وزاتخانه وجود دارد، افزود: مشارکت استان‌ها و دیدگاه‌ های آنان بسیار مهم است و گروه‌های آموزشی برای ما به معنای ارتباط با معلمان در سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش‌ و پرورش بازاندیشی بسیار خوبی در آموزش‌ و پرورش داشته است، ادامه داد: اگر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در همه اضلاع بتواند فهم عمیقی نسبت به جهت‌گیری‌های تحول داشته باشد و رویکردهای مشارکت پذیر و عدالت‌گرای توحیدی را به‌ خوبی پیگیری کند، تحول تا حد زیادی محقق خواهد شد.

ذوعلم خاطر نشان کرد: بیش از آنکه بگوییم چه اقداماتی انجام داده‌ایم باید بگوییم چه‌ کارهایی هنوز انجام نشده است. در هم سوسازی برنامه‌ درسی با اسناد تحولی تلاش زیادی شده است و به باور صاحب‌ نظران زیر نظام برنامه درسی به‌خوبی در آموزش ‌و پرورش استقرار پیدا کرده است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نظام آموزشی، دانش آموزان، معلمان و اولیا جهت‌گیری‌های اساسی انقلابی و دینی را از ما مطالبه می‌کنند و ما خود را بیش از همه ملتزم به انجام کارهایی می‌دانیم که انجام نداده‌ایم.

ذوعلم با اشاره به اصول تعریف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اظهار داشت: این سازمان گفتمان محور و بر اساس سند تحول بنیادین است؛ لذا رییس محور و کارشناس محور نیست. سازمان باید آزاداندیش و اندیشمند باشد و در حد مقدور این رویکرد پیگیری شده است.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی باید ظرفیت حضور تمام دیدگاه‌ها را داشته باشد

وی با اشاره به نقدهایی که به نشست‌ها در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی می شود، اظهار داشت:‌ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی باید ظرفیت حضور تمام دیدگاه‌ها را داشته باشد تا نقاط ضعف و کاستی‌ها آشکار شود.

ذوعلم با اشاره به اصل سوم تعریف سازمان تصریح کرد: باید تحول‌گرا باشیم و در این راستا سازمان باید به یک تحولی سازمانی در خودش دست پیدا کند تا منشا تحول در عرصه‌های دیگر باشیم.
وی تصریح کرد: انقلابی بودن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی اصل دیگری است که باید پویایی و تحرک جهادگونه در جهت نیل به آرمان‌های انقلابی که مهمترین آن آرمان‌های تربیتی و رشد معنوی و اخلاقی و انسانی امت است، را در نظر داشته باشیم.

ذوعلم بابیان اینکه رسالت سنگینی در سازمان بر عهده ما است، گفت: با تاکید مقام معظم رهبری که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قلب آموزش‌ و پرورش است، تلاش می‌کنیم به گفته ایشان وفادار باشیم و به آن بیندیشیم و در این مسیر با همدلی، تعاون و هم‌افزایی این رسالت را بیش از گذشته به انجام برسانیم.

نظر شما