شناسهٔ خبر: 37844775 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تلاش یک جریان قطعه‌ساز برای تولید انحصاری برخی قطعات

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به تلاش یک جریان قطعه‌ساز برای تولید انحصاری برخی قطعات، گفت: اگر مواد اولیه با قیمت تمام‌ شده به خودروسازان ارائه شود،‌ به طور میانگین قیمت هر خودرو حدود 10 میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مازیار بیگلو در یک نشست خبری با اشاره به انتشار یک فیلم تقطیع‌شده از بحث‌های مطرح‌شده در خصوص تولید و واردات خودرو گفت: این فیلم بخشی از یک فیلم 10 دقیقه‌ای بود که شامل پیشنهاد انجمن قطعه‌سازان در مورد آزادسازی واردات خودرو بود.

وی با بیان اینکه این فیلم از طریق یک سایت جعلی و کانال صهیونیستی ایران اینترنشنال منتشر شده است، گفت: مشخص است که چه هدفی پشت این مسئله وجود دارد.

بیگلو در ادامه با اشاره به پیشنهاد انجمن قطعه‌سازان برای کاهش قیمت مواد اولیه تولید قطعات خودرو گفت: در این مورد تا هفته آینده به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

وی اظهار داشت: اگر مواد اولیه با قیمت تمام‌شده به خودروسازان ارائه شود،‌ به طور میانگین قیمت هر خودرو حدود 10 میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه 80 درصد قیمت یک خودرو به قطعات آن اختصاص دارد و حدود 70 درصد این رقم یعنی معادل 60 درصد قیمت خودرو به مواد اولیه مربوط می‌شود، گفت: قیمت مواد داخلی در بورس کالا بر مبنای نرخ ارز تعیین می‌شود، به همین دلیل قیمت خودرو با نرخ دلار بالا و پایین می‌شود که این مسئله دارای اشکال است.

بیگلو افزود: اگر تحریم‌های صنعت خودروسازی ایران در مورد خودروسازی کشورهای دیگر مانند کره جنوبی اعمال می‌شد، آنها نمی‌توانستند حتی فرغون هم تولید کنند، در حالی که ما خودرو با آپشن‌های مختلف تولید می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تلاش یک جریان قطعه‌ساز برای تولید انحصاری برخی قطعات گفت: این جریان تلاش دارد که خودروسازان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمتی سوق دهد که واریانت‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محدود کنند، یعنی اگر یک قطعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از یک سازنده خریداری کنند، ناچارند برخی قطعات دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز که با قطعه اول مرتبط است، از همان سازنده خریداری کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: این در حالی است که در شرایط تحریم، خودروسازان باید به سمت افزایش تأمین‌کنندگان حرکت کنند.

وی از وزیر صنعت خواست تا نسبت به موضوع انحصار در سیستم‌های خودرو و واریانت‌های محدود، دقت زیادی داشته باشد.

وی در مورد راه‌های کاهش قیمت خودرو نیز به فارس گفت: در حال حاضر قیمت مواد اولیه داخلی بالاتر از قیمت‌های جهانی است به طوری که شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه حتی با 50 درصد فروش خود اعلام سود می‌کنند.

بیگلو با بیان اینکه مواد اولیه تولید داخل هر کشور با یارانه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، گفت: این مسئله باعث ایجاد رقابت در تولید و افزایش مزیت صادراتی می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان قیمت بالای خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از عوامل عدم اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد و گفت: امسال باید 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط می‌شد که به نظر نمی‌رسد بیش از 3 هزار دستگاه اسقاط شود.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت مواد اولیه داخلی 30 تا 40 درصد بالاتر از مواد اولیه وارداتی است و همین مسئله باعث می‌شود تا هدف 6 میلیارد دلاری صادرات قطعات در سال 1404 محقق نشود.

بیگلو در پایان در مورد وضعیت مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروساز نیز گفت: قطعه‌سازان از خودروسازان حدود 20 هزار میلیارد تومان مطالبه دارند که 6 تا 7 هزار میلیارد تومان آن سررسید شده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نظر شما