شناسهٔ خبر: 37836442 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد

قاچاق سازمان یافته در گمرک وجود ندارد

رئیس کل گمرک: با توجه به استقرار پلیس امنیت اقتصادی در گمرکات و ممنوعیت واردات بیش از هزار و ۵۰۰ قلم کالا، می‌توانیم اعلام کنیم که قاچاق سازمان یافته در گمرک وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهدی میراشرفی در نشست خبری روز جهانی گمرک افزود: قاچاق سیستماتیک زمانی در گمرک وجود داشت که اولاً گمرک از سیستم‌های هوشمند استفاده نمی‌کرد و برخی اوقات توسط بعضی افراد ممکن بود که بعضی از مدارک جعل شود.
وی ادامه داد: اما در حال حاضر با توجه به هوشمند شدن گمرک و وجود پلیس امنیت اقتصادی در گمرکات در کنار ممنوعیت واردات هزار و ۵۰۰ قلم کالا می‌توان اعلام کرد که قاچاق سیستماتیک وجود ندارد و سند ما هم برای اثبات این موضوع بنادر، پایانه ها، مناطق آزاد و ویژه، انبار‌ها و تمام دستگاه‌هایی است که موظف هستند کالا را قبل از اظهار نگهداری کنند که اسناد این دستگاه‌ها نشان دهنده عدم ورود کالا‌های ممنوعه به داخل آنهاست.
رئیس کل گمرک ایران افزود: شعار سازمان جهانی گمرک برای سال ۲۰۲۰ «گمرک تقویت کننده ثبات مردم، شکوفایی اقتصادی و محیط زیست است» که این خود برنامه‌های جدیدی را برای سال آینده ما ایجاد می‌کند، اما سال پیش هم گمرک با برنامه ریزی برای اجرای شعار سال ۹۸ دستاورد‌هایی داشته که از جمله آن‌ها هوشمندسازی است که برای دستیابی به آن گمرک جمهوری اسلامی ایران در کنار مراکز دانشگاهی فعالیت‌های بسیاری انجام داده و در زمینه هوشمندسازی گمرک به دستاورد‌های مهمی رسیده است.
آقای میراشرفی گفت: فعالیت‌های گمرک در سال ۹۸ سه دسته مشخص دارد؛ اول الکترونیک شدن فعالیت‌ها که منجر به حذف کامل کاغذ از فرآیند تجارت شده و از جمله آثار آن از بین رفتن جعل اسناد و افزایش سرعت عمل در رسیدگی به فعالیت‌های گمرک است ضمن این که انجام این طرح‌ها باعث بوجود آمدن کارشناسان مجازی شده تا از رو در رو شدن کارشناسان با تاجران جلوگیری شود و به این طریق فساد به حداقل برسد.
وی افزود: فعالیت دیگر گمرک در سال ۹۸ در دسترس قرار گرفتن گمرک موبایلی است که خدمت دیگری است برای افزایش سرعت در فرآیند تجارت.
رئیس کل گمرک ایران گفت: مهم دیگری که در سال ۹۸ گمرک به آن دست یافته تولید پلمب‌های هوشمند و الکترونیک با توان داخلی است که این امکان را به گمرک می‌دهد تا کالا‌ها به خصوص کالا‌های ترانزیتی را از مبدأ تا مقصد رصد کند.
آقای میراشرفی ادامه داد: در حال حاضر این پلمب‌های آر اف آی دی در پنج گمرک کشور نصب شده اند و در حال رایزنی هستیم تا آنتن‌های این فناوری در جاده‌های کشور نیز نصب شود تا مسیر حرکت کالا برای گمرک مشخص باشد.
وی گفت: از جمله فعالیت‌های مهم دیگر گمرک در سال ۹۸ همکاری در طرح یک کمربند یک راه کشور چین است که قرار است شانگهای را به اروپای مرکزی متصل کند و مسیر حدوداً دو ماهه یک کانتینر را به یک هفته کاهش دهد که ما در کنار این در حال پیگیری هستیم تا کریدور شمال - جنوب را از بمبئی تا سن پترزبورگ با طی جلساتی که با آذربایجان، گرجستان و در آینده با هند و روسیه داریم، ایجاد کنیم.
رئیس کل گمرک ایران افزود: طی ۱۰ ماهه سال ۹۸ ما گمرکات کشور را مجهز به راهبند‌های الکترونیک و دوربین‌های پلاک خوان کرده ایم و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا فرآیند تجارت خارجی کشور را تسهیل کرده و هزینه و زمان ترخیص کالا را کاهش دهیم.
آقای میراشرفی درباره حجم تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه ابتدای سال ۹۸ گفت: حجم تجارت با وجود تحریم‌های ظالمانه در ۱۰ ماهه نخست امسال بیش از ۷۲ میلیارد دلار بود که از این عدد ۳۵ و نیم میلیارد دلار معادل ۱۱۵ میلیون تن صادرات و ۳۶ ممیز ۸۱ صدم میلیارد دلار واردات معادل ۲۸ میلیون تن بوده است.
وی افزود: باید تاکید کرد صادرات کشور به لحاظ وزنی در طی این ۱۰ ماه نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، بیست ممیز ۷۶ درصد افزایش، ولی به لحاظ ارزی ۳ ممیز ۲ درصد کاهش داشته است که البته با توجه به این که ما طی دو سال گذشته ارزش پایه‌های صادراتی را ۳۰ درصد یعنی حدود ۹ میلیارد دلار کاهش داده ایم این اعداد قابل قبول است.
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد:، اما در ترکیب کالایی، کالا‌های وارد شده در طی ۱۰ ماهه نخست سال ۹۸ رتبه نخست متعلق به کالا‌های اساسی با ۱۹ میلیون تن است که به لحاظ وزنی ۲۴ درصد و به لحاظ ارزش ۲۰ درصد افزایش داشته است.
آقای میراشرفی گفت: در بحث کشور‌هایی که ایران به آن‌ها صادرات داشته طی ۱۰ ماهه امسال چین با ۸ ممیز ۳ دهم میلیارد دلار در رتبه نخست و در رتبه‌های بعدی عراق با ۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۴ ممیز یک میلیارد دلار، امارات با ۳ ممیز ۷ میلیارد دلار و افغانستان با یک ممیز ۹ میلیارد دلار در رتبه‌های دیگر قرار دارد.
وی افزود: کشور‌های مبدأ کالا‌های وارداتی به ایران هم به ترتیب چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان هستند که در کنار ۱۹ میلیون تن کالا‌های اساسی ۸۵ درصد سایر کالا‌هایی که از این کشور‌ها وارد ایران شده اند مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید بودند.
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: در سال ۹۸ ما برای کاهش رسوب کالا در گمرک تفاهم نامه‌ای را با سازمان ملی استاندارد امضا کردیم که براساس آن می‌توانستیم در واردات زمان ترخیص کالا را از ۲۶ روز به ۴ روز و از صادرات از ۷ روز به یک روز کاهش دهیم ضمن این که ما در سال ۹۸ توانسته ایم ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کشفیات کالا‌های قاچاق و ممنوعه داشته باشیم که به نسبتاً آمار ۸۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۷ افزایش چشمگیری داشته است.
آقای میراشرفی گفت: در ۱۰ ماهه امسال همچنین گمرک توانسته یک تن و ۲۹ کیلو هروئین، ۴۳۶ کیلو تریاک و ۲۷۶ کیلو مواد مخدر مصنوعی کشف نماید.
وی درباره پرونده‌های باز بعضی از مدیران گمرک افزود: در یک سال و نیم گذشته گمرک هیچ پرونده تخلف متوسط و یا بزرگی نداشته و پرونده‌هایی هم که در گمرک باز است عمدتاً توسط خود گمرک کشف شده ضمن این که وقتی یکی از مدیران این دستگاه به جرمی متهم می‌شود هنوز آن جرم اثبات نشده پس ما نمی‌توانیم این شخص را از سِمت خود برکنار کنیم، اما وقتی که این جرم قطعی شد قطعاً اینگونه افراد از پست خود عزل می‌شوند و من از همین جا اعلام می‌کنم هر کس مدارکی مبنی بر محکومیت مدیری در گمرک را در دست دارد که هنوز در این سازمان مشغول کار است آن را ارائه دهد تا ما به سرعت آن شخص را از کار برکنار کنیم.
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: درآمد گمرک در بودجه سال ۹۸، شانزده هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که ما در ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان آن را وصول کرده ایم و ۳ هزار میلیارد تومان هم برای بهمن ماه ضمانت نامه داریم که پیش بینی می‌شود در بهمن و اسفند هم ۳ هزار میلیارد تومان هم درآمد کسب کنیم و تعهد خود در بودجه را به انجام برسانیم، اما برای سال آینده باید منتظر بود تا ببینیم ارزش مبنایی محاسبات کالا‌های وارداتی در مجلس براساس چه نرخی تنظیم می‌شود، ولی قطعاً درآمد‌های گمرک در سال آینده با هر مبنایی که برای محاسبات کالا در نظر گرفته شود افزایش خواهد داشت.
آقای میراشرفی درباره کالا‌های گروه ۴ دپو شده در گمرک، گفت: ۷۰ میلیون دلار کالا‌های گروه ۴ در گمرکات به صورت دپو شده باقی مانده که عموماً ثبت سفارش شان در زمانی انجام گرفته که گروه کالایی شان ۲ بوده، اما زمانی که به گمرک رسیده اند با تغییر قانون به گروه ۴ منتقل شده اند و در حال حاضر امکان ترخیص ندارند که از جمله آن‌ها ۲۰۰ کانتینر لوازم آرایشی و بهداشتی است که متأسفانه به احتمال زیاد تاریخ مصرف شان نیز تاکنون منقضی شده باشد.
رئیس کل گمرک ایران درباره خودرو‌های دپو شده در گمرک هم افزود: حدود ۵ هزار خودرو در گمرکات کشور منتظر ترخیص است که از این تعداد هزار خودرو به گمرک اظهار شده اند، اما در زمان ترخیص مدت مجاز مربوط به ترخیص شان سپری شده و در حالی که حقوق و عوارض خود را به صورت کامل پرداخت کرده اند هنوز امکان ترخیص ندارند چرا که دو کلمه ترخیص و اظهار بار حقوقی دارد و دولت در مصوبه خود از کلمه ترخیص استفاده کرده و ما منتظر هستیم تا در مصوبه‌ای دیگر این کلمه اصلاح شود تا امکان ترخیص این خودرو‌ها بوجود بیاید.
وی ادامه داد: از ۵ هزار خودروی دپو شده در گمرک ۳ هزار خودروی دیگر در محاکم قضایی ظن قاچاق یا تخلف دارند که تاکنون ۷۰۰ دستگاه توانسته از این ظن برائت بگیرد و ۱۳۰ دستگاه هم متعلق به جانبازان است که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی حجم موتور دارند و ۲۵۰ دستگاه هم به منطقه آزاد اروند وارد شده اند، اما هیچ کدام از این خودرو‌ها به همان دلیل استفاده از کلمه ترخیص در مصوبه هیئت دولت فعلاً امکان ترخیص را ندارند.
رئیس کل گمرک ایران درباره علت جهش آمار صادرات گمرک در اردیبهشت و آذر ماه امسال که مورد اعتراض بسیاری قرار گرفته بود، گفت: ما تقریباً هر شش ماه یک بار به جهت اظهار مقدار صادرات گاز به ترکیه که جزو کالا‌های غیر نفتی محسوب می‌شوند جهشی در آمار صادراتی داریم که من از همین جا تاکید می‌کنم این اعداد کاملاً صحیح هستند، اما به دلیل مخفی ماندن هویت صادرکنندگان در شرایط تحریمی کشور ما جزئیات این آمار را منتشر نمی‌کنیم، اما علت افزایش آمار‌ها در بعضی از ماه‌ها محاسبه صادرات بعضی از کالا‌ها می‌باشد که هر چند ماه یک بار آمار خود را به گمرک اعلام می‌کنند.
آقای میراشرفی درباره تعداد ایکس ری‌های در حال استفاده در گمرک، افزود: در حال حاضر ۵ دستگاه ایکس ری را وزارت دفاع برای ما ساخته و یک دستگاه را هم یک شرکت خصوصی که تقریباً همه آن‌ها در گمرکات بازرگان، اینچه برون، لطف آباد و نوردوز نصب شده و یا در حال نصب هستند، اما ما برای ساخت دستگاه‌های ایکس ری فراخوانی داده ایم و ۸ شرکت برای تولید آن‌ها اعلام آمادگی کردند تا نیاز ما به ۵۰ دستگاه ایکس ری را طی ۲ یا ۳ سال آینده برطرف نماید.
وی در پاسخ یکی از خبرنگاران درباره سرنوشت ذرت‌های آلوده، گفت: متأسفانه یکی از مشکلات ما در کشور این است که قانونگذار در برخی موارد دو یا سه مرجع را در یک امر واحد مجاز برای کنترل تشخیص داد که ذرت‌های آلوده یکی از آنهاست چرا که استاندارد دامپزشکی و قرنطینه همچون استاندارد اتحادیه اروپا ۲۰ پی پی ام است، اما معیار سازمان استاندارد ۵ پی پی ام است که بسیار سختگیرانه است و آلودگی این ذرت‌ها بیش از ۲۰ پی پی ام نیست، اما با توجه به اجماعی که ما با این سه دستگاه داشتیم تصمیم بر این شد که ۱۴۶ هزار تن ذرت آلوده وارد کشور نشود و تاکنون هم به هیچ وجه اجازه ورود این ذرت‌ها به داخل کشور داده نشده است و تنها ۲۰ هزار تن آن هفته پیش به مقصد یکی از کشور‌های آفریقایی بارگیری شده است.
رئیس کل گمرک ایران درباره میزان تجارت خارجی ایران با کشور امریکا در ۱۰ ماهه اخیر افزود: طی سال ۹۸ تاکنون ۲۷ هزار تن به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار ما از کشور امریکا واردات داشتیم که عمدتاً نهاد‌های دامی بوده است و ۱۸۸ هزار دلار به وزن ۶۶ تن خشکبار و فرش به این کشور صادر کرده ایم.
 
  ۷۲ میلیارد دلار ارزش تجارت در ۱۰ ماه گذشته 
رئیس کل گمرک: ارزش تجارت کشور یعنی جمع واردات و صادرات در ۱۰ ماه گذشته به بیش از ۷۲ میلیارد دلار رسیده است.
مهدی میراشرفی در نشست خبری این سازمان به مناسبت روز جهانی گمرک افزود: طی ۱۰ ماه گذشته کشور بیش از ۷۲ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته که از این عدد ۳۵ و نیم میلیارد دلار آن به وزن ۱۱۵ میلیون تن صادرات و ۳۶ ممیز ۸۱ میلیارد دلار آن به وزن ۲۸ میلیون تن واردات است.

نظر شما