شناسهٔ خبر: 36730258 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همایش تجارت با اوراسیا

اتحادیه اوراسیا فرصتی بزرگ برای تجارت خارجی

وزیر نیرو: توسعه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، فرصت بزرگی برای تجارت خارجی است و طرفین، باید تعامل نزدیک تری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رضا اردکانیان در همایش تجارت با اوراسیا که صبح امروز در سالن خلیج فارس مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد گفت: امیدوارم این همایش زمینه توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا را فراهم کند. 

<div id="video-display-embed-code_4231920"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2584978/4231920?width=350&height=250"></script></div>
وی اضافه کرد: ایران و اتحادیه اوراسیا پس از چندین سال مذاکره، در اردیبهشت ۹۷ موفق به امضای قرارداد تجاری در این زمینه شدند و دوره ۳ سال پیش رو از بعد اجرا و نتایج حاصله واجد اهمیت فراوانی است.
اردکانیان گفت: از همین الان مقدمات برای گسترش تجارت کشورهای عضو باید فراهم شود و ضروری است موانع اجرای دقیق موافقتنامه که از ۵ آبان امسال رسما وارد مرحله عملیاتی شده مرتفع شوند.
وی افزود: بدون شک این موافقتنامه در صورت اجرای جدی، زمینه را برای گسترش مبادلات اقتصادی فراهم می‌کند و بدیهی است همگرایی اقتصادی بویژه با کشورهای همسایه، جزو سیاست‌های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. 
اردکانیان تاکید کرد: شکل‌گیری اتحادیه اوراسیا نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای است و با گسترش آن، زمینه همگرایی کشورهای منطقه بیش از پیش به وجود می آید که در نتیجه، صلح و آرامش بیشتری برای منطقه به ارمغان می آید.
<div id="video-display-embed-code_4232054"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2584978/4232054?width=350&height=250"></script></div>
وزیر نیرو افزود: معتقدم با توسعه کمی و کیفی این اتحادیه، می‌توان بازار بزرگی در منطقه ایجاد کرد چرا که سیاست اصولی جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با همسایگان استوار بوده است.
اردکانیان اضافه کرد: ایران با داشتن منابع غنی و توانمندی صنعتی و قرار گرفتن در مرکز بازاری وسیع شریک مناسبی برای کشورهای عضو محسوب می شود و به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه غرب آسیا با داشتن دسترسی وسیع به آبهای گرم آزاد و اقیانوسی می‌تواند منافع این دسته از کشورها را پیوند دهد و برای تحقق این مهم و توسعه مناسبات تجاری ضروری است به توسعه زیرساخت‌ها بپردازیم. علاوه بر رفع موانع تعرفه‌ای باید شفافیت و استانداردسازی صورت پذیرد و تجارت را وسعت بخشید.
وی تصریح کرد: در مجموع ما سعی خواهیم کرد به سمت ایجاد یک تشکل قوی منطقه‌ای حرکت کنیم. در پی آن یک رابطه بلندمدت اقتصادی شکل گیرد و افق های جدیدی از همکاری در روابط بلند مدت اقتصادی کشورهای عضو بوجود آید.
 
مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت
 تقویت تعاملات بانکی کلید توسعه همکاری‌های اقتصادی با اوراسیا 
حسین مدرس خیابانی در همایش تجارت با اوراسیا گفت: برای اجرای بهتر توافقنامه مشترک با اتحادیه اوراسیا تقویت و توسعه زیرساخت بانکی و ایجاد شعب بانکی در کشور‌های عضو اوراسیا ضروری است ضمن اینکه بحث نقل و انتقالات بانکی برای مبادلات تجاری بسیار مهم است.
وی افزود: دومین نکته که به افزایش تبادلات کمک می‌کند حذف دلار از مبادلات رسمی و به رسمیت شناختن ارز‌های ملی کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا است. ایجاد یک مکانیزم مشخص در مبادله کالا هم لازم است و هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
<div id="video-display-embed-code_4232090"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2584978/4232090?width=350&height=250"></script></div>
مدرس خیابانی تصریح کرد: علاوه بر تقویت سیستم بانکی باید تهاتر کالا هم بین اعضا ایجاد شود ضمن این که گسترش صنعت گردشگری نیز اهمیت دارد چرا که این کار یکی از زمینه‌های ارتقای تبادلات اقتصادی و فرهنگی است و البته تسهیل در صدور روادید و همینطور اعطای ویزا‌های مختلف و راه‌اندازی پرواز‌های مستقیم بین شهر‌های کشور‌های عضو سهم مهمی در این تبادلات دارد.
وی افزود: همزمان با انعقاد این تفاهمنامه نیاز به انعقاد تفاهمنامه ایجاد استاندارد یکسان نیز وجود دارد که در این زمینه قرار شد به تناسب و با همکاری اعضا همزمان با امضای تفاهم نامه‌های تجاری تفاهم نامه‌های استاندارد نیز انعقاد شود.
قائم مقام وزیر صمت همچنین بر لزوم آگاهی بخشی به بازرگانان دو طرف از مقررات و شیوه‌های تجارت طرف مقابل تاکید کرد.
 
همایش اوراسیا، آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا با حضور آقای رضا اردکانیان وزیر نیرو و رئیس کمیسیون‌های مشترک همکاری تجاری و اقتصادی ایران با روسیه و ارمنستان، مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، آقای آکماتوف و خانم نیکیشینا وزرای تجارت کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا و حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین اعضای اتاق بازرگانی ایران و بازرگانان و صادر کنندگان ایرانی در سالن ایران مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.
معرفی موافقتنامه تجاری اوراسیا و ظرفیت بازار اوراسیا و تشریح حقوق تجار در این موافقتنامه از جمله برنامه‌های این همایش است.
همچنین در پنل اوراسیا آقای آکماتوف وزیر گمرک اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خانم نیکیشینا وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا، نمایندگانی از گمرک، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان توسعه تجارت ایران جزئیات عضویت ایران در این اتحادیه را تشریح خواهند کرد.
در ۷ ماه نخست امسال صادرات ایران به کشور‌های عضو اوراسیا با ۵۲ درصد رشد به ۴۹۰ میلیون دلار رسید و واردات ایران از اعضای این اتحادیه با ۳ درصد کاهش از ۷۹۲ به ۷۶۸ میلیون دلار رسید. 
سهم ایران از کل حجم تجارت اوراسیا ۳ دهم درصد و سهم اوراسیا از کل تجارت ایران با جهان ۲ درصد است که با امضای قرارداد موقت تجارت آزاد ایران با اوراسیا دو طرف در تلاش برای ارتقای این سهم هستند. 

نظر شما