شناسهٔ خبر: 37815238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنترل ارتباطات و قرنطینه، تلاش چین برای مهار کرونا

پکن- ایرنا- از راه های بسیار مهم جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در چین، خودداری از حضور در مناطق پرجمعیت و پر ازدحام، تدابیر پیشگیرانه چون زدن ماسک، کنترل ارتباطات و قرنطینه است موضوعاتی که دولت چین به صورت جدی آنها را در دستور کار قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا گزارش ها حاکی است در حال حاضر راه های ورود و خروج به ۱۸ شهر چین که بیشتر آنها در استان هوبی واقع شده اند با حدود ۵۶ میلیون نفر جمعیت بسته شده است این اقدامات با هدف از جلوگیری از سرایت این بیماری به سایر نقاط کشور صورت گرفته است.

همچنین مقامات چین از کسانی که از مناطق آلوده به این ویروس به خانه بازگشته اند خواسته اند که حدود ۱۴ روز در خانه بمانند تا اگر به این ویروس مبتلا شده اند باعث شیوع آن در جامعه نشوند.

مجازات انتشار دهندگان ویروس

برخی رسانه ها همچنین گزارش کرده اند دولت چین که پیشتر از مردم شهر ووهان و استان هوبی خواسته بود از خانه های خود خارج نشوند اکنون اعلام کرده است برای افرادی که بدون عذر موجه از شهر خارج شوند و مشخص گردد که در انتشار ویروس کرونا تاثیر داشته اند تا هفت سال زندان در انتظار آنها خواهد بود.  

ضرورت کنترل و قرنطینه 

پزشکان خاطر نشان کرده اند که با تدابیر کنترل و قرنطینه باید از تبدیل شدن شرایط به زمان شیوع بیماری سارس جلوگیری شود آنها می گویند اگر تدابیر نظارتی جدی نباشد و قرنطینه مد نظر قرار نگیرد چنین بیمارانی با داشتن این ویروس در ریه هایشان خود به ویروس های سیار تبدیل می شوند که باعث شیوع سریع بیماری می شوند.

آنها پس از آنکه ویروس کرونا را در ریه های یک پسر ۱۰ ساله شناسایی کردند که اصلا علایم بیماری را بروز نمی داده است می گویند برای اینکه در برابر ابتلا به این ویروس اسرار آمیز مصون باشیم باید تدابیر کنترلی و احتیاطی را مراعات کرده و به قرنطینه جدی توجه داشته باشیم.

همزمان از بیمارستان های شهر ووهان خبر می رسد که صف های طولانی از بیماران در انتظار نتایج آزمایشگاهی ابتلای احتمالی به ویروس هستند در این حال سومین مورد بیماری در اروپا در فرانسه ثبت شده است یک نفر هم در نپال مبتلا شده است که اولین مورد در یک کشور آسیای جنوبی محسوب می شود شمار مبتلایان در اروپا حالا به سه نفر و در دیگر مناطق آسیا نیز به ۱۹ نفر رسیده است.

کمک ارتش به بیماران

امروز روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین نوشت که یک واحد پزشکی ارتش متشکل از ۴۵۰ نفر از امدادرسانان،  پزشکان و پرستاران بسیار ماهرکه تجربه مقابله با بیماری مرگبار سارس را دارند راهی ووهان شده اند.

نقش ارتش چین در مهار این بیماری مرگبار که از ماه نوامبر سال ۲۰۰۲ تا مارس ۲۰۰۳ میلادی باعث مرگ نزدیک به ۷۷۰ نفر در سراسر جهان شد، بسیار مهم بود.

گزارش حاکی است که پزشکان و پرستاران این تیم ارتش در مقابله با بیماری های واگیردار و ویروس های ناشناخته و مرموزی چون سارس و ایبولا مهارت دارند و برای درمان بیماران مبتلا از تجربیات آنها استفاده خواهد شد.

این تیم جمعه شب راهی شهر ووهان شد و اعضای آن از پزشکان و تیم های پزشکی نیروهای زمینی و هوایی و دریایی ارتش چین هستند ارتش چین اعلام کرده است که اعضای این تیم در بیمارستان های شهر ووهان محل نگهداری مبتلایان مستقر می شوند.

شمار کسانی که به این ویروس در سراسر چین مبتلا شده اند به یک هزار و ۳۳۲ نفر رسیده است که حال ۲۳۷ نفر از آنها بسیار وخیم است و ۴۱ نفر هم جانشان را از دست داده اند.

تعطیلات برخی مراکز دیدنی پکن

در حالی که پیشتر گزارش شده بود در پکن پایتخت چین در راستای اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش ویروس، فعالیت اکثر مراکز فرهنگی و هنری این شهر مانند کتابخانه ملی پکن، شهر ممنوعه و کلیه مراکزی که قرار بوده در آنها فعالیت های مرتبط با سال نو چینی برگزار شود تعطیل شده اند امروز نیز برخی اخبار حاکی از تعطیلی بخش هایی از دیوار چین است.

برخی از منابع خبری هم از سم پاشی و ضد عفونی هوایی شهر پکن با هدف جلوگیری از مقابله با بیماری خبرداده اند.

کرونا چیست؟

شیوع یک ویروس اسرارآمیز که شبیه بیماری ذات الریه است برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان واقع در استان مرکزی هوبی در چین گزارش شد گزارش ها حاکی است این ویروس تا کنون در ۲۹ استان چین و همچنین ۱۲ کشور دیگر مشاهده است.

این ویروس ناشناخته که از خانواده «ویروس کرونا» شناخته شده است دوره نهفته نسبتا طولانی از چند روز تا بیش از یک هفته دارد و همین باعث شده است تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی ندارند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نمی بینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده است و با این مورد تعداد آن به هفت مورد رسیده است این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

تعداد مبتلایان

تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد که ۱۲۷۹ نفر به این ویروس مرموز مبتلا شده اند و ۴۱ نفر نیز جانشان را از دست داده اند آمارها نشان می دهد که ۲۹ استان و منطقه چین به این ویروس مبتلا شده اند.

نظر شما