شناسهٔ خبر: 37788120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس مرکز ملی فرش ایران

فرش ترکمن می تواند بدرخشد

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه زنجیره تأمین فرش در گلستان با همت بخش خصوصی کامل می شود، گفت: فرش ترکمن می تواند بدرخشد، به شرط این که با خلاقیت، متقاضی را برای خرید تشویق کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، فرحناز رافع در کارگروه فرش استان گلستان اظهارکرد: از نزدیک تمام مشکلات بافندگان فرش استان و خساراتی که سیل به این هنرمندان وارد کرده را مشاهده کردم. با رایزنی هایی که با بخش خصوصی انجام شد، استاندار گلستان قول مساعد داد که زمین رایگان و سوله در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران به برخی از کم کاری ها در زمینه فرش استان اشاره و بیان کرد: ۶۰ هزار هنرمند و نیروی کار در استان وجود دارد، چرا تاکنون مشکلات احصا نشده و چرا انجمن تولیدی و صنفی یا اتحادیه صادرکنندگان شکل نگرفته است؟

وی با بیان این که مشکل اساسی فرش استان ، نبود مدیریت واحد است، اضافه کرد: چرا آموزش ها تاکنون نتوانسته باعث خلاقیت و بالا رفتن قیمت و کیفیت شود؟

رافع همچنین از نبود یک فرش ترکمن در استانداری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه فرش ترکمن مغفول مانده و هیچ تحولی در فرش ترکمن ایجاد نشده است.

وی اضافه کرد: انتظار این است که باور کنیم و دست به دست هم دهیم جرا که فرش ترکمن می تواند بدرخشد، به شرط این که با خلاقیت و نوآوری، متقاضی را برای خرید تحریک کنیم.

رافع گفت: وظیفه ما در مرکز ملی فرش ایجاد شناسنامه برای فرش بوده و باید نانو را در فرش بگنجاینم تا مصرف کننده دغدغه مصرف نداشته باشد.

رافع با تأکید بر این که به کمک بافندگان و سرمایه گذاران در استان صنایع جانبی فرش را ایجاد خواهیم کرد، افزود: زنجیره تأمین فرش در گلستان با همت بخش خصوصی کامل می شود و می تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند.

وی گفت: همه مراحل با تکنولوژی روز به صورت پایلوت در گلستان ایجاد می شود و تحولی در حوزه فروش چه در داخل و چه در خارج ایجاد خواهیم کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: در نخستین گام از فروش فرش به دستگاه های اجرایی آغاز خواهیم کرد و تولید را افزایش می دهیم.

وی ادامه داد: همچنین باید یک تشکل مردم نهاد در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار که در زمینه تولید فرش فعالیت می کنند با حمایت تولیدکنندگان و فروشندگان شکل گرفته تا مشکلات این گروه برطرف شود.

رافع گفت: فرش صنعتی است که اگر حمایت شود هیچ کارخانه ای نمی تواند مانند آن ایجاد اشتغال کند و بدون هیچ وابستگی به واردات ارزآوری خواهد کرد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان در اولین جلسه کارگروه فرش استان گلستان گفت : هم اکنون ۶۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان گلستان فعالیت می کنند .

حسین طلوعیان در جلسه کارگروه فرش استان گلستان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران در محل سالن جلسات استانداری گلستان برگزار گردید ، گفت : ۶۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان گلستان فعالیت می کنند که ۳۸ هزار نفر آنها کارت شناسایی داشته و ۶ هزار نفر هم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه ۳۲ کارگاه غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز در استان فعال است، افزود: شهرستان های گنبدکاووس، علی آبادکتول، آق قلا، بندرترکمن، کلاله و مراوه تپه جزو مناطق فرش خیز استان هستند.

طلوعیان گفت: عمده تولیدات استان در زمینه فرش ترکمن، فرش نائین و تابلو فرش است.

وی بیان کرد: اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی استان با هفت شرکت تعاونی و با ۹ هزار بافنده فعالیت می کند.

http://www.shatanews.ir//parameters/mimt/modules/cdk/upload/content/news/156986/3358028.jpg

 

طلوعیان با بیان اینکه ۲۰ شرکت تعاونی تولیدی فرش دستباف فعال در استان وجود دارد، گفت : ۱۰ طراح، ۳۰ واحد فروش مواد اولیه و ۱۰ واحد کارگاه رنگرزی در استان مشغول فعالیت هستند.

وی اظهارکرد: در سال ۹۷ حدود ۱۰۲ هزار مترمربع فرش به وزن ۴۱۱ تن در استان بافته شده و در ۹ ماهه امسال این رقم به متراژ ۷۹ هزار مترمربع و به وزن ۳۱۸ تن رسیده است.

طلوعیان با اشاره به صادرات فرش دستباف استان گفت: در سال گذشته حدود ۳۳ هزار مترمربع فرش به حجم ۱۳۲ تن و به ارزش چهار میلیون دلار از استان صادر شده که این رقم در ۹ ماهه امسال به متراژ بیش از ۱۴ هزار مترمربع و به وزن ۵۶.۴ تن و به ارزش دو میلیون دلار رسیده است.

طلوعیان اضافه کرد: برای رساندن استان به جایگاه واقعی خود در زمینه فرش باید آموزش های لازم را مطابق سلیقه بازارهای هدف و با حفظ اصالت نقوش منطقه ایجاد کنیم.

وی گفت: سه نمایشگاه تخصصی فرش دستباف به صورت سالانه از سال ۹۶ تاکنون در استان برگزار شده وجشنواره گره زرین و جشنواره فرش برتر را نیز در استان برگزار کرده ایم.

طلوعیان تأکید نمود : به دنبال تشکیل کنسرسیوم صادراتی فرش دستباف در استان هستیم و اتحادیه صنفی هم بزودی ایجاد خواهد شد./

پایان پیام/ 50

نظر شما