شناسهٔ خبر: 37770923 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس صمت گلستان:

کنسرسیوم صادراتی فرش دستباف ایجاد می شود/۷۹۰۰۰ متر فرش تولید شد

گرگان- رئیس سازمان صمت گلستان گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۰۲ هزار مترمربع فرش به وزن ۴۱۱ تن بافته شده و در ۹ ماهه امسال این رقم به متراژ ۷۹ هزار مترمربع و به وزن ۳۱۸ تن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسین طلوعیان بعدازظهر چهارشنبه در کارگروه فرش گلستان اظهارکرد: ۶۰ هزار بافنده فرش در استان فعالیت می کنند که ۳۸ هزار نفر آنها کارت شناسایی داشته و ۶ هزار نفر هم تجت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه ۳۲ کارگاه غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز در استان فعال است، افزود: شهرستان های گنبدکاووس، علی آبادکتول، آق قلا، بندرترکمن، کلاله و مراوه تپه جز مناطق فرش خیز استان هستند.

طلوعیان گفت: عمده تولیدات استان در زمینه فرش ترکمن، فرش نائین و تابلو فرش است.

وی بیان کرد: اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی استان با هفت شرکت تعاونی و با ۹ هزار بافنده فعالیت می کند.

طلوعیان با بیان اینکه ۲۰ شرکت تعاونی تولیدی فرش دستباف فعال در استان وجود دارد، گفت که ۱۰ طراح، ۳۰ واحد فروش مواد اولیه و ۱۰ واحد کارگاه رنگرزی در استان فعال هستند.

وی اظهارکرد: در سال ۹۷ حدود ۱۰۲ هزار مترمربع فرش به وزن ۴۱۱ تن بافته شده و در ۹ ماهه امسال این رقم به متراژ ۷۹ هزار مترمربع و به وزن ۳۱۸ تن رسیده است.

طلوعیان به حوزه صادرات هم گریزی زد و گفت: در سال گذشته حدود ۳۳ هزار مترمربع فرش به حجم ۱۳۲ تن و به ارزش چهار میلیون دلار از استان صادر شده که این رقم در ۹ ماهه امسال به متراژ بیش از ۱۴ هزار مترمربع و به وزن ۵۶.۴ تن و به ارزش دو میلیون دلار رسیده است.

طلوعیان اضافه کرد: برای رساندن استان به جایگاه واقعی خود در زمینه فرش باید آموزش های لازم را مطابق سلیقه بازارهای هدف و با حفظ اصالت نقوش منطقه ایجاد کنیم.

وی گفت: سه نمایشگاه تخصصی فرش دستباف به صورت سالانه از سال ۹۶ تاکنون ایجاد شده وجشنواره گره زرین و جشنواره فرش برتر را در استان برگزار کردیم.

طلوعیان تأکید که به دنبال تشکیل کنسرسیوم صادراتی فرش دستباف در استان هستیم و اتحادیه صنفی هم بزودی ایجاد خواهد شد.

نظر شما