شناسهٔ خبر: 37641192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از بی‌رونقی گردشگری زمستانی تا وثیقه میلیاردی برای وام میلیونی در زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات استان زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان موضوع بی‌رونقی گردشگری زمستانی و سخت‌گیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به فرشبافان در این استان اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری موج رسا در گزارشی در خصوص بی‌رونقی گردشگری زمستانی در زنجان نوشت: زنجان استانی کوهستانی است که از آن به عنوان فلات نیز یاد می شود، این شهر در بخش مرکزی و شمال غرب کشور قرار گرفته و دارای وسعت حدودا ۲۲  هزار و ۱۶۴ کیلومتر مربع است، این استان کوهستانی دارای ظرفیت های متفاوتی بوده و به دلیل نزدیکی به استان هایی همچون خلخال،گیلان، قزوین، همدان و میانه اهمیت آن بیشتر آشکار می شود.

سفر به استان زنجان در اردیبهشت ماه و شرکت در جشنواره بین المللی غذای اکو و سفر در فصل گرم تابستان و شرکت در جشنواره ملی آش ایرانی تنها بخش کوچکی از ظرفیت های گردشگری این استان محسوب می شود که مسافران از هوای مطبوع اردیبهشت ماه و هوای خنک تابستان در این استان بهره مند می شوند.

سفر در فصل زمستان نیز به دلیل وجود جاذبه های گردشگری زمستانی و استفاده از هوای سرد و برفی از دیگر جاذبه هایی است که زنجان را استانی استثنایی در جاذبه های گردشگری می کند، زنجان به دلیل قرار گرفتن در مناطق سردسیر برفی دارای جاذبه گردشگری زمستانی بوده و گردشگران می توانند با حضور در این استان از این جاذبه های طبیعی نیز بهره مند شوند.

گردشگری زمستانی اگر چه در زنجان رونق چندانی ندارد اما این موضوع موجب نمی شود تا ظرفیت های آن نادیده گرفته شود،ورزش‌ های زمستانی با بارش برف در زنجان رواج می یابد و مردم با حضور در مناطق کوهستانی به ورزش های زمستانی می پردازند.

یکی از ظرفیت های مهم گردشگری زمستانی زنجان پیست اسکی پایایی است که علاقه مندان بیشماری را از مناطق مختلف کشور به زنجان جذب می کند، امسال نیز در همین چند روز گذشته این پیست آماده راه اندازی شده و گردشگران می توانند از این جاذبه زمستانی زنجان استفاده کنند.

این پیست اسکی در ۳ کیلومتری شهرستان ایجرود قرار داد که  تنها پیست اسکی استاندارد استان زنجان بوده و با۶۰۰ متر طول و ۲۱۵۰ متر ارتفاع به وسعت ۲۲ هکتار دارای مدرسه اسکی، رستوران، کافی شاپ، پارکینگ، سوئیت و تله اسکی است.

 مدرسه اسکی این پیست نیز توسط مربیان فعال بوده و با اولین بارش برف زمستانی علاقه مندان می توانند با یادگیری این ورزش مفرح، در پیست اسکی به ورزش بپردازند.

طبیعت منحصر به فرد روستاهای استان زنجان از دیگر جاذبه های گردشگری استان زنجان است که در چند سال گذشته مورد غفلت واقع شده است اگر چه با احداث خانه های بوم گردی گام های کوچکی برای جذب گردشگر زمستانی برداشته شده است اما هنوز این اقامتگاه ها به کارکردهای اصلی خود نزدیک نشده است.

روزنامه صدای زنجان از قول مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان نجان نوشت: در دو سال اخیر نزدیک به ۴ هزار و ۷۰۰ متقاضی دریافت تسهیلات ۸ میلیون تومانی با نرخ ۴ درصد و بازپرداخت دو ساله ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان  فقط حدود ۱۲۰ نفر موفق به دریافت وام شده‌اند، ما از دشمن انتظار خوبی و عطوفت نداریم و از اعمال تحریم‌های ظالمانه‌اش هم ناراحت نیستیم، تولیدکنندگان و فعالان فرش از بانک‌ها شاکی‌اند که با سختگیری‌های بی‌موردشان به تولید ضربه می‌زنند، با این روال تسهیلات‌دهی به فعالان عرصه تولید و اقتصاد نمی‌دانم به کجا می‌خواهیم برسیم.

در چند سال اخیر بازار فرش زنجان همانند بازار فرش سایر استان‌ها از رونق افتاده  که وضع تحریم‌های غرب علیه ایران، ناامنی موجود در منطقه، وجود رقبایی نظیر هند و پاکستان که با قیمت و کیفیتی پایین نسبت به فرش‌های ایرانی کالای خود را به بازار عرضه می‌کنند، از جمله دلایل آن بوده است.

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به بازار نابسامان صنعت فرش معتقد است: تحریم‌های غرب از یک سو و تحریم‌ داخلی از سوی دیگر امان تولیدکنندگان و فعالان عرصه فرش را بریده است.

زنجان در زمینه فرش و قالی بافی از قطب‌های فعال فرشبافی و قالیبافی در ایران به شمار می‌رود. از ابتدا دو نوع فرش و قالی در استان وجود داشته و دارد که فرش پشمی با طرح‌های ماهی و لچک ترنج که با نام و شهرت بیجار عرضه می‌شود و دیگری فرش ابریشمی با الگوهای فرش‌های قم و کاشان مطابقت دارد.

شاه بلاغی و افشار دیگر انواع فرش و قالی هستند که در استان بافته می‌شوند. فرش شاه بلاغی به دلیل ارزان بودن و با وجود کیفیت پایین‌تر از بیجار و افشار، طرفداران زیادی دارد و بافندگان هم با توجه به کشش بازار و مشتری‌پسندی به آن‌ها روی آورده‌اند چرا که از طرفی صادرات فرش که به صورت مدت‌دار در استان زنجان حالت ایده‌آلی نداشته و از طرفی دیگر نقشه طرح این فرش‌ و قالی‌ها انتزاعی است و دارای مشتریان نسبتا بالایی است.

فرش و قالی صادراتی استان شامل شاه‌بلاغی، گل‌فرنگ، شکارگاه و شطرنجی بوده که متاسفانه با توجه به اینکه فرش و قالی در استان از نظر پایه‌ای تابع شکل تبعی و الگوگیری بوده که هیچ گاه طراحان و طرح‌های بومی فرش و قالی در زنجان وجود نداشته مگر اینکه با کمی ایجاد تغییر سلیقه‌ای بافندگان که بیشتر نوع و طرح هر شهر و استان را نشان می‌دهد.

پایگاه خبری تحلیلی پیام ملت از قول سرپرست شهرداری زنجان نوشت: همه برنامه و اقدامات و پروژه های شهر در راستای برنامه ها و اقدامات بودجه ای عیناً اجرا خواهد شد و هیچ پروژه ای تعطیل نخواهد شد.

غلامحسن احمدی گفته: همه اقدامات طبق برنامه ریزی های قبل انجام خواهد شد و همه سعی ما بر این خواهد بود که رضایت حداکثری شهروندان را فراهم کنیم .

احمدی با بیان اینکه سرمایه اصلی شهرداری اعتماد مردم است گفت: مشکلات و نواقص به وجود آمده را نیز جبران خواهیم کرد.

حمیدرضا حمیدی رئیس شورای شهر نیز اظهار داشته: از اتفاقی تلخی که در مدیریت شهری زنجان افتاد کاممان تلخ شد به همین دلیل از همه شهروندان عذر خواهی می کنم و این به این معنا نیست که کسی مقصر هست یا نیست. عذرخواهی ما صرفاً به این دلیل است که کام مردم با این مسائل تلخ شد.

وی با بیان اینکه خیلی ها در این مورد شورا را متهم به سکوت می کنند گفت: مطلبی نیست که ما بیشتر از دیگران بدانیم و آن را نگوییم. اطلاعات ما در مورد این اتفاق همان قدر است که گفتیم و هیچ اطلاعاتی از جزئیات این پرونده نداریم و لازم است که صبر کنیم و در آرامش اجازه بدهیم دستگاه قضایی کار خودش را انجام دهد.

حمیدی با اشاره به واکنش برخی رسانه ها به این اتفاق نیز افزود: بسیار ناراحت کننده است که عده ای از فضایی که به نفع هیچکس نیست سوء استفاده کند و امیال خودش را جلو ببرد.

وی با بیان اینکه منافع شهر مهم تر از منافع شخصی ما است گفت: باید دلمان به حال شهر بسوزد و فقط منافع خود را نبینیم و از رسانه های خواست اجازه دهند در آرامش این کار جلو رود.

برچسب‌ها:

نظر شما