شناسهٔ خبر: 37631069 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با توجه به تنوع زیاد سکونت‌گاه‌های روستایی

ابلاغ دستورالعمل جدید درجه‌بندی دهیاری‌ها به استانداران

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌ها و ابلاغ آن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی نژاد گفت: با توجه به تنوع بسیار زیاد سکونت‌گاه‌های روستایی کشور و روستا‌های دارای دهیاری، درجه‌بندی دهیاری‌ها می‌تواند نقش به‌سزایی در ساماندهی و انتظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات و ... را نظام بخشد.
جمالی نژاد افزود: در دستورالعمل جدید، دهیاری‌های کشور علاوه بر شاخص‌های درآمد، جمعیت و وسعت، بر اساس شاخص‌های جدیدی از جمله مرکزیت دهستان یا بخش (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش) و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا، به درجه‌های (۱) تا (۶) درجه‌بندی می‌شوند.
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، درخصوص شاخص‌های جدید درجه‌بندی گفت: پس از تعیین درجه دهیاری بر اساس سه شاخص درآمد، جمعیت و وسعت؛ درصورتی که دهیاری مربوطه مشمول بهره‌مندی از هرکدام از شاخص‌های "مرکزیت دهستان یا بخش (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش)" و "دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا" باشد، "یک درجه" به درجه اولیه تعیین شده برای دهیاری اضافه خواهد شد.
وی اظهار کرد: شاخص مرکزیت دهستان یا بخش، براساس آخرین وضع تقسیمات کشوری و واقع بودن دهیاری در روستای مرکز دهستان یا بخش تعیین می‌شود و امتیاز ظرفیت گردشگری به روستا‌های هدف گردشگری منتخب کارگروه ملی ذیربط، روستا‌های دارای بافت با ارزش روستایی که عملیات بهسازی و احیاء در آن‌ها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پایان یافته باشد و دهیاری‌های روستا‌های واقع در جزایر کشور تعلق می‌گیرد.
جمالی نژاد همچنین توضیح داد: درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۶ بر اساس دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها آغاز شده است و تاکنون ۲۷ هزار و ۵۱۸ دهیاری از مجموع ۳۷ هزار و ۸۰ دهیاری دهیاری، درجه‌بندی شده‌اند که بیش از ۷۴درصد از دهیاری‌های کل کشور را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هر دهیاری از درجه یک تا شش درجه‌بندی می‌شود، ۴۴ درصد از دهیاری‌ها درجه یک، ۲۸ درصد درجه دو، ۱۲درصد درجه سه، ۸.۵ درصد درجه چهار، ۷درصد درجه پنج و نیم درصد درجه شش هستند.
معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشوربا توجه به اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور، ازدفاتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خواسته است اطلاعات دهیاری‌های واجد شرایط را تبیین و بررسی و طبق فرآیند مندرج در دستورالعمل، جهت تعیین درجه یا ارتقای درجه به این معاونت ارسال کنند.

نظر شما