شناسهٔ خبر: 3759224 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس جمهوری در همایش «اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای»:

80 درصد مردم از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنند

صاحب‌خبر -




رئیس جمهوری از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به عنوان «سربازان خط مقدم دیپلماسی» یاد کرد و گفت: در زمینه هسته‌ای و در همه نظرسنجی‌ها ۸۰ درصد مردم از مذاکرات حمایت کردند. دولت در مسیری حرکت می‌کند که اکثریت قاطع مردم از آن حمایت می‌کند و این مسأله در همه ابعاد برای ما اهمیت بسزایی دارد.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش «اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای» با بیان اینکه ترکیب جدید تیم مذاکره نشانه اراده قاطع ایران برای تعامل با دنیا است، خاطرنشان کرد: من همین جا از زحمات شبانه روزی سربازان خط مقدم دیپلماسی سپاسگزاری و تشکر می‌کنم، ملت ما در برابر این مجاهدان خط مقدم، هم حمایت و هم تشکر می‌کنند.  وی با تأکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای در چارچوب منافع و عزت ملت ایران به پیش می‌رود و در این چارچوب قدم به قدم در حال پیش رفتن هستیم، خاطرنشان کرد: همیشه یک اقلیت اندکی داریم، اما نباید نگران باشیم، زیرا در این کشور دموکراسی و آزادی است و نظرات بیان می‌شود. نظرات همه هم یکسان نیست؛ بنا هم نیست در کشور ما همه چیزی را با 100 در صد افکار اداره کنیم. ما باید با اکثریت قاطع قابل قبول، کشور را اداره کنیم.
موفقیت دولت در سایه حمایت رهبری است
رئیس جمهوری با بیان اینکه توان دولت در سرمایه اجتماعی خواهد بود، خاطرنشان کرد: معتقدیم تاکنون مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته‌اند و از دولت حمایت کرده‌اند و موفقیت‌های دولت در سایه همکاری و حضور مردم در صحنه و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب بوده است.  وی با بیان اینکه اگر عنایت حق را نداشتیم و اگر آن سرمایه‌ها را نداشتیم، نمی‌توانستیم به توفیق مورد نظر دست یابیم، گفت: امروز مرکز آمار کشور اعلام کرد که تورم 12 ماهه به 2/15 درصد رسیده است. این در حالی است که وعده ما برای سال 93 این بود تورم را به 25 درصد برسانیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اکنون تورم بالای 40 درصد را به زیر 16 درصد رساندیم، اظهار کرد: بسیاری از صاحبنظران داخلی و خارجی حضوری یا کتبی برای ما نوشته‌اند که کار این دولت شبه معجزه است. این معجزه متعلق به ملت ایران است، زیرا دولت که خادم است. روحانی با بیان اینکه مردم ایران در یک سال و نیم قبل کاری بسیار عظیم و بزرگ انجام داده‌اند، گفت: در سال 91 و 92 رشد اقتصادی کشور در مجموع منفی 9 درصد بوده است. چه کسی فکر می‌کرد بتوان در 2 سال این نرخ را به رشد مثبت تبدیل کرد.
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به رشد 4 درصدی 6 ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته، افزود: تا پایان سال آنچه پیش‌بینی می‌شود، رشد مثبت است. بنابراین وعده‌ای که به مردم داده بودیم مانند بهبود معیشت بود و اینکه بتوانند زندگی راحت تری داشته باشند و کشور در مسیر رشد و توسعه جامع و همه جانبه قرار گیرد، در حال تحقق است.
هرجناحی بیشتر خدمت کند، از نظر ما برتر است
رئیس جمهوری در ادامه، سرمایه اجتماعی را بزرگ‌ترین سرمایه دولت دانست و خطاب به استانداران گفت: از نظر ما این جناح و آن جناح، این حزب یا آن حزب فرق نمی‌کند، هر جناحی بیشتر به ملت خدمت کنند، آن جناح از نظر ما برتر است. عنوان، مارک، این و آن و الف و ب برای ما مطرح نیست و حق نداریم هیچ خادمی را از خدمت محروم کنیم. اما مسئولان اجرایی باید کسانی باشند که به رأی مردم در 24 خرداد 92 معتقدند. اگر کسی اعتقاد به رأی مردم ندارد، می‌تواند در کشور کار و فعالیت کند، اما نمی‌تواند مدیر سطح بالای کشور باشد، یعنی مردم قبول نمی‌کنند، مردم گفته‌اند که نظر ما این است.
رئیس دولت تدبیر و امید اظهارکرد: به سوابق افراد، وابستگی سیاسی و جناحی افراد کاری ندارم، اما مسئولان باید به رأی مردم اعتقاد داشته باشند و اگر کسی 24 خرداد و رأی مردم را قبول ندارد، در یک سِمت دیگری خدمت کند. اما بخواهد مسئول رده بالای کشور باشد، این قابل قبول نیست. مردم این را نمی‌پذیرند، چون همه ما بار بسیار سنگینی را بر دوش گرفته ایم.
به باور روحانی، وقتی فردی مسئولیتی به عهده می‌گیرد در برابر خداوند و در برابر ملت، بار امانت سنگینی را بر دوش می‌گیرد و باید ما این بار امانت را به مقصد برسانیم.  وی با بیان اینکه ما باید به وعده‌ای که به مردم دادیم، وفا کنیم، گفت: اگر خدای ناکرده در تحقق خواست و مطالبه مردم و وعده دولت یازدهم سستی به وجود بیاید، نخستین ضربه مهم به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است، چرا که بزرگ‌ترین سرمایه ما سرمایه اجتماعی است.
رئیس دولت یازدهم با تأکید بر اینکه امید ما در سایه سرمایه اجتماعی به وجود می‌آید و ادامه پیدا می‌کند و تدبیر ما برای تقویت سرمایه اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اگر مردم در کنار دولت دست به دست هم بدهند، ما می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم، هرچند مشکلات فراوانی پیش رو داریم.
فعلاً داریم چاله ها را هموار می‌کنیم
روحانی اضافه کرد: رشد مثبت 2 یا 3 درصد چیزی نیست که قابل قبول باشد، ما فعلاً دنبال آن هستیم تا چاله و چوله‌هایی که قبلاً به وجود آمده است را هموار کنیم و باید به نقطه‌ای برسیم که زمین هموار شود و این ماشین سرعت بگیرد. ما باید بعد، جبران کنیم.
رئیس جمهوری یادآور شد: آن روزی که زمین هموار می‌شود، دیگر کسی از ما نمی‌پذیرد که چرا سرعت ما کم است. اکنون استدلال روشنی داریم و می‌گوییم رشد منفی 9 درصد بوده است و ما به مثبت 2 یا 3 رسانده‌ایم. اما بعد که به زمین هموار رساندیم و آن وقتی است که رونق اقتصادی شروع شد که امروز قدم‌های اولیه برای آن آغار شده است، آن وقت باید کارها سرعت بگیرد.
رئیس قوه مجریه به تعامل سازنده با جهان که به مردم وعده داده شده بود، اشاره کرد و گفت: این کار از طرف ما آغاز شده است، اما باید شرایطی را فراهم کنیم که جهان هم همین حرکت را به سمت ما داشته باشد و این کار شدنی است.
دولت به دنبال نزدیک کردن جناح‌ها به یکدیگر است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کار ما فقط اقتصاد و سیاست خارجی نیست، به اهمیت سیاست داخلی اشاره کرد و گفت: باید درجامعه به وحدت و اتحاد بیشتر برسیم و نگذاریم در جامعه انشقاق به وجود بیاید، باید فاصله‌ها را کم کنیم.
روحانی ادامه داد: یکی از وعده‌های دیگری که این دولت از روز اول به مردم داده است، این است که این دولت، دولت آشتی است و می‌خواهد گروه‌ها، جناح‌ها و افکار را به هم نزدیک کند، بنابراین حرکت ما باید به سمت اجرای برنامه‌ای باشد که به مردم وعده دادیم و مردم با رأی خودشان مصوب کردند.
رئیس دستگاه اجرایی با طرح این سؤال که برای پیشرفت و حرکت به جلو و دستیابی به اقتصاد مقاومتی در زمینه رابطه با دیگران باید چه کاری انجام دهیم؟ اظهار کرد: اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند کشوری می‌تواند بدون رابطه با بیرون به رشد و توسعه برسد، حتماً اشتباه می‌کنند.  روحانی خطاب به این افراد گفت: می‌شود زندگی بخور و نمیر داشت و مردم هم می‌توانند زندگی کنند. می‌شود از جیب مردم هم برداشت کرد، رشد منفی یعنی همین؛ یعنی ثروت مردم را کاهش دادن. کشور را می‌شود همه جور اداره کرد. اما اگر می‌خواهیم به رشد برسیم، آن هم نه رشد 2 یا 3 درصد، بلکه رشد قابل قبول چنانکه در برنامه چشم‌انداز 20 ساله بنا بود رشد ما 8 درصد باشد. (باید با بیرون ارتباط سازنده داشت.) روحانی خاطرنشان کرد: در 10 سال اول سند چشم انداز، رشد 5/2 درصد داشته‌ایم، اما آیا دنبال این بودیم که به این نرخ رشد در 10 سال اول دست یابیم؟ این در حالی است که در هر برنامه‌ای نیمه اول آن شتاب زیاد دارد و نیمه دوم دیگر دوران جوانی برنامه تمام شده است.
هیچ کشوری در انزوا به توسعه نمی‌رسد
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه مردم ایران همواره در صحنه هستند، گفت: امروز باید با عمل به برنامه که طبق قانون اساسی برنامه به عهده رئیس جمهوری و اجرا به عهده همه مجریان است، کارها را پیش ببریم.  وی افزود: طبق قانون اساسی، مسئولیت برنامه‌ها و خط‌مشی‌ها بر عهده شخص رئیس جمهوری است که با مشورت وزیران کار را پیش می‌برد و اجرا هم به عهده مجریان است و شما مسئولیت سنگینی را در این زمینه بر عهده دارید.


ادامه در صفحه 21

نظر شما