شناسهٔ خبر: 3753249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

روحانی: رشد و توسعه کشور بدون رابطه با بیرون امکان ندارد

نسیم

رئیس‌جمهور در همایش اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای گفت: اگر کسی اعتقاد به رأی مردم ندارد می‌تواند در کشور کار و فعالیت کند اما نمی‌تواند مدیر سطح بالای کشور باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حسن روحانی در نخستین همایش استانداران و سفرای ایرانی مقیم کشورهای همسایه گفت: اگر رشد و توسعه را می خواهیم به رابطه با جهان نیاز داریم.

رییس جمهور افزود: آنچه از تاریخ یادمان هست یکی از راه های توسعه کشورها تجارت بین المللی بوده است.

روحانی گفت: حتی در دوران قبل از اسلام هم اگر مکه حرکتی داشت به خاطر این بود که ایام زیارت و حج ، ایامی بود که همه از کشورها و مناطق اطراف می آمدند و تجارت بود که آن منطقه را رشد داد.

رییس جمهور افزود: بدون تجارت و رابطه و اقتصاد و سرمایه گذاری و فناوری و دانش و روابط فرهنگی و منطقه ای امکان توسعه وجود ندارد و هیچ کشوری در انزوا به توسعه قابل قبولی نمی رسد.

روحانی افزود: ایران به عنوان قلب منطقه و جهان و باتوجه به موقعیت های جغرافیایی و ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی جایگاهی ویژه دارد و اکنون بخش بزرگی از خطوط فیبر نوری شرق - غرب از کشور ما عبور می کند.

رئیس جمهور گفت: اگر شرایط آماده شود بهترین مسیر برای خط هوایی، فضای ایران است.

روحانی با اشاره به جایگاه خاص ایران از نظر راه و راه آهن افزود: اکنون با افتتاح خط راه آهن اینچه برون در واقع چین را به ایران و خلیج فارس متصل کردیم و با راه آهنی که از چابهار به سمت زاهدان و در نهایت به راه آهن سراسری متصل می شود دنیا را به دریای عمان متصل می کنیم.

رئیس جمهور گفت: ایران جایگاه مهمی در توسعه دارد و ما ثابت کرده ایم که قصد تعرض به هیچ کشوری را نداریم.

روحانی افزود: توسعه ایران به ضرر هیچ کشوری چه همسایه و چه غیرهمسایه نخواهد بود.

رئیس جمهور گفت: تردیدی ندارم که تمام موفقیت های دولت در سایه همکاری مردم ، حضور مردم در صحنه و حمایت های مقام معظم رهبری بوده است و اگر عنایت حق و این سرمایه ها را نداشتیم نمی توانستیم به توفیق مدنظر خود برسیم.

روحانی افزود: دستور جلسه بسیار خوبی در اینجا برای تحرک در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همجوار وجود دارد.

رییس جمهور گفت: دولت یازدهم از آغاز کار خود وعده هایی را که در زمینه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در انتخابات به مردم داده بود و با رای مردم آن برنامه ها و وعده ها در واقع مصوب ملت ایران بود ؛ مصمم شد برای اجرای نظرهای مردم فهیم و بزرگوار ایران در زمینه های مختلف هم برنامه ریزی و هم در زمینه اجرا از همه توان خود استفاده کند.

روحانی تاکید کرد: دولت معتقد است توان دولت در سایه سرمایه اجتماعی خواهد بود اگر این دولت بتواند افکارعمومی و همکاری مردم را جذب و جلب کند.

رییس جمهور افزود: ما معتقدیم تاکنون این چنین بوده است و مردم در همه صحنه ها حضور داشته  و با همه وجود از دولت حمایت کرده اند.

روحانی افزود: امروز مرکز آمار کشور اعلام کرد تورم 12 ماهه تا بهمن به 15 و 2 دهم درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه وعده ما به مردم برای سال 93 این بود که تلاش می کنیم تورم را به 25 درصد برسانیم گفت: همانطور که می دانید تورم بالای 40 درصد را به زیر 16 درصد رسانده ایم.

روحانی با بیان اینکه بسیاری از صاحب نظران داخلی و خارجی به صورت حضوری و یا مکتوب اعلام کرده اند که این کار دولت شبه معجزه است افزود: این معجزه برای ملت و دولت خادم مردم است.

رئیس جمهور گفت: مردم ایران در این یک سال و نیم کاری کردند که بسیار عظیم و بزرگ بوده است.

وی اضافه کرد: رشد اقتصادی کشور در دو سال 91 و 92در مجموع منفی 9 درصد بوده است و چه کسی فکر می کرد که این رقم را بتوانیم به رشد مثبت برسانیم.

روحانی افزود:‌ رشد شش ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4 درصد بوده است و پیش بینی می شود تا پایان سال هم این رشد مثبت باشد.

رئیس جمهور گفت: بزرگترین سرمایه دولت سرمایه اجتماعی است.

روحانی افزود: وعده ای که به مردم داده بودیم بهبود معیشت و زندگی راحت تر داشتن مردم و قرارگرفتن کشور در مسیر رشد و توسعه بود که البته رشد و توسعه کشور باید جامع و همه جانبه باشد.

رئیس جمهور گفت: یکبار دیگر به همه استانداران اعلام می کنم که همه مسئولان اجرایی که زیرنظر شما هستند باید در خدمت مردم باشند.

روحانی با بیان اینکه از نظر ما جناح ها و حزب ها فرقی نمی کند و هر جناحی که بیشتر به ملت خدمت کند از نظر ما جناح برتر است، افزود: عنوان، مارک، این و آن و الف و ب برای ما مطرح نیست و نباید هیچ خادمی را از ارائه خدمت محروم کنیم اما مسئولان اجرایی باید به رای مردم در 24 خرداد 92 معتقد باشند.

رئیس جمهور گفت: اگر کسی اعتقاد به رای مردم ندارد می تواند در کشور کار و فعالیت کند اما نمی تواند در سطح بالای کشور مدیر باشد.

روحانی افزود: این مسئله ای است که مردم آن را قبول نمی کنند و ما نیز در فعالیت ها به سوابق افراد و وابستگی سیاسی و جناحی کاری نداریم اما مسئولان باید به رای مردم اعتقاد داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: اگر کسی 24 خرداد را قبول ندارد می تواند در سمت دیگری خدمت کند چرا که «ان ارض الله واسعه» و در مکان و پست دیگری خدمت کند اما اگر بخواهد مسئول رده بالای کشور باشد این قابل قبول نیست.

روحانی با بیان اینکه همه ما بار سنگینی را بر دوش گرفته ایم و فردی که مسئولیت برعهده می گیرد در برابر خدا و ملت بار امانت سنگین را بر دوش دارد، افزود: ما باید این بار امانت را به مقصد برسانیم و به وعده ای که به مردم داده ایم وفا کنیم.

رئیس جمهور گفت: اگر خدای ناکرده مسئولان اجرایی کشور به خواست و مطالبه مردم عمل نکنند و در وعده های داده شده توسط دولت یازدهم سستی به وجود آید اولین ضربه مهم به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی وارد می شود.

روحانی افزود: بزرگترین سرمایه ما سرمایه اجتماعی است و امید ما در سایه سرمایه اجتماعی به وجود می آید و ادامه می یابد و تدبیر ما برای تقویت سرمایه اجتماعی این گونه است که اگر مردم و دولت دست به دست هم بدهند ما از همه مشکلات می توانیم عبور کنیم.

رئیس جمهور گفت: البته مشکلات زیاد است ، رشد مثبت دو یا سه درصد رشدی نیست که به طور کامل مورد قبول مردم باشد فعلا ما دنبال هموار کردن چاله چوله های گذشته و سرعت گرفتن ماشین هستیم و امیدواریم بتوانیم جبران کنیم.

روحانی افزود: رشد منهای 9 بوده و ما به مثبت دو و سه رساندیم؛ ولی بعد که به زمین هموار رسیدیم باید کار سرعت بگیرد.

وی گفت: تعامل سازنده با جهان از طرف ما صد درصد شروع شده است و باید شرایطی را فراهم کنیم که جهان نیز همین تعامل را با ما داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: یک نمونه مذاکرات هسته ای است که در چارچوب منافع و عزت ملت قدم به قدم پیش می رویم.

روحانی با تشکر از زحمات شبانه روزی تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: این دفعه ترکیب هیات نشان از اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان دارد.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران نشان داد که از سربازان خط مقدمش حمایت می کند.

روحانی افزود: ملت ما از این مجاهدان خط مقدم هم حمایت  و هم به بیانی تشکر می کند، حالا یک اقلیت اندک را همیشه داریم و نباید نگران باشیم.

رئیس جمهور گفت: در ایران دموکراسی و آزادی وجود دارد و نظرات هم یکسان نیست، ما باید با نظر اکثریت قاطع، کشور را اداره کنیم.

روحانی افزود: تاکنون هرچه نظرسنجی درباره موضوع هسته ای داشتیم حاکی از حمایت 80 درصدی مردم است.

رئیس جمهور گفت: دولت در مسیری حرکت می کند که اکثریت قاطع مردم از این مسیر حمایت می کنند.

روحانی افزود: کار ما فقط اقتصاد و سیاست خارجی نیست، سیاست داخلی نیز برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: باید به نقطه ای برسیم که وحدت در جامعه بیشتر شود و فاصله ها را کم کنیم و نگذاریم در جامعه انشقاق بوجود آید.

روحانی افزود: یکی دیگر از وعده های ما این بود که این دولت، دولت آشتی است و می خواهد گروه ها، جناح ها و افکار را به هم نزدیک کند.

رئیس جمهور گفت: حرکت ما باید به سمت اجرای برنامه ای باشد که به مردم وعده دادیم و مردم با رأی خودشان آن را مصوب کردند.

روحانی افزود: برای پیشرفت، حرکت به جلو و دستیابی به اقتصاد مقاومتی در زمینه روابط با دیگران چکار باید انجام دهیم؟ اینکه بعضی فکر می کنند که کشوری می تواند بدون رابطه با بیرون به رشد و توسعه برسد، حتماً اشتباه می کنند.

وی افزود: می شود زندگی بخور نمیر داشت، مردم بتوانند زندگی کنند و می شود از جیب مردم نیز برداشت کرد؛ رشد منفی یعنی همین که ثروت مردم را کاهش دادن.

رئیس جمهور گفت: می شود 9 درصد ثروت مردم را کاهش داد یا  آن را 10 یا 15 درصد بیشتر کرد.

روحانی اضافه کرد: بنا بود حداقل رشد ما در برنامه چشم انداز 20 ساله 8 درصد باشد، اما کو؟ حساب کنید، می شود رشد 2.5 درصدی در 10 ساله اول چشم انداز 20 ساله. آیا ما به دنبال این بودیم که رشد 2.5 درصدی به دست بیاوریم در 10 سال اول برنامه چشم انداز؟

وی افزود: می دانید که در هر برنامه ای نیمه اول است که شتاب دارد و در عین حال مردم در صحنه هستند.

رئیس جمهور گفت : مسئول برنامه و خط مشی اجرایی طبق قانون اساسی، رئیس جمهور است که با مشورت با وزیران کار را پیش می برد و اجرا نیز بر عهده مجریان است و شما مسئولیت سنگینی در داخل یا خارج کشور بر عهده دارید؛  به این مسیر ادامه دهید و کار را به مقصد برسانید.

نظر شما