شناسهٔ خبر: 37589152 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخرین وضعیت از سیستان و بلوچستان؛

۵۰۰ روستای سیستان‌وبلوچستان زیر آب / مردم چشم انتظار هلیکوپترهای هلال احمر بدون رئیس!

۵۰۰ روستا و شهر و شهرستان استان سیستان‌وبلوچستان به هیچ راهی دسترسی ندارند و خیلی از روستاها زیر آب رفتند و امکانات محلی پاسخگوی مشکلات نیست.

صاحب‌خبر -
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از شامگاه پنجشنبه، ۱۹ دی بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور آغاز شده و سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر خود قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب شده است. اما شرایط در استان سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شد؛ به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده است و در نتیجه، سرریز شدن آب از پشت سد‌های استان را در پی داشته است.

هر چند این بارش‌ها از روز یک شنبه متوقف شده، اما به گفته مسئولان استانی در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل شدند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است. امدادرسانی به روستا‌های جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است.
 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان هم از آسیب شدیدبه بخش  کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع شهرستان‌های کنارک، چابهار ودلگان خبر داده است.
 
هاشمزهی، فرماندار نیکشهر روز گذشته در خبری، با تاکید بر اینکه امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل به دلیل تخریب شدن راه‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی، به سختی انجام می‌شود، گفته که علت اعزام بالگرد برای رسیدگی به روستا‌های فاقد راه در حوزه بنت و مرکزی نیکشهر ضروری است.
 
اما در دلگان، به بسیاری از جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده. شجاعی، فرماندار دلگان می گوید که دلگان به شدت نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ‌های امدادی و ارسال اقلام امدادی است، به بسیاری از جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده، بسیاری از منازل خشت و گلی آسیب دیده و بعضا تخریب شده، در برخی مناطق وسایل و زندگی مردم را آب برده، اقلام خوراکی در منازل روستا‌ها و عشایر از بین رفته، هوا رو به سرماست و نیازمند اقلام گرمایشی اعم از پتو و بخاری و همچنین توزیع نفت سفید به صورت ویژه هستیم، توزیع آب آشامیدنی و نان و آرد نیز بسیار حیاتی است.
 
بیشتر بخوانید: 
 
سالاری، مسئول جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان هم گفته است چون روستا‌ها در آب گرفتارند و امکان ورود زمینی نیست، عمده فعالیت گروه‌های جهادی به جمع آوری اقلام مربوط می‌شود و بدون هلیکوپتر راهی برای امداد رسانی وجود ندارد.
 
چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه عنوان شده است. مفرد مسئول جهادی سازمان بسیج دانشجویی در پستی از عدم حضور نیروی جهادی غیربومی تا دو سه روز آینده خبرداده و گفته که فعلا مردم منطقه به غذای خشک، پتو و پلاستیک نیاز دارند.
 
سیستان
 
البته استاندار سیستان و بلوچستان از جان باختن یکی از هموطنان بلوچستانی در سرباز به دلیل سیل خبر داده و گفت: در حال حاضر تمام اکیپ‌های شورای هماهنگی مدیریت بحران در منطقه حضور دارند.
 
موهبتی روز گذشته تاکید کرده که هم‌اینک سه هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۶۵ گروه جهادی در مناطق سیل زده این استان مشغول به فعالیت و امدادرسانی هستند. علاوه‌بر فعالیت پنج گروه مهندسی رزمی راه‌سازی نیز، تاکنون بیش‌از هزار بسته لوازم خانگی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده تحویل به خانوارها شده است.
 
به گفته وی؛ طی این چند روز بالگردهایی برای عملیات امدادرسانی و تقویت انبارهای اداری جمعیت هلال احمر از جمله چادر امدادی، وسایل گرمایشی و بسته‌های موادغذایی اختصاص یافته است.
 
<div id="video-display-embed-code_908234" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/819979/908234?width=400&height=300"></script></div>
 
جاوشیری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان هم روز دوشنبه در خبری با بیان اینکه از ۱۶ مسیر راه‌های آسفالته مواصلاتی روستایی که ارتباط روستا را به شهر وصل می‌کند، هشت مسیر با تلاش راهداران بازگشایی و هشت مسیر همچنان بسته است، گفت: مسیرهای دلگان - زهکلوت، اسپکه - چانف، ایرانشهر - خیرآباد، ایرانشهر - مهرستان، نیکشهر - قصرقند، دلگان - بزمان، دلگان - هودیان و دامن - ایرندگان تاکنون بازگشایی شد.
 

وی بیان کرد: همچنین مسیرهای فنوج - کتیج - رمشک، نیکشهر - بنت، دلگان - جلگه، جلگه - ایرانشهر، کنارک - زرآباد، ابتر - کتوکان - دامن، فنوج - بنت و چابهار - جکیگور همچنان بسته است.

 

نمایندگان مجلس هم در این مدت در صحن مجلس  تذکری شفاهی دادند و خواستار رسیدگی مسئولان به اوضاع سیستان شدند. محمد باسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس به وزارت خانه‌های نیرو، ارتباطات و راه گفت: ۵۰۰ روستا و شهر و شهرستان به هیچ راهی دسترسی ندارند و خیلی از روستاهای سیستان و بلوچستان زیر آب رفتند و امکانات محلی پاسخگوی این  مشکلات نیست. دولت باید موضوع را پیگیری کند و به مشکل مردم در ایام سیل و خسارت توجه شود.

 

وی با اشاره به مشکلات حوزه راه سیستان و بلوچستان، از وزارت راه خواست تا مشکلات جاده‌ای این استان را برطرف کند و خطاب به وزیر نفت گفت: در برخی از شهرستان‌های استان درجه هوا به زیر صفر هم آمده ؛ متاسفانه نفت سفید، گازوئیل و بنزین به موقع به دست شهروندان نمی‌رسد. لازم است وزیر نفت به این مهم توجه کند.

 

 علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات هم در مجلس گفته آقای رئیس جمهور؛ سیستان و بلوچستان را آب گرفته است و مردم دچار مشکل شده‌اند؛ هلال احمر به داد مردم برسد؛ آیا به شما گفتند که هلال احمر رئیس ندارد؟ 

نظر شما