شناسهٔ خبر: 37583938 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

وزير نفت در صحن علني مجلس:

نياز کشتي‌هاي اقيانوس‌پيما به سوخت کم‌سولفور تامين مي‌شود

صاحب‌خبر -

وي با اشاره به اينکه در سال 2017 ميلادي توليد نفت کوره در دنيا روزانه يک ميليون تن بوده که 2 درصد حاوي گوگرد کمتر از نيم درصد و مطابق استاندارد سازمان بين‌المللي دريانوردي (IMO) بوده است، تصريح کرد: در مجموع دوسوم نفت کوره توليدي جهان که به‌عنوان سوخت کشتي‌ها مصرف مي‌شود گوگرد بالاي 2.5 درصد دارد.

وزير نفت با بيان اينکه قيمت مازوت اکنون کاهش و قيمت نفت کوره کم سولفور افزايش يافته و به اندازه قيمت گازوئيل رسيده است، اظهار کرد: اگر فعاليت پالايشگاه‌هاي کشور عادي باشد، مقدار نفت کوره توليدي، روزانه حدود 40 هزار تن است که 13 هزار تن آن در پالايشگاه آبادان توليد و دوباره تصفيه مي‌شود، حدود 20 هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داريم.

نفت کوره کم سولفور با بهينه‌سازي پالايشگاه‌ها

زنگنه با بيان اينکه راه‌حل اصلي تهيه نفت کوره با سولفور کم، بهينه‌سازي پالايشگاه‌هاست تا هم گوگرد نفت‌ کوره و هم توليد نفت‌ کوره کاهش يابد، تصريح کرد: براي حل اين مشکل نيازمند 10 ميليارد دلار سرمايه گذاري هستيم که در شرايط کنوني تامين آن بسيار دشوار است.

وي با اشاره به اينکه بارها گفته‌ام قيمت نفت کوره کم سولفور به شدت بالا مي‌رود و اين واقعيت بازار است، افزود: هم‌اکنون هزينه کشتيراني هم در دنيا به همين دليل بالارفته است.

وزير نفت با بيان اينکه ما راه‌حل‌هايي در اين زمينه داريم که براي وزير راه و شهرسازي نوشتم، ادامه داد: استناد به بند 2 مقرره 18 پيوست ششم کنوانسيون بين‌المللي جلوگيري از آلودگي ناشي از کشتي‌ها (مارپل) به کشتي‌ها تکليف مي‌کند بايد از سوخت با گوگرد زير نيم درصد استفاده کنند.

وي ادامه داد: اما يک راهکار موقت هم دارد که مي‌گويد اگر کشتي بگويد و گزارش کند امکان تامين سوخت کم سولفور را ندارد مي‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. از نظر من، اگر کساني اظهار مي‌کنند که ما از بنادر ديگر نمي‌توانيم سوخت تامين کنيم مي‌توانند به اين بند استناد کنند. جمهوري اسلامي ايران هم مي‌تواند به دليل شرايط اضطراري به اين قانون استناد کند، از نظر من حق قانوني و حقوقي ماست.

چرا کشتي ها اسکرابر نصب نکردند؟

وزير نفت يکي از راه‌حل‌هاي حل معضل مازوت را تجهيز کشتي به دستگاه پاک‌کننده (Scruber) عنوان کرد و با بيان اينکه نصب اين تجهيز با توجه به ظرفيت کشتي، 2 تا 7 ميليون دلار هزينه دارد، افزود: هزينه اين طرح حتي از بهينه‌سازي پالايشگاه‌ها نيز به لحاظ اقتصادي بهتر است، اما هيچ کشتي ايراني اين کار را نکرده است.

وي يادآور شد: کشتي‌ها از سال 2002 تا 2020 فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا اين کار را نکردند!؟ هيچ‌کدام از نفتکش‌هاي اقيانوس‌پيماي ما که از سوخت نفت کوره استفاده مي‌کنند، اسکرابر نصب نکردند، آنها حدود يک‌سال‌ونيم براي اينکه سوخت با قيمت مناسب دريافت کنند با ما مکاتبه مي‌کنند و به‌تازگي هم ضمني مي‌گويند سوخت ارزان و يارانه‌اي به ما بدهيد.

زنگنه مخلوط کردن نفت‌کوره (محصول گوگرد بالا با محصول گوگرد پايين مخلوط که به حد استاندارد مورد استفاده کشتي برسد) را راه‌حلي ديگر برشمرد و با بيان اينکه در اين زمينه نشست‌هاي متعددي برگزار شده است، تصريح کرد: خوشبختانه با همکاري شرکت ملي نفتکش ايران به ترکيب سوختي رسيديم که در موتورهاي کنوني جواب مي‌دهد.

وزير نفت افزود: موتوري که نفت کوره مصرف مي‌کند نمي‌تواند نفت‌گاز مصرف کند، بنابراين سوخت ترکيبي با استاندارد گوگرد زير نيم درصد توليد شد و اکنون پالايشگاه‌ها ماهانه 40 تا 50 هزار تن از اين سوخت را تامين مي‌کنند و به قيمت بين‌المللي مي‌فروشند، از نظر قيمت هم به وزارت نفت ارتباطي ندارد.وي با بيان اينکه ايران حتي مي‌تواند از بيرون کشور هم سوخت تامين کند، افزود: روش‌هاي ديگري هم مانند مخلوط نفت‌ کوره با روش‌هاي شيميايي وجود دارد که بخش خصوصي در اين زمينه فعال شده است تا نفت‌ کوره با سولفور بالا را از ما بگيرد و با مواد شيميايي مخلوط کند و سرانجام نفت‌ کوره با سولفور پايين تحويل دهد.

نظر شما