شناسهٔ خبر: 37569107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

زنگنه:

قیمت کشتیرانی به دلیل بالا رفتن قیمت سوخت بالا می رود

وزیر نفت گفت: قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت در دنیا بالا می رود و قیمت کشتیرانی نیز به همین دلیل افزایش پیدا می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، « بیژن نامدار زنگنه » در ادامه جلسه علنی صبح امروز دوشنبه 23 دی در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده اراک در مورد علت کوتاهی وزارت نفت در برنامه ریزی برای تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور گفت: در سال 2017 حدود یک میلیون تن تولید نفت کوره در جهان بوده است که کمتر از دو درصد آن حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد بوده است.در مجموع دو سوم نفت کوره تولید جهانی به عنوان سوخت کشتی ها استفاده می شود، گوگرد بالای دو و نیم درصد دارند.

 

وزیر نفت اظهار داشت: در شرایطی که پالایشگاه های ما به صورت عادی کار می کنند، ما به این نفت کوره نیاز داریم، مقدار نفت کوره تولیدی ما 33 هزار تن بوده است که 13 هزار تن آن مربوطه به پالایشگاه آبادان و 20 هزار تن برای سایر پالایشگاه ها بوده است.

 

وی تصریح کرد: ما به حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای بهینه سازی سوخت پالایشگاه ها نیاز داریم. در حال حاضر پالایشگاه آبادان این کار را آغاز کرده است، بقیه پالایشگاه ها هم در این زمینه طرح دارند.

 

وزیر نفت با بیان اینکه قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت بالا می رود و به همین دلیل نیز قیمت کشتیرانی افزایش پیدا می کند، گفت: یکی از راه حل های ما در این زمینه استناد به کنوانسیون بین المللی در این زمینه است که تکلیف می کند کشتی ها سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کنند البته اگر کشتی ای گزارش کند که امکان این سوخت برایش وجود ندارد، می تواند از سوخت مورد نیاز استفاده کند. در واقع کشتی ها می توانند با استناد به این کنوانسیون از سوخت مورد نیازشان استفاده کنند.

 

وی بیان کرد: یکی از راه حل ها برای اینکه کشتی ها از سوخت کم سولفور استفاده کنند، مجهز کردن آنها به اسکرابر است که هزینه آن نیز کمتر از بهینه سازی پالایشگاه ها است. به کشتی ها تکلیف شد که از سال 2002 تا 2020 به اسکرابر مجهز شوند اما هیچ کدام از کشتی های نفت کش این کار را نکرد در حالی که اگر این کار انجام می دادند، هزینه آن کمتر از بهینه سازی پالایشگاه ها بود.

 

وزیر نفت تاکید کرد: اینکه می گویند موضوع تغییر سوخت در کشتیرانی اختلال ایجاد می کند، درست نیست. در بخش کشتیرانی تغییر سوخت هیچ اختلالی ایجاد نمی کند.

 

وی خطاب به نمایندگان گفت: اگر می خواهید یارانه سوخت به نفتکش ها بدهید، در بودجه سال 99 می توانید این کار را انجام دهید، گرچه ما موافق نیستیم اما می توانید این کار را انجام دهید.

 

وی خاطرنشان کرد: در دنیا هر هیدروکربنی را که می خواهید می توانید بخرید. قیمت آنها فرق دارد ما می توانیم سوخت با سولفور زیر نیم درصد استفاده کنیم./

 

 

 

 

پایان پیام/ 33

نظر شما