شناسهٔ خبر: 37563200 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بحران سیل درسیستان و بلوچستان

دنیای اقتصاد : بارندگی شدید در استان سیستان و بلوچستان که ازروز جمعه آغاز شده است بخش وسیعی از این استان را به زیر آب فرو برده است. براساس گزارش‌ها ۲۴ مسیر در جنوب این استان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی از عصر روز جمعه همچنان بسته است و امدادرسانی به سیل‌زدگان با قوت ادامه دارد. مدارس ۱۲ شهر نیز به دلیل سیل تعطیل شده‌اند.درهمین حال شدت بارندگی در این استان آنقدر زیاد است که بنا بر اعلام هواشناسی استان، میزان آن در ۲۴ ساعت گذشته، تنها در نیکشهر به ۱۸۶ میلی‌متر رسیده است.

صاحب‌خبر -

براساس خبرها طی ٧٢ ساعت گذشته ١٣ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمنددر استان سیستان و بلوچستان درمحاصره سیل بوده‌اند.

به گزارش «ایسنا» به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و مداوم طی دو شبانه روز اخیر شهر خاش و نقاط روستایی و عشایری در این شهرستان وضعیت بحرانی به خود گرفتند که با توجه به حجم بالای بارش‌ها شهر خاش دچار آبگرفتگی شدید شده و به زیر آب رفته و مناطق روستایی هم همین وضعیت را دارند. بسیاری از رودخانه‌ها مانند پنج انگشت، گوهرکوه، تفتان، ایرندگان، شوگه، خان بی‌بی، کارواندر، گزو، ترشاب، تمندان و... به‌صورت چندباره سیلابی شده‌اند و هم اینک نیز خروشان هستند. دلگان نیز به شدت نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ‌های امدادی و ارسال اقلام امدادی است. درهمین ارتباط روز گذشته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌ وگو با «ایرنا» اظهار کرد: در این مدت ساکنان ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده‌اند که نیروهای امدادرسان هلال احمر به هزار و ۲۴۸ نفر امدادرسانی کرده‌اند و امدادرسانی به سیل‌زدگان با قوت و جدیت از سوی نیروهای یادشده ادامه دارد. نجار با بیان اینکه طبق ارزیابی‌های انجام شده از سوی همکاران مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان بیشترین بارندگی در نیکشهر، سرباز و قصرقند این استان گزارش شده است گفت: براثر بارش‌های شدید شبانه‌روز گذشته شاهد سرریز شدن ۲ سد پیشین و زیردان در جنوب این استان بوده‌ایم که ساکنان پایین دست این سدها برای جلوگیری از خطرات احتمالی تخلیه و به محل‌های امن و کم خطر منتقل شده‌اند. ازسوی دیگر مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۶ روستای شهرستان کنارک به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی در شبانه روز گذشته تخلیه شدند. رسول راشکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: این روستاها دارای ۲۴۵ نفر جمعیت هستند که به مکان‌های امن برای اسکان منتقل شدند.درهمین حال مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور درگفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که در مجموع سه نفر در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند که یکی از این افراد در استان سیستان و بلوچستان غرق شده است. وی افزود: در استان هرمزگان نیز یک تن به علت غرق شدن در رودخانه و یک نفر به علت ریزش آوار در روستای حاجی‌آباد جان خود را از دست داده است. حسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیزروز گذشته اعلام کرد که بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های باران‌سنجی از ۱۴۵ نقطه استان بارندگی گزارش شده که میزان بارش‌های ۹۴ ایستگاه بیش از ۵۰ میلی‌متر بوده است.

نظر شما