شناسهٔ خبر: 37549235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیشنهادهای اعضای شورای شهر برای بزرگداشت قربانیان سقوط هواپیما

تهران- ایرنا- فضای نشست علنی امروز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران متاثر از سانحه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در جنوب پایتخت بر اثر اصابت سهوی موشک و اعلام دیرهنگام علت حادثه بود. در چنین فضایی، چندتن از اعضا، پیشنهادهایی را برای پیشگیری از سوانح مشابه و بزرگداشت قربانیان مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست، «محسن هاشمی» رییس شورای شهر در سخنان آغاز جلسه با انتقاد شدید از نحوه اطلاع رسانی در باره این حادثه از سوی مسئولان ذیربط و رسانه ها به شدت انتقاد کرد و گفت: بدتر از شلیک سهوی به هواپیما، شلیک عمدی به اعتماد عمومی است.

وی تاکید کرد که این روند باید در کوتاهترین زمان ممکن اصلاح شود.

«حجت نظری» نیز در قالب تذکری بر ضرورت توجه به قربانیان و دلجویی از خانواده‌های آنان تاکید و پیشنهاد کرد تصاویر قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی در سطح شهر نصب شود.

وی با بیان اینکه در این حادثه ۱۷۶ انسان عزیز که چشم‌های بسیاری برای همیشه در حسرت دیدارشان ماند، از دست رفتند، گفت:  این داغ بزرگ، به تعبیر رهبر انقلاب بسیار سنگین‌تر شد وقتی که فهمیدیم خطای انسانی در سیستم پدافند، عامل این فاجعه بوده است.

نظری خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر از دستگاه قضا و ستاد کل نیروهای مسلح می‌خواهم که با خاطیان این فاجعه با اشد مجازات برخورد کرده و تمام جزئیات آن را به اطلاع مردم برسانند.

وی گفت: از آنجا که این حادثه اندوه بسیاری را به مردم تهران و ایران تحمیل کرد، از سازمان زیباسازی می‌خواهم در کنار بنرهایی که برای تسلیت در سطح شهر نصب شده است، بنرهایی متفاوت که حاوی تصایر این عزیزان باشد را به منظور گرامیداشت یاد قربانیان این فاجعه که عمدتا از نخبگان علمی و فعالان اجتماعی کشورمان بودند، طراحی و نصب کند.

ساخت بنای یادمان برای قربانیان هواپیما

این عضو شورای تهران گفت: با توجه به اینکه ساخت یادمان بزرگداشت قربانیان سوانح هوایی امری مرسوم است، پیشنهاد می‌کنم که با انجام فراخوانی نسبت به طراحی و اجرای یادمان قربانیان هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اقدام کرده و آن را در یکی از فضاهای مناسب شهری نصب کنند.

نظری افزود: اگر این سقوط یک حادثه هم بود باید این اتفاق می‌افتاد چه برسد به اینکه حالا موضوع خطای انسانی نیز مطرح شده است.

وی همچنین پیشنهاد کرد در شهر تهران کمیته‌ای مشترک برای دلجویی از خانواده قربانیان این سانحه تشکیل و برای تسلی داغ بازماندگان اقدامات لازم انجام شود.

نظری ادامه داد: با توجه به مطالبات شماری از شهروندان، از شورای تامین استان و نیروی انتظامی می‌خواهم که محلی را برای برگزاری مراسم سوگواری جمعی این عزیزان در نظر بگیرد و ضمن تامین امنیت آن، شرایط را برای سوگواری مردم داغدیده فراهم کنند.

به عقیده وی، چنین اقداماتی سبب افزایش همبستگی اجتماعی و همدلی که نیاز امروز کشور است، خواهد شد.
 

برای مدیریت فرهنگی بحران سرمایه گذاری کنیم

«الهام فخاری» دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در نشست علنی امروز یکشنبه آن بر ضرورت مدیریت فرهنگی و اجتماعی بحران تاکید کرد و گفت: در انواع حوادث، دچار ناهماهنگی هایی بخصوص در حوزه مدیریت اجتماعی و فضای فرهنگی هستیم.

وی افزود: به ملت ایران به علت رخدادهای پی‌درپی اخیر تسلیت می گوییم؛  تسلیت به  مردم به خاطر از دست دادن افرادی که شاداب  زندگی می کردند و اکنون در بین مردم کشورمان و جامعه جهانی نیستند. 

فخاری گفت: آنچه در طول هفته قبل بر کشور گذشت،سراسر التهاب و تنش بود و اکنون بیش از همیشه روشن است که در انواع حوادث چه طبیعی و چه انسان ساخته چه خطای سهوی، چه حادثه یا اقدام عمدی، دچار ناهماهنگی هایی بخصوص در حوزه مدیریت اجتماعی و فضای فرهنگی هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تاکید کرد: با تمام تلخی این روزها باید در مدیریت شهری و در سطح ملی از این سوگ و دشواری ها درس گرفت و در سطوح مختلف مدیریتی به مدیریت فرهنگی و اجتماعی بحران توجه کرد.

فخاری گفت: در این روزهای سخت به افرادی نیاز است که  اعتماد جامعه به آنها عمیق و مستحکم است. 

وی با بیان اینکه مدیریت بحران را نباید به سازه‌های پناهگاهی، اورژانس و نیروی واکنش سریع محدود کرد، تصریح کرد: برای مدیریت فرهنگی بحران نیازمند بازنگری، سرمایه گذاری و مهارت آموزی هستیم.

این عضو شورای شهر همچنین در قالب تذکری به مسئولان گفت: واقعیت آن است که باید از این رویدادها درس بگیریم و به خود تذکر دهیم که خرد و کلان و کم یا زیاد، دروغ نگوییم.

وی افزود: باید راست بگوییم، درست بگوئیم و به‌هنگام ، پیش از اینکه دیر شود و فاجعه عمق بیشتری بگیرد.

نظر شما