شناسهٔ خبر: 37530275 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در حوزه ماشین آلات

سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزه کشاورزی: امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات کشاورزی انجام شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رئیس مرکز توسعه مکانیزه کشاورزی گفت: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات کشاورزی و مکانیزاسیون علی رغم تحریم‌ها و همه مشکلات، انجام شده است.
<div id="video-display-embed-code_4386164"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2618386/4386164?width=400&height=300"></script></div>
 آقای کامبیز عباسی در نشست خبری صبح امروز افزود: هم اکنون ۹۵ درصد نیاز‌های ماشین آلات کشاورزی در داخل تولید می‌شود و در سال ۹۸، ۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه تراکتور و ۳۰۰ دستگاه کمباین در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی با انتقاد از افزایش قیمت ماشین آلات کشاورزی گفت: در یک سال گذشته در ماشین آلات کشاورزی تولید داخل، افزایش قیمت از ۵۰ تا ۸۵ درصد بوده ضمن اینکه این افزایش رقم در ماشین آلات وارداتی بیشتر هم بوده است.
عباسی افزود: اخیراً طی نامه‌ای سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از وزیر صنعت خواسته است که افزایش قیمت، متوقف شود که این موضوع تحقق یافته، اما باعث شده است که برخی تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی، محصولات خود را به بازار عرضه نکنند و به همین دلیل در برخی اقلام تقاضای انبوهی شکل گرفته است.
<div id="video-display-embed-code_4386162"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2618386/4386162?width=400&height=300"></script></div>
وی اضافه کرد: امیدواریم سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و وزارت صنعت، فکری برای جلوگیری از افزایش قیمت و البته عرضه ماشین آلات کشاورزی به بازار کنند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزانسیون کشاورزی گفت: قیمت محصولات نهایی کشاورزان مثل گندم طی یک سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته درحالیکه افزایش قیمت ماشین آلات بسیار بیشتر بوده و این موضوع، کشاورزان را تحت فشار قرار می‌دهد.
عباسی با اشاره به مشکلات برخی تولید کنندگان در خصوص اقلام واسطه‌ای وارداتی افزود: لاستیک ماشین آلات کشاورزی از اقلامی است که به طور کامل از طریق واردات تامین می‌شود و در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان با کمبود لاستیک برای تکمیل تولیدات خود مواجه اند البته اخیرا سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از وزیر صنعت خواسته است که این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.
<div id="video-display-embed-code_4386170"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2618386/4386170?width=400&height=300"></script></div>
وی گفت: از صنف لاستیک سازان این مطالبه را داریم که لاستیک تراکتور و کمباین را تولید کنند چرا که در حال حاضر این توانایی در کشور وجود دارد که لاستیک خودرو‌های سبک و سنگین تولید شود بنابراین می‌توان لاستیک تراکتور و کمباین را نیز در کشور تولید و نیاز کارخانجات ماشین آلات کشاورزی را از داخل برآورده کرد.
عباسی افزود: در حوزه مکانیزاسیون زراعت طی سه سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی افتاده و در مکانیزاسیون برنج که در سال ۹۲ حدود ۱۰ درصد بود هم اکنون به ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰ درصد برنج به صورت مکانیزه کاشت و برداشت خواهد شد در حوزه کاشت دانه‌های روغنی نیز ۸۰ درصد کشت کلزار کاملا مکانیزه شده است.
وی گفت: همچنین در ابتدای دولت یازدهم ۴۰ تا ۴۵ درصد کشت گندم و جو به صورت مکانیزه انجام می‌شد که در حال حاضر این رقم به ۷۰ درصد رسیده است و امیدواریم بتوانیم تا سال ۱۴۰۵، ۸۵ تا ۹۰ درصد کشت گندم و جو را مکانیزه کنیم.
عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو و نیم میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که یک و نیم میلیون هکتار آن قابلیت ورود ماشین آلات کشاورزی را دارد افزود: ۲۰ درصد کل سرمایه گذار‌های مکانیزاسیون‌های کشاورزی در حوزه باغات اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: نزدیک به ۱۲ درصد کشت در مزارع زعفران نیز به صورت مکانیزه انجام می‌شود و فناوری ماشین آلات کاشت زعفران، بومی سازی شده و در آینده نزدیک زعفران به صورت دستی کاشت نمی‌شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزه کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری‌های نوین، در مقابله با سرمازدگی، پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است افزود: تاکنون ۱۵۰ تا ۲۰۰ سامانه ضد تگرگ در باغات شمال غرب کشور راه اندازی شده که این سامانه ها، توپ‌های صوتی هستند که از طریق انفجار و صوتی که ایجاد می‌کنند جلوی تبدیل قطرات باران به تگرگ را می‌گیرد.
وی تاکید کرد: جلوی بسیاری از خسارت‌ها ناشی از سرمازدگی با ورود این فناوری بومی سازی شده، گرفته شده است.
عباسی ادامه داد: تولید داخلی این فناوری به مرحله خوبی رسیده و ۲۰ مدل مختلف آن توسط ۶ شرکت در حال تولید است البته انواع وارداتی این فناوری نیز در بازار موجود است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون تصریح کرد: بیش از ۲ هزار هکتار از گلخانه‌های نیز مجهز به سیستم هوشمند شده در حالی که در سال ۹۲ این روند ۵۰۰ هکتار بوده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مکانیزاسیون نخیلات، زیتون و پسته هم اقداماتی انجام شده گفت: حدود ۸ تا ۱۰ درصد برداشت از باغات، مکانیزه است و امیدواریم در افق ۱۴۱۰ بتوانیم ۴۰ تا ۵۰ درصد برداشت نخیلات، زیتون و پسته را مکانیزه کنیم.
عباسی افزود: در حوزه شیلات طرح نخست مکانیزاسیون مربوط به ارتقاء سیستم‌های هواده است و طرح دوم نیز فیلتراسیون مزارع آبزی پروری در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: ۵۸ درصد از مزارع پرورش ماهی به سیستم‌های فیلتراسیون مناسب مجهز شده اند و در بازه ۵ تا ۶ ساله به دنبال رساندن این عدد به ۸۰ درصد هستیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با اشاره به اینکه در حوزه مکانیزاسیون دام و طیور نیازمند توسعه سیستم‌های شیردوشی هستیم گفت: مکانیزاسیون، بار میکروب را به حداقل می‌رساند و بهره وری را بالا می‌برد.
عباسی اضافه کرد: در اتوماسیون صنعت مرغداری، بیوگاز و کشتارگاه‌های مرغ، برنامه ریزی‌های مناسبی انجام شده و باید ۲۰ تا ۲۵ درصد سرمایه گذاری‌های مکانیزاسیون به این حوزه اختصاص یابد.
وی با اشاره به اینکه امسال سند چشم اندازه مکانیزاسیون کشاورزی تدوین شده گفت: در این سند همه زیر بخش‌های کشاورزی در نظر گرفته و مسیر سرمایه گذاری تا سال ۱۴۱۰ مشخص شده است.
عباسی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون در دولت یازدهم یک و دو دهم اسب بخار بوده است اظهار داشت: در حال حاضر این رقم به یک و هشت دهم رسیده و قرار است در افق ۱۴۰۰ به دو اسب بخار بر هکتار افزایش یابد و در سال ۱۴۱۰ نیز این رقم باید به سه اسب بخار بر هکتار برسد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزه کشاورزی با اشاره به توسعه استفاده از پهپاد‌های کشاورزی در کشور گفت: در حال حاضر ۵۴ پهپاد مختلف برای عملیات سم پاشی، محلول پاشی و گرده افشانی نخیلات در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: این پهپاد‌ها موجب افزایش بهره وری می‌شود و در یک روز می‌تواند ۵۰ تا ۷۰ هکتار سم پاشی انجام دهد و نیاز به سوخت ندارد چرا که با باطری کار می‌کند همچنین مصرف سم را بسیار کاهش می‌دهد.
عباسی افزود: نیاز به گسترش توسعه استفاده از این پهپاد‌ها در صنعت کشاورزی وجود دارد و هماهنگی‌های لازم با سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت هوافضا برای استفاده از کشاورزان از این فناوری انجام شده است.
وی گفت: قیمت این پهپاد‌ها بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است که برای تسهیل استفاده از آن توسط کشاورزان بانک‌ها تا ۸۰ درصد قیمت را به کشاورزان تسهیلات می‌دهند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزه کشاورزی ادامه داد: سهم مکانیزاسیون در افزایش تولیدات کشاورزی به طور متوسط ۳۵ درصد است و به همین دلیل مکانیزاسیون کشاورزی باید بیش از هر زمان دیگری در دستور کار قرار گیرد و وزارت صنعت نیز در این باره می‌بایست یاری رسان وزارت جهاد کشاورزی باشد.
<div id="video-display-embed-code_4386166"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2618386/4386166?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما