شناسهٔ خبر: 37518832 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح بررسی می‌کند

سقوط قیمت ارز و طلا

اشاره: ماجرای ترور سردار سلیمانی و خیزش مردمی در اعتراض به این اقدام و حمله سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد در خاک عراق؛ شرایط کشور را به سمت جنگ پیش برد و پیش بینی می شد که این اقدامات باعث خواهند شد تا قیمت ارز، طلا، خودرو و... به صورت جهشی افزایش یابند. با این وجود پس از آن که معلوم شد جنگ تمام عیار بین دو کشور وجود ندارد، بازارها سیر نزولی به خود گرفتند تا جایی که روز پنج شنبه قیمت ارز و سکه در بازار آزاد روند کاهشی به خود گرفتند. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزى در واکنش به شرایط کنونی اعلام کرده که قیمت ارز و سکه در بازار به جای آن که بالا برود، پایین آمده است. وی همچنین گفت که ما راه مقابله با تحریم ها و کاهش اثر آن‌ها و همچنین فروش نفت و آوردن ارز به کشور را داریم. او همچنین اعلام کرد که 36 میلیارد دلار ارز صادراتی وارد کشور شده است. تازه ترین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی را در این ارتباط می خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

رئیس‌کل بانک مرکزى ضمن اشاره به انتقام سخت ایران از آمریکا گفت: آمریکا اظهار می‌کند که تحریم‌های ایران را تشدید خواهد کرد درحالی‌که ما راه خنثى کردن آن‌ها را نیز داریم. عبدالناصر همتى در جمع فعالان بازار ارز در مراسم هشتمین سالگرد کانون صرافان ایرانیان و رونمایى از اپلیکیشن این کانون با اشاره به ادعاى ترامپ در خصوص ادامه حملات به ایران گفت:  آن‌هایى که خیلى ادعا داشتند که چه‌کارهایی می‌کنند، با دیدن عظمت مردم ایران صحبت‌هایی کردند که با حرف‌های قبلی‌شان تفاوت دارد. همتى بابیان اینکه بانک مرکزى خط مقدم تحریم‌های آمریکاست، از بازگشت ٣٦میلیارد دلار ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصادى کشور از ابتداى سال ٩٧ خبر داد و گفت: بیشتر این مبلغ از طریق صرافی‌ها وارد کشور شده و من نیز براى حمایت از صرافان بارها از آن‌ها بازدید کرده‌ام چراکه در این شرایط خاص فعالیت صرافان می‌تواند کمک‌حال مردم باشد.

تلاش دولت برای جبران کاهش درآمد اقشار ضعیف 
همتی خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم بی‌سابقه‌ترین تحریم تاریخ را خنثى کنیم، البته نمی‌توانیم آسیب مردم از این شرایط را انکار کنیم و دولت باید کاهش درآمد اقشار ضعیف را جبران کند. وی با اطمینان از بهبود یافتن اوضاع کشور بعد از اقدام روز گذشته سپاه پاسداران بیان کرد: البته ترامپ اعلام کرده که تحریم‌ها را تشدید خواهد کرد اما من می‌گویم این صحبت‌ها طبل توخالی است و ما راه خنثى کردن تحریم‌ها تشدید شده را نیز داریم. در این راستا بانک مرکزى برنامه و امکانات لازم و بازوهاى خوبى مانند صرافی‌ها دارد و با این شرایط کسى نمی‌تواند بازار ارز ما را دچار التهاب کند. او تأکید کرد: روزهای گذشته نرخ ارز صدها تومان کاهش‌یافته و این روند تا رسیدن به قیمت واقعى ادامه خواهد یافت.

افزایش ذخایر ارزی 
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به شایعاتى که در شرایط اخیر کشور درباره صعود قیمت دلار به نرخ‌های بالا به وجود آمده بود، اظهار کرد: برخى تصور می‌کنند که بانک مرکزى براى کنترل نرخ مدام ارز به بازار تزریق می‌کند درحالی‌که ما از سال گذشته اقدامات مؤثری در جهت کنترل ارزش ریال انجام داده‌ایم و از این طریق ریسک مانور اخلال گران بازار ارز کنترل‌شده است. براى کسانى که فکر می‌کردند ارز ما تمام می‌شود باید بگویم، در این مدت ارز بانک مرکزى بیشتر شده و این اطمینان را می‌دهم که وضعیت ما خیلى بهتر از گذشته است؛ همچنین نفتمان را هم به میزان خوبى می‌فروشیم و پول آن را برمی‌گردانیم. وى درباره بازار متشکل ارزى نیز بیان کرد: بازار متشکل ارزی در حال انجام اقدامات آزمایشی و آزمودن است و در خصوص انعکاس آن باید گفت که این بازار رابطه صرافان و بانک‌ها است؛ این روزها بازار متشکل در شفافیت بازار ارز تأثیر داشته که البته در صورت تکمیل و طی مراحل آزمایشی به‌صورت رسمی رونمایی و آغاز به کار خواهد کرد.

ریسک بالای فروش بلندمدت ارز
همتی در پایان به صرافان توصیه کرد: توصیه ما به صرافان این است که فروش بلندمدت نداشته باشند چراکه با توجه به نوسان نرخ ارز این اقدام ریسک بالایى دارد و صرافان متضرر خواهند شد؛ علاوه بر نرخ ارز، ایجاد ثبات اقتصادى نیز از اهمیت بالایى برخوردار است که باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم.

نظر شما