به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از متخصصان اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و دانش آموختگان مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه ای دلایل رد شایعه اصابت موشک به هواپیمای ۷۳۷ خط هوایی اوکراین را اعلام کردند.
در این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت ، ۱۰ دلیل برای رد این فرضیه آمده است.
جمعی از متخصصان اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و دانش آموختگان مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در این بیانیه خاطر نشان کردند: برای تنویر افکار عمومی دلایل رد قاطع شلیک و اصابت موشک به هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خط هوایی اوکراین را که صبحگاه ۱۸ دیماه شش دقیقه پس از برخاستن در حوالی شهریار سقوط کرد، به استحضار می رسانیم:
۱- فیلم های گرفته شده از شهریار مشخص است که کم کم پرنده در حال آتش گرفتن است و آتش به مرور افزایش پیدا می کند و انفجار لحظه ای و متلاشی شدن در هوا در کار نبوده و پس از چند دقیقه شعله ور شدن، آرام آرام زمین می خورد که انفجار اصلی بر اثر حجم بالای سوخت در زمین های شهریار واقع می شود.
۲- هیچ موشک و گلوله ای اصلا شلیک نشده، نه صدایی و نه تصویری وجود ندارد (عکسی که لاشه موشک روسی را در آن نشان دادند مونتاژی بوده و در محل سانحه به جز قطعات هواپیما چیزی یافت نشده است. ضمنا توجه داشته باشید موشک پس از اصابت سالم نمی ماند و منهدم می شود)
۳- همه سامانه های پدافندی ( IFF (Identification Friend & Fow شناسایی دوست از دشمن دارند و اتوماتیک هواپیمای مسافربری در شبکه پدافندی دوست محسوب می شود و قبل و بعد از پرواز ۷۳۷، ده ها پرواز داخلی و خارجی عادی به فعالیت خود پرداختند.
۴- حتی زمان شلیک با بی سیم سه بار به وسیله پرنده اخطار داده می شود و منور هم شلیک می شود
۵- سامانه های پدافندی که پهپاد فوق پیشرفته رادارگریز گلوبال هاوک آمریکا را در ارتفاع ۵۲۰۰۰ پایی از هواپیمای آمریکایی ۳۰ نفره نظامی همجوارش تشخیص داده و اشتباه نکردند، چطور روی فرودگاه امام در مورد هواپیمایی که در جدول پرواز قبلا نامش داده شده، اشتباه می کنند؟
۶- همیشه وقتی هدف تهدید کننده بزرگی در ارتفاع پایین باشد، پدافند ابتدا پس از سه بار اخطار، با توپ ضد هوایی به آن شلیک می کند نه با موشک چند میلیاردی.
۷- همچنین خلبان هواپیما پس از آتش گرفتن و توسعه حریق شروع به دور زدن و برگشت به فرودگاه امام کرده و ارتفاع هم کم کرده، اگر مورد هدف قرار گرفته بود در هوا متلاشی می شد و تکه های آن کیلومترها از هم دور می افتاد؛ در حالی که در فیلم ها مشخص است که روی زمین در اثر برخورد متلاشی شده و همه تکه ها یک جا افتاده است.
۸- هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ همان گونه که در جدول ذیل مشخص است در ۱۵ سال اخیر بیشترین سانحه مرگبار را داشته (۱۰ سانحه مرگبار با بیش از ۱۱۰۰ کشته) که موجب ضرردهی و عزل مدیرعامل بوئینگ و پایین آمدن سهام آن شد. این سقوط آخر هم ضربه شدیدتری به آن شرکت می زند؛ فلذا سعی بر این کرده اند که در جنگ رسانه ای جای قاتل و مقتول را عوض کنند و توپ را به زمین طرف مقابل بیندازند. " سازندگان پرنده قاتل اصلی هستند و ایرانیان مظلوم مقتول"
۹- همچنین پس از بررسی های انجام شده مشخص شد مهندس پرواز ایرانی سلامت پرنده را تایید نکرده و پس از دو ساعت تاخیر و چکاپ مجدد موتور و باز کردن کاولینگ موتور، با امضا و اصرار تیم پرواز اوکراینی و قبول مسوولیت توسط خلبان، هواپیما به پرواز در آمده است.
۱۰- علت دقیق سانحه پس از بررسی دقیق اطلاعات پرواز و جعبه سیاه (FDR) و سامانه ضبط صدای کابین (CVR) و بقایای لاشه هواپیما و قطعات باقیمانده، توسط تیم های دوازده گانه مشخص خواهد شد و تا اعلام نتیجه بهتر از گمانه زنی های غیر مستند خودداری شود.
این بیانیه می افزاید: با توجه به داغدار بودن خانواده هایی که نخبگان و فرهیختگان خود را از دست داده اند خواهشمند است از پخش مطالب غیرموثق که موجب تالم بیشتر آنها و جریحه دار شدن افکار عمومی می شود خودداری شود.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۹ سرنشین که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کییف پایتخت اوکراین ترک میکرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتشسوزی سقوط کرد.
در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.
∎
نظر شما