شناسهٔ خبر: 37506486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رییس سازمان هواپیمایی:

ایران مسئول رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی است/ اصلا طرح موضوع سقوط به دلیل اصابت موشک منطقی نیست

ایرنا

رییس سازمان هواپیمایی کشوری پنجشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی آخرین نتایج بررسی‌های کارشناسی انجام شده در خصوص علت سقوط هواپیمای خطوط هوایی اکراین را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ علی عابدزاده‌ رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید براینکه ایران هیچ حساسیتی درخصوص تحویل جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی ندارد، گفت: ایران مسئول رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی است.

عابدزاده پنجشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی آخرین نتایج بررسی‌های کارشناسی انجام شده در خصوص علت سقوط هواپیمای خطوط هوایی اکراین را تشریح کرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اولویت مهم ما مشخص شدن علت وقوع سانحه است، گفت: از آنجا که این هواپیما متعلق به کشور دیگری است، براساس مقررات سازمان هواپیمایی جهانی، ایران مسئول رسیدگی به این سانحه است و کشور بهره بردار هواپیما (اوکراین) نیز موظف به همکاری با ما است.

عابدزاده افزود: از فرانسه به عنوان کشور سازنده موتور هواپیمای سقوط کرده و آمریکا به عنوان کشور طراح هواپیما نیز دعوت کرده ایم تا در نشست های بررسی سانحه حضور داشته باشند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اوکراین و فرانسه نمایندگان خود را معرفی کرده اند. تیم اوکراینی صبح امروز به تهران آمد و امروز جلساتی داشتیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازدیدهای کارشناسی از فردا با حضور کارشناسان و نمایندگان اوکراین آغاز می شود، ادامه داد: ما در ایران توانایی بازخوانی جعبه سیاه را داریم؛ ضمن اینکه از اوکراینی ها نیز کمک می گیریم. بازخوانی جعبه سیاه چیز پیچیده ای نیست.

عابدزاده در ادامه درباره طرح شایعه اشتباه سامانه پدافندی، گفت: اصلا طرح موضوع سقوط به دلیل اصابت موشک منطقی نیست.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در ایکائو بین ساختارهای نظامی و غیرنظامی رابطه‌ها تعریف شده است و ارتباط ما با ساختار نظامی تابع مقررات است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در زمان سقوط بوئینگ، ۹ فروند هواپیما در آن اطراف در حال پرواز داشتیم و مگر می‌شود پدافند هوایی به هواپیمایی شلیک کند که ۸ هزار پا ارتفاع دارد؟ 

عابدزاده افزود: هواپیما تنها ۵ دقیقه در آسمان بود و دو دقیقه قبل از سقوط اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی از طریق اپروچ فرودگاه مهرآباد به این هواپیما داده شد.

وی تصریح کرد: آتش بیش از یک دقیقه در هواپیما بوده است و قبل از سقوط همه شاهدان آتش را دیده‌اند و اگر اصابت موشک بود هواپیما منهدم می‌شد. 

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۹ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتش‌سوزی سقوط کرد.

در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.

انتهای پیام

نظر شما