شناسهٔ خبر: 37469833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

لایو خبر - ۱۸ دی ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش ترامپ به حمله موشکی ایران
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۲۳:۴۵

ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت:  در حمله ایران، هیچ امریکایی صدمه ندیده و پایگاه ما با آسیب حداقلی مواجه شده. او با بیان اینکه آمریکا آماده است تا صلح را در آغوش بگیرد گفت: با تهران بر سر موضوعات مشترک مثل داعش می توانیم کار کنیم.

سردار شکارچی: ادعای هماهنگی با آمریکا پیش از حمله مضحک است
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۷:۳۶

سردار شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال که «برخی رسانه‌های خارجی مدعی هماهنگی ایران و آمریکا پیش از حمله موشکی و تخلیه پایگاه توسط نیروهای آمریکایی شده‌اند»، خاطرنشان کرد: صد درصد این موضوع یک دروغ محض است؛ اصولا چنین موضوعی با روح سیلی زدن به دشمن تضاد دارد. ما آمریکا را دشمن جنایتکار و خونی خود می‌دانیم و به هیچ عنوان چنین حرفی صحت ندارد و حرف بسیار مضحکی است که خود آمریکایی‌ها در حوزه جنگ روانی برای پیگیری اهدافشان طرح می‌کنند. او گفت: در حوزه جنگ روانی امروز باز آمریکایی‌ها تبلیغ کردند که هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته است که این هم حرف مضحکی است؛ اکثریت مسافران این هواپیما جوانان ارزشمند ایرانی بودند، ما هر کاری می‌کنیم برای دفاع و امنیت مردم و کشورمان است. سردار شکارچی تاکید کرد: شایعاتی که در خصوص این هواپیما مطرح می‌کنند کاملا دروغ محض است و هیچ کارشناس نظامی و سیاسی این موضوع را تایید نمی‌کند.

جزییات سه شلیک به خودروی سردار سلیمانی / او روز قبل از ترور با نصرالله دیدار کرده بود
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۷:۰۳

میدل ایست آی نوشت: برنامه سفر قاسم سلیمانی از 36 ساعت قبل مشخص شده بود؛ مشخص است که فردی او را لو داده / او از لحظه ورودش به دمشق از تهران در روز پنجشنبه تا بامداد جمعه که در بغداد ترور شد، تحت نظر بوده / او صبح پنجشنبه وارد فرودگاه دمشق شد؛ در آنجا با کسی دیدار نکرد و مستقیم با اتومبیل به سمت بیروت رفت تا در آنجا با نصرالله دیدار کند / نصرالله و سلیمانی در مورد حمله آمریکا به نیروهای کتائب، حمله به سفارت آمریکا، آماده شدن برای رویارویی احتمالی با آمریکا و مسائل داخلی لبنان گفتگو کرده اند / سلیمانی در بیروت نماند و همان شب با خودرو به دمشق بازگشت / او در فرودگاه در هواپیمایی مسافربری در کنار مردم عادی نشست و دمشق را به مقصد بغداد ترک کرد / زمان پرواز او ساعت 20:20 بوده که به دلایل نامعلوم تا 22:28 دقیقه تاخیر داشت / ابومهدی با خودرو به استقبال فرمانده سپاه قدس می‌رود / امنیت فرودگاه بغداد توسط یک شرکت خصوصی انگلیسی تامین می‌شود / قاسم سلیمانی و دو همراهش منتظر ابومهدی ماندند که در نهایت هم ابومهدی به استفبال آن‌ها در فرودگاه آمد / مینی بوس هیوندای استارکس و تویوتا آوالون پیش از آن که هدف قرار بگیرند حرکتی نداشتند / سه موشک هدایت شونده به سمت این دو خودرو شلیک شد / ابتدا هیوندای استارک که در فاصله 100-120 متری خودرو اصلی حرکت می‌کرد، با یک موشک مورد حمله قرار گرفت / موشک دوم به تویوتا برخورد نکرد، اما سومی به خودروی سلیمانی برخورد کرد / تایید هویت قربانیان به چند ساعت زمان نیاز داشت اما شناسایی پیکر سلیمانی به لطف یک انگشتر بزرگ و متمایز که در دست چپ داشت، بسیار ساده بود / هواپیمای بدون سرنشین از ساعت‌ها قبل در حال حرکت و منتظر رسیدن آن‌ها بود / آمریکایی‌ها تعدادی از افراد را استخدام کرده‌اند تا برایشان خبرچینی کنند

تعداد جان باختگان تشییع سردار سلیمانی به ۵۹ نفر رسید
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۷:۰۲

رییس اورژانس کرمان گفت: صبح امروز با فوت ۲ نفر از مصدومان حادثه دیروز مراسم تشییع سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، متاسفانه آمار جان باختگان این حادثه به ۵۹ نفر رسید.

ادعای فنلاند: از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی مطلع بودیم
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۷:۰۲

به نوشته نیوز آبزرور، نیروهای دفاعی فنلاند امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق مطلع و اخطار قبلی دریافت کرده بودند. یک روزنامه داخلی فنلاند ضمن انتشار این خبر نوشت که نیروهای دفاعی جزئیات بیشتری از این موضوع منتشر نکرده اند. آنها همچنین تائید کردند که نیروهایشان در عراق در ایمنی هستند.

ظریف: اقدام نظامی، همین بود که دیشب انجام شد
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۷:۰۱

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی پایگاهی که از آن به سردار سلیمانی حمله شده بود را هدف قرار داده و ما اقدام مشروع انجام دادیم. وی تاکید کرد: تنها انتقام، خروج آمریکا از منطقه است. خبرنگار سی بی اس در حاشیه جلسه هیات دولت از ظریف پرسید آیا امکان گفتگو میان ایران و آمریکا وجود دارد؟ گفت: خیر، برنامه ای برای مذاکره و گفتگو نداریم. او همچنین با بیان اینکه خروج آمریکا از منطقه با اقدام نظامی نخواهد بود، گفت: اقدام نظامی به آمریکا، همین بود که دیشب انجام شد.

همتی: نرخ ارز پایین می‌آید
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۷:۰۰

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک در بازار حضور دارد و اجازه نوسان زیاد در بازار را نمی‌دهد، اظهار امیدواری کرد که قیمت ارز بازگردد زیرا به دلیل شوک‌های سیاسی بالا رفته و ماندگار نیست. «عبدالناصر همتی» با بیان اینکه تقاضای واقعی ارز را تامین می‌کنیم، گفت: اکنون در صرافی‌های رسمی، نرخ ارز از نرخی که در سایت‌ها اعلام می‌شود کمتر است. همتی گفت: ما تلاش می‌کنیم که نرخ ارز به ارزش ذاتی خود باز گردد. نرخ‌های فعلی، قیمت واقعی و ذاتی ارز نیست.

فارس: تعداد تلفات آمریکایی‌ها در حمله موشکی ایران افزایش یافته
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۷:۰۰

خبرگزاری فارس نوشت: بر اساس اخبار واصله از حجم گسترده تخریب‌ها در پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق، منابع خبری به فارس اعلام کردند که تعداد کشته‌ها از آمار اولیه اعلام شده فراتر رفته است. پیش از این یک مقام مسئول در سازمان اطلاعات سپاه به فارس گفته بود: در هدف قرار دادن 20 هدف در پایگاه عین‌الأسد، دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند که زخمی ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده اند.

عمان: زمینه‌ای برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیست
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۶:۵۷

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در مصاحبه با روزنامه کویتی«الرای»، گفت: به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی، عمان نمی تواند میان آمریکا و ایران میانجی گری کند و معتقدم که در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد. وی افزود: ما روابط مهمی با دو طرف داریم وبه حرف آنها گوش می کنیم. امیدوارم مجالی برای جامعه بین الملل فراهم شود تا نظرش را درباره چنین اقداماتی ابراز کند.

عبدالمهدی: ایران حمله موشکی را شفاهی به ما اطلاع داده بود
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۶:۵۷

دفتر عادل عبدالمهدی، اعلام کرد ایران پیش از حمله موشکی به مواضع نظامیان آمریکایی، آن را به دولت عراق اطلاع داده بود. دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد بعد از نیمه شب پیام شفاهی رسمی از طرف ایران دریافت کرد که پاسخ به ترور قاسم سلیمانی آغاز شده است. نخست وزیری عراق افزود: «ایران به ما اعلام کرد که این حمله به پایگاه‌های آمریکا محدود خواهد بود.» این دفتر اعلام کرد در زمان حملات موشکی ایران به نظامیان آمریکایی در عین الاسد، تماسی از طرف واشنگتن دریافت کرد. دفتر عبدالمهدی افزود: عبدالمهدی به تماس‌های خود برای جلوگیری از وقوع درگیری نامحدود ادامه می‌دهد.

ادعای حمله به خودروی سفارت ایران در بغداد
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۶:۵۶

شبکه اسکای نیوز عربی در خبری فوری ادعا کرد که به خودروی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد حمله شده است. با این حال، سفارت ایران در بغداد خبر حمله به خودروی این نمایندگی در عراق را تکذیب کرد.

شرکت نفتکش سعودی عبور از تنگه هرمز را متوقف کرد
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۶:۵۳

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که شرکت نفتکش سعودی بحری عبور نفتکش هایش از تنگه هرمز را به حالت تعلیق درآورده است.

عراق: گزارشی درباره خسارات جانی طرف عراقی و نیروهای ائتلاف دریافت نکرده‌ایم
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۶:۵۱

سرتیپ «عبدالکریم خلف»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: ما پیام شفاهی و رسمی ایران درباره پاسخگویی به ترور سلیمانی را دریافت کردیم و فورا، درباره این حمله به فرماندهان نظامی عراق هشدار دادیم تا احتیاط‌های لازم را رعایت کنند. تاکنون هیچ گزارشی درباره خسارات جانی احتمالی از سوی طرف عراقی و همچنین نیروهای ائتلاف دریافت نکرده‌ایم.

تعلیق پروازهای ایرفرانس و لوفت‌هانزا در آسمان ایران و عراق
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۶:۴۳

خبرگزاری فرانسه از تعلیق پروازهای شرکت هواپیمایی «ایرفرانس» فرانسه و شرکت هواپیمایی «لوفت ‌هانزا» متعلق به آلمان در حریم هوایی ایران و عراق خبر داد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز اعلام کرده است که آژانس حمل و نقل هوایی فدرل روسیه هم به شرکت های هواپیمایی این کشور اعلام کرد که از پرواز بر فراز ایران و عراق پرهیز کنند. سنگاپور و هند نیز پروزاهای خود برای عبور از حریم هوایی ایران را محدود کردند. سخنگوی ایرفرانس گفته که این شرکت هواپیمایی برای احتیاط و به محض اعلام حملات هوایی در دست اقدام، تا اطلاع ثانوی "همه پروازهای هوایی ایران و عراق" را به حالت تعلیق درآورده است.

رهبر معظم انقلاب: فعلا یک سیلی به آمریکایی‌ها زده شد
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۱:۱۷

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از مردم قم درباره ترور سردار سلیمانی اظهار داشتند: دشمن سعی می‌کند این مجاهد و سردار مبارزه با تروریسم را به عنوان تروریست معرفی کند. آمریکای بی انصاف، دروغ گو و هجو گو سعی کرد اینگونه عمل کند اما ملت به دهان آن ها زد. اما وظیفه ما چیست؟ حادثه مهمی اتفاق افتاده است، بحث انتقام چیز دیگری است حالا یک سیلی به آنها زده شد این مساله دیگری است. کارهای نظامی این چنینی کفایت آن قضیه را نمی‌کند. باید حضور فساد برانگیز آمریکا در منطقه به پایان برسد.

روحانی: دست سلیمانی را از بدن قطع کردید؛ پایتان از منطقه قطع خواهد شد
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۱:۱۶

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت خطاب به آمریکا گفت: دست سلیمانی را از بدن قطع کردید، پایتان از منطقه قطع خواهد شد.

سقوط بوئینگ 737 مسافری اوکراینی بین پرند و شهریار / همه سرنشینان جان باختند
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۰:۱۶

سقوط بوئینگ 737 مسافری اوکراینی بین پرند و شهریاردقایقی پیش یک فروند هواپیمای بوئینگ اوکراینی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی (ره) در حوالی پرند و شهریار در استان تهران، سقوط کرد. سخنگوی شهر فرودگاهی امام‌خمینی گفت: ۱۶۷ مسافر و ۹ کرو پرواز این هواپیما درگذشتند. همچنین سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اکثر مسافران ایرانی بودند. 

 

در حمله موشکی سپاه به عین الاسد، ۸۰ نظامی آمریکایی کشته شدند
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۰:۰۸

فارس نوشت: یک مقام آگاه در اطلاعات سپاه از حجم تلفات گسترده آمریکایی ها در حمله موشکی ایران خبر داد. وی گفت: مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده اند که زخمی ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده اند. این مقام آگاه افزود: ۲۰ نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد. این منبع آگاه افزود: ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی ها منهدم خواهد شد.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۰:۰۷

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

لینک کوتاه کپی لینک

ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت:  در حمله ایران، هیچ امریکایی صدمه ندیده و پایگاه ما با آسیب حداقلی مواجه شده. او با بیان اینکه آمریکا آماده است تا صلح را در آغوش بگیرد گفت: با تهران بر سر موضوعات مشترک مثل داعش می توانیم کار کنیم.

سردار شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال که «برخی رسانه‌های خارجی مدعی هماهنگی ایران و آمریکا پیش از حمله موشکی و تخلیه پایگاه توسط نیروهای آمریکایی شده‌اند»، خاطرنشان کرد: صد درصد این موضوع یک دروغ محض است؛ اصولا چنین موضوعی با روح سیلی زدن به دشمن تضاد دارد. ما آمریکا را دشمن جنایتکار و خونی خود می‌دانیم و به هیچ عنوان چنین حرفی صحت ندارد و حرف بسیار مضحکی است که خود آمریکایی‌ها در حوزه جنگ روانی برای پیگیری اهدافشان طرح می‌کنند. او گفت: در حوزه جنگ روانی امروز باز آمریکایی‌ها تبلیغ کردند که هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته است که این هم حرف مضحکی است؛ اکثریت مسافران این هواپیما جوانان ارزشمند ایرانی بودند، ما هر کاری می‌کنیم برای دفاع و امنیت مردم و کشورمان است. سردار شکارچی تاکید کرد: شایعاتی که در خصوص این هواپیما مطرح می‌کنند کاملا دروغ محض است و هیچ کارشناس نظامی و سیاسی این موضوع را تایید نمی‌کند.

میدل ایست آی نوشت: برنامه سفر قاسم سلیمانی از 36 ساعت قبل مشخص شده بود؛ مشخص است که فردی او را لو داده / او از لحظه ورودش به دمشق از تهران در روز پنجشنبه تا بامداد جمعه که در بغداد ترور شد، تحت نظر بوده / او صبح پنجشنبه وارد فرودگاه دمشق شد؛ در آنجا با کسی دیدار نکرد و مستقیم با اتومبیل به سمت بیروت رفت تا در آنجا با نصرالله دیدار کند / نصرالله و سلیمانی در مورد حمله آمریکا به نیروهای کتائب، حمله به سفارت آمریکا، آماده شدن برای رویارویی احتمالی با آمریکا و مسائل داخلی لبنان گفتگو کرده اند / سلیمانی در بیروت نماند و همان شب با خودرو به دمشق بازگشت / او در فرودگاه در هواپیمایی مسافربری در کنار مردم عادی نشست و دمشق را به مقصد بغداد ترک کرد / زمان پرواز او ساعت 20:20 بوده که به دلایل نامعلوم تا 22:28 دقیقه تاخیر داشت / ابومهدی با خودرو به استقبال فرمانده سپاه قدس می‌رود / امنیت فرودگاه بغداد توسط یک شرکت خصوصی انگلیسی تامین می‌شود / قاسم سلیمانی و دو همراهش منتظر ابومهدی ماندند که در نهایت هم ابومهدی به استفبال آن‌ها در فرودگاه آمد / مینی بوس هیوندای استارکس و تویوتا آوالون پیش از آن که هدف قرار بگیرند حرکتی نداشتند / سه موشک هدایت شونده به سمت این دو خودرو شلیک شد / ابتدا هیوندای استارک که در فاصله 100-120 متری خودرو اصلی حرکت می‌کرد، با یک موشک مورد حمله قرار گرفت / موشک دوم به تویوتا برخورد نکرد، اما سومی به خودروی سلیمانی برخورد کرد / تایید هویت قربانیان به چند ساعت زمان نیاز داشت اما شناسایی پیکر سلیمانی به لطف یک انگشتر بزرگ و متمایز که در دست چپ داشت، بسیار ساده بود / هواپیمای بدون سرنشین از ساعت‌ها قبل در حال حرکت و منتظر رسیدن آن‌ها بود / آمریکایی‌ها تعدادی از افراد را استخدام کرده‌اند تا برایشان خبرچینی کنند

رییس اورژانس کرمان گفت: صبح امروز با فوت ۲ نفر از مصدومان حادثه دیروز مراسم تشییع سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، متاسفانه آمار جان باختگان این حادثه به ۵۹ نفر رسید.

به نوشته نیوز آبزرور، نیروهای دفاعی فنلاند امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق مطلع و اخطار قبلی دریافت کرده بودند. یک روزنامه داخلی فنلاند ضمن انتشار این خبر نوشت که نیروهای دفاعی جزئیات بیشتری از این موضوع منتشر نکرده اند. آنها همچنین تائید کردند که نیروهایشان در عراق در ایمنی هستند.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی پایگاهی که از آن به سردار سلیمانی حمله شده بود را هدف قرار داده و ما اقدام مشروع انجام دادیم. وی تاکید کرد: تنها انتقام، خروج آمریکا از منطقه است. خبرنگار سی بی اس در حاشیه جلسه هیات دولت از ظریف پرسید آیا امکان گفتگو میان ایران و آمریکا وجود دارد؟ گفت: خیر، برنامه ای برای مذاکره و گفتگو نداریم. او همچنین با بیان اینکه خروج آمریکا از منطقه با اقدام نظامی نخواهد بود، گفت: اقدام نظامی به آمریکا، همین بود که دیشب انجام شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک در بازار حضور دارد و اجازه نوسان زیاد در بازار را نمی‌دهد، اظهار امیدواری کرد که قیمت ارز بازگردد زیرا به دلیل شوک‌های سیاسی بالا رفته و ماندگار نیست. «عبدالناصر همتی» با بیان اینکه تقاضای واقعی ارز را تامین می‌کنیم، گفت: اکنون در صرافی‌های رسمی، نرخ ارز از نرخی که در سایت‌ها اعلام می‌شود کمتر است. همتی گفت: ما تلاش می‌کنیم که نرخ ارز به ارزش ذاتی خود باز گردد. نرخ‌های فعلی، قیمت واقعی و ذاتی ارز نیست.

خبرگزاری فارس نوشت: بر اساس اخبار واصله از حجم گسترده تخریب‌ها در پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق، منابع خبری به فارس اعلام کردند که تعداد کشته‌ها از آمار اولیه اعلام شده فراتر رفته است. پیش از این یک مقام مسئول در سازمان اطلاعات سپاه به فارس گفته بود: در هدف قرار دادن 20 هدف در پایگاه عین‌الأسد، دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند که زخمی ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده اند.

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در مصاحبه با روزنامه کویتی«الرای»، گفت: به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی، عمان نمی تواند میان آمریکا و ایران میانجی گری کند و معتقدم که در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد. وی افزود: ما روابط مهمی با دو طرف داریم وبه حرف آنها گوش می کنیم. امیدوارم مجالی برای جامعه بین الملل فراهم شود تا نظرش را درباره چنین اقداماتی ابراز کند.

دفتر عادل عبدالمهدی، اعلام کرد ایران پیش از حمله موشکی به مواضع نظامیان آمریکایی، آن را به دولت عراق اطلاع داده بود. دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد بعد از نیمه شب پیام شفاهی رسمی از طرف ایران دریافت کرد که پاسخ به ترور قاسم سلیمانی آغاز شده است. نخست وزیری عراق افزود: «ایران به ما اعلام کرد که این حمله به پایگاه‌های آمریکا محدود خواهد بود.» این دفتر اعلام کرد در زمان حملات موشکی ایران به نظامیان آمریکایی در عین الاسد، تماسی از طرف واشنگتن دریافت کرد. دفتر عبدالمهدی افزود: عبدالمهدی به تماس‌های خود برای جلوگیری از وقوع درگیری نامحدود ادامه می‌دهد.

شبکه اسکای نیوز عربی در خبری فوری ادعا کرد که به خودروی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد حمله شده است. با این حال، سفارت ایران در بغداد خبر حمله به خودروی این نمایندگی در عراق را تکذیب کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که شرکت نفتکش سعودی بحری عبور نفتکش هایش از تنگه هرمز را به حالت تعلیق درآورده است.

سرتیپ «عبدالکریم خلف»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: ما پیام شفاهی و رسمی ایران درباره پاسخگویی به ترور سلیمانی را دریافت کردیم و فورا، درباره این حمله به فرماندهان نظامی عراق هشدار دادیم تا احتیاط‌های لازم را رعایت کنند. تاکنون هیچ گزارشی درباره خسارات جانی احتمالی از سوی طرف عراقی و همچنین نیروهای ائتلاف دریافت نکرده‌ایم.

خبرگزاری فرانسه از تعلیق پروازهای شرکت هواپیمایی «ایرفرانس» فرانسه و شرکت هواپیمایی «لوفت ‌هانزا» متعلق به آلمان در حریم هوایی ایران و عراق خبر داد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز اعلام کرده است که آژانس حمل و نقل هوایی فدرل روسیه هم به شرکت های هواپیمایی این کشور اعلام کرد که از پرواز بر فراز ایران و عراق پرهیز کنند. سنگاپور و هند نیز پروزاهای خود برای عبور از حریم هوایی ایران را محدود کردند. سخنگوی ایرفرانس گفته که این شرکت هواپیمایی برای احتیاط و به محض اعلام حملات هوایی در دست اقدام، تا اطلاع ثانوی "همه پروازهای هوایی ایران و عراق" را به حالت تعلیق درآورده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از مردم قم درباره ترور سردار سلیمانی اظهار داشتند: دشمن سعی می‌کند این مجاهد و سردار مبارزه با تروریسم را به عنوان تروریست معرفی کند. آمریکای بی انصاف، دروغ گو و هجو گو سعی کرد اینگونه عمل کند اما ملت به دهان آن ها زد. اما وظیفه ما چیست؟ حادثه مهمی اتفاق افتاده است، بحث انتقام چیز دیگری است حالا یک سیلی به آنها زده شد این مساله دیگری است. کارهای نظامی این چنینی کفایت آن قضیه را نمی‌کند. باید حضور فساد برانگیز آمریکا در منطقه به پایان برسد.

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت خطاب به آمریکا گفت: دست سلیمانی را از بدن قطع کردید، پایتان از منطقه قطع خواهد شد.

سقوط بوئینگ 737 مسافری اوکراینی بین پرند و شهریاردقایقی پیش یک فروند هواپیمای بوئینگ اوکراینی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی (ره) در حوالی پرند و شهریار در استان تهران، سقوط کرد. سخنگوی شهر فرودگاهی امام‌خمینی گفت: ۱۶۷ مسافر و ۹ کرو پرواز این هواپیما درگذشتند. همچنین سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اکثر مسافران ایرانی بودند. 

 

فارس نوشت: یک مقام آگاه در اطلاعات سپاه از حجم تلفات گسترده آمریکایی ها در حمله موشکی ایران خبر داد. وی گفت: مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده اند که زخمی ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده اند. این مقام آگاه افزود: ۲۰ نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد. این منبع آگاه افزود: ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی ها منهدم خواهد شد.

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

برچسب‌ها:

نظر شما