شناسهٔ خبر: 37458031 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ویتنام برای ثبات همکاری اقتصادی

تهران- ایرنا- تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی از سوی سفارت ویتنام در تهران و زمینه‌سازی برای امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی و رسیدن به سطح مناسبات تا مرز دو میلیارد دلار محور مذاکرات فعالان بخش خصوصی ایران و ویتنام در همایش تجاری دوجانبه در اتاق ایران بود.

صاحب‌خبر -

براساس گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران، همایش تجاری ایران و ویتنام با حضور محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، «له کووک داون»، معاون وزیرکشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، «نگوین مان هی ین»، سفیر ویتنام در تهران و سید مصطفی موسوی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام برگزار شد.

افزایش مبادلات تجاری دو کشور تا سقف دو میلیارد دلار از مهم‌ترین موضوع هایی بود که معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام خواستار تحقق آن شدند.

کرباسی ضمن تأکید بر اینکه افزایش روابط اقتصادی و حجم مبادلات تجاری در کنار روابط خوب سیاسی، خواسته مقام‌های دولتی ایران و ویتنام است، گفت: ویتنام با عضویت در آسه آن و ایران با عضویت دراکو و همچنین عضویت هر دو کشور در موافقت‌نامه اقتصادی اتحادیه اوراسیا می‌توانند در ورود یکدیگر به بازارهای موردنظر اثرگذار باشند؛ ضمن اینکه با امضای توافقنامه با اوراسیا، ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط میان ایران و ویتنام فراهم است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران اعلام کرد: حجم روابط تجاری میان ایران و ویتنام در سال ۲۰۱۸ با ۳۰ درصد کاهش همراه بوده که لازم است راه‌های جدید همکاری میان دو کشور شناسایی و تسهیلات لازم برای توسعه تجارت با ایران را به تجار ویتنامی ارائه داد.

 سال ۲۰۱۷ حجم صادرات ایران به ویتنام ۳۶۴ میلیون دلار و حجم واردات از این کشور ۱۸۶ میلیون دلار بوده که  در سال ۲۰۱۸ میلادی با نوسان شدیدی همراه شد.

کرباسی، تهاتر کالا را ابزار مؤثری برای افزایش حجم روابط تجاری ایران و ویتنام دانست و گفت: تجار دو کشور به اطلاعات تجاری و اقتصادی و قوانین مربوطه دسترسی ندارند و لازم است میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور تبادل اطلاعات انجام شود.

وی پیشنهاد داد که معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام با مقام‌های عالی کشور متبوعش برای تسهیل صدور روادید، پرواز مستقیم و سرمایه‌گذاری مشترک هماهنگی تا این زمینه تسهیل شود.

این مقام مسوول در اتاق ایران، پیرامون علاقه‌مندی به توسعه همکاری در ایران گفت: بخش خصوصی، اتاق ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام در این زمینه تلاش می‌کنند.

«لو کووک دوان» معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام با اشاره به سفر روسای جمهوری دو کشور به ایران و ویتنام گفت: واقعیت اینکه در سطح بالا اراده سیاسی لازم برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد و باید در عمل موانع موجود برطرف شود تا حجم همکاری تجاری دو کشور به هدف دو میلیارد دلار برسد.

معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام ظرفیت بازارهای خاورمیانه را یادآور شدو گفت: بازارهای خاورمیانه برای ویتنام جذابیت خاصی دارد؛ ویتنام دارای مرز مشترک با چین است که می‌تواند ورود کالای ایرانی را به بازارهای چین و کشورهای عضو آ. سه. آن فراهم کند.

وی معتقد است که با اقدام مشترک می‌توان شاهد رونق بیشتر تجارت میان ایران و ویتنام بود و همکاری ایران و ویتنام می‌تواند در گسترش روابط دو منطقه شرق و خاورمیانه اثرگذار باشد.

معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام ضمن یادآوری سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور گفت: سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند در نهایت دو طرف را به ثبات در زمینه همکاری اقتصادی برساند و برای هر دو کشور این مسئله اهمیت بالایی دارد.

بعد از پایان این نشست قرار شد، طرف ویتنامی با معاون جهاد کشاورزی ایران مذاکره کند؛ تهاتر محصولات کشاورزی از جمله موز، آناناس و نارگیل با سیب ایرانی از پیشنهاد بخش خصوصی برای مذاکره بود.

برچسب‌ها:

نظر شما