شناسهٔ خبر: 37351493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بازتاب شهادت سردار قاسم سلیمانی در رسانه‌های جهان

خبر شهادت (ترور) سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد بسرعت تبدیل به مهمترین خبر در سطح رسانه های جهانی شد.

صاحب‌خبر -

تلویزیون رسمی عراق بامداد جمعه شهادت (ترور) سردار سرلشکر حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی در حمله آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد شد.

بیشتر بخوانید: سردار قاسم سلیمانی در عراق به شهادت رسید

شبکه "بی بی سی " در گزارشی بامداد جمعه گزارش داد: دولت عراق می‌گوید یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد روی داده است. همزمان خبرگزای رویترز به نقل از حشد الشعبی گزارش کرده که یک مقام ارشد این گروه شبه نظامی شیعه به همراه چند نفر دیگر از جمله "دو میهمان مهم" در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شده‌اند. بامداد جمعه، سوم ژانویه، ابتدا دولت عراق گزارش کرد که سه موشک کاتیوشا در نزدیکی منطقه بارگیری فرودگاه بغداد فرود آمده و بر اثر آن چند غیرنظامی زخمی شده‌اند و دست کم دو خودرو آسیب دیده است. اما ساعتی بعد خبرگزاری رویترز به نقل از صفحه فیسبوکی منسوب به گروه حشد الشعبی نوشت این گروه  از کشته شدن مسئول روابط عمومی و جذب نیروی خود طی یک حمله هوایی خبر داده است.

بی بی سی افزود: با این حال، تلویزیون دولتی عراق بامداد جمعه گزارش کرد که در جریان این حمله هوایی در فرودگاه بغداد به دو کاروان خودروهای گروه حشد الشعبی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به همراه چند رهبر حشد الشعبی کشته شده است. ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. در این گزارش همچنین مدعی شد که در جریان این حمله هوایی ابو مهدی المهندس، معاون گروه حشد الشعبی هم کشته شده است و در مجموع این حمله ۵ کشته و ۹ مجروح برجای گذاشته است.

شبکه اسکای نیوز عربی نیز در گزارشی به نقل از منابع عراقی خبر از شهادت قاسم سلیمانی و نیز ابومهدی المهندس داد.

شبکه یورو نیوز نیز در گزارشی با اشاره به شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در حمله هوایی نیروهای آمریکا در عراق، گزارش داد: وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اقدام به ترور قاسم سلیمانی کرده‌ است. پنتاگون هدف از این حمله را در بیانیه خود «اقدام‌های دفاعی قاطع برای محافظت از کارمندان آمریکا در خارج از کشور» عنوان کرده است.

تارنمای ایندیپندنت فارسی نیز در گزارشی نوشت : تنها چند ساعت پس از اینکه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد احتمالا نیروهای نیابتی ایران در عراق حمله‌های بیشتری انجام خواهند داد، رویترز از برخورد سه راکت کاتیوشا به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد. گزارش تلویزیون الجزیره حاکی از آن است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در جریان این حمله‌ها جان خود را از دست داده است. هنوز این خبر به طور رسمی تایید نشده اما برخی منابع خبری در گفت وگو با ایندیپندنت فارسی این خبر را تایید کرده‌اند.

این رسانه افزود: قاسم سلیمانی در ماه‌های اخیر بارها به عراق رفت و آمد داشته است. یکی از خبرنگاران واشینگتن‌پست در عراق به نقل از منابع خود گزارش داده که مقامات حشدالشعبی و همراهان آنها در جریان حمله پهپادی به خودروهای‌شان در حال خروج از  فرودگاه بغداد کشته شده‌اند.

ایندیپندنت اضافه کرد: به نظر می‌رسد پس از دوره‌ای از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس در بهار و تابستان امسال در نتیجه عمیق‌تر شدن بحران بین ایران و آمریکا، اکنون کانون تنش‌ها به عراق منتقل شده است. مقامات عراقی همواره از تهران و واشینگتن خواسته‌اند که این کشور را به صحنه جنگ‌های نیابتی تبدیل نکنند.

شبکه خبری الجزیره بامداد جمعه نیز به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که سخنگوی الحشد الشعبی می گوید آمریکایی ها و اسرائیلی ها در شهادت قاسم سلمیانی و المهندس دست داشته اند.

شبکه العربیه نیز در گزارشی عنوان کرد: تلویزیون رسمی عراق  از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران و دستیار او ابومهدی المهندس فرمانده یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد.

این شبکه خبری افزود: از سویی حساب‌های شبکه‌ اجتماعی تصویری از جسدی منتشر کرده‌اند که گفته شده متعلق به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است.

 الجمهوریه: ایران انتقام می گیرد

روزنامه ی مسیحی «الجمهوریه» چاپ بیروت امروز (جمعه) نوشت: پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران که به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهموری آمریکا انجام شد ایران وعده ی انتقام فوری داد.

منابع رسمی رسانه ای در عراق سحرگاه جمعه اعلام کردند که سردار سلیمانی به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی طی یک عملیات تروریستی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

الجمهوریه نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گزارش کرده که ترامپ خواسته است طی عملیاتی سلیمانی هدف قرار گیرد و این عملیات انجام شد.

این روزنامه افزود: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ی ایران تاکید کرده اقدام تروریستی آمریکا در ترور سلیمانی موجب افزایش تنش و بحران در عراق و منطقه ی خاورمیانه خواهد شد.

الجمهوریه هم چنین نوشت: سردار حسین سلامی فرمانده ی سپاه پاسداران وعده ی انتقام داده است و گفته بزودی این  انتقام و واکنش صورت می گیرد.

شبکه های رادیویی النور و تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله لبنان هم امروز در گزارش های صوتی و تصویری ، فیلمی از زندگی نامه و سیره ی جهادی سلیمانی در میدان های مختلف پخش کردند.

این شبکه خبری در خصوص شایعه ی ترور «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در بغداد تا کنون خبری مننتشر نکرده اند.

کانال خبری لبنان۲۴ هم ویدیوی لحظه ی فرود و اصابت موشک به خودرو سردار سلیمانی در مسیر فرودگاه را پخش کرد.

موج انتقاد آمریکایی از تصمیم ترامپ در ترور سردار سلیمانی

سناتورها، تحلیلگران و شخصیت‌های سیاسی با انتقاد از تصمیم "دونالد ترامپ" در ترور فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، از کنگره خواستند با فوریت، منع جنگ با ایران را تصویب کند.

ترامپ ملت ما را به آستانه یک جنگ غیرقانونی با ایران بدون موافقت کنگره می کشاند

"تام یودال" شامگاه پنج شنبه در یادداشت توئیتری نوشت: ترامپ ملت ما را به آستانه یک جنگ غیرقانونی با ایران بدون موافقت کنگره می کشاند.

وی افزود: تصویب تبصره دو حزبی ما در جلوگیری از جنگ مغایر قانون اساسی ما با ایران فوری است.  کنگره باید گام فوری بردارد.

"استفان والت" استاد بین المللی دانشگاه "هارواد" هم با انتقاد از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور فرمانده ارشد نظامی ایران، نوشت: تنها تصور کنید چگونه ما واکنش نشان می دادیم، اگر برخی از دشمنان ما یکی از فرماندهان ستاد مشترک یا معاون وزیر خارجه یا امنیت ملی را ترور می کرد.

وی ادامه داد: سوال کلیدی این است که آیا هوشمندانه است که آمریکا هنجارهای بین المللی موجود علیه کشتن مقامات خارجی را از بین ببرد. مواظب باشید.

"کالین کال" عضو مشاوران شورای امنیت ملی دوران "باراک اوباما" هم نسبت به امنیت آمریکایی‌ها در عراق ابراز نگرانی کرد و گفت: بین تلافی جویی احتمالی ایران و واکنش دولت عراق، ایمن نگهداشتن سفارت آمریکا در بغداد بسیار مشکل خواهد بود.

وی افزود: خالی کردن آن (سفارت آمریکا در بغداد) در روزهای آتی دور از ذهن است، عراق اهمیت دارد و شراکت استراتژیک با این کشور اکنون بسیار به خطر افتاده است.

"مارک فیتزپاتریک" مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا هم این اقدام را به طور مشخص حرکت به سمت افزایش جنگ نامتقارن بدون یک راهبرد توصیف کرد و افزود: این امر باعث می شود که ایالات متحده ناگزیر عراق را ترک کند. نتیجه جنگ نامتقارن هرچه باشد ، پیروزی ایران خواهد بود.

"اندرو یانگ" داوطلب ریاست جمهوری آمریکا از حزب "دموکرات" هم به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و گفت: جنگ با ایران آخرین چیزی است که به آن نیاز داریم و خواست مردم آمریکا نیست. ما باید برای کاهش تنش و حفاظت از مردم خود در منطقه اقدام کنیم.

"کریس مورفی" سناتور دموکرات هم اقدام پنتاگون را "ترور" نامید و گفت: توجیه این اقدام آن است که حملات بیشتر ایرانی‌ها متوقف شود. 

وی افزود: یکی از دلایلی که به طور کلی مقامات سیاسی خارجی را ترور نمی کنیم این است که معتقدیم این اقدام، کشتن آمریکایی ها را افزایش خواهد داد نه کاهش. این مساله باید نگرانی جدی، واقعی امشب ما باشد.

"الیزابت وارن" دیگر سناتور دموکرات و داوطلب ریاست جمهوری هم اگرچه همسو با تفکر مخرب آمریکایی‌ها موضع گیری کرده اما افزود: این حرکت بی پروا، تنش با ایران را افزایش می دهد و احتمالا باعث کشتار بیشتر و درگیری جدیدی در خاورمیانه می شود.

وی تاکید کرد، اولویت ما باید جلوگیری از جنگ پرهزینه دیگری باشد.

"جو بایدن" هم با اظهارات مشابه دیگر دموکرات‌ها، اقدام دولت ترامپ در ترور سردار "قاسم سلیمانی" را انداختن دینامیت در انبار باروت دانست و گفت: قطعا این اقدام، عکس توجیه جلوگیری از حملات بیشتر عمل خواهد کرد.

وی همچنین برای نیروهای آمریکایی و کارکنان این کشور در عراق و متحدان منطقه ای واشنگتن احساس خطر کرده است که با توجیه دولت ترامپ به طور کامل در تضاد است.

 


رسانه های شرق آسیا از شهادت سردار سلیمانی چه نوشتند؟

 شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران بر اثر حمله بالگردهای آمریکایی در صدر اخبار رسانه های شرق آسیا به ویژه کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا شینهوا خبرگزاری رسمی چین در خبری فوری ضمن بازتاب شهادت سردار سلیمانی نوشت فرمانده سپاه قدس ایران همراه با معاون حشد الشعبی ، بامداد امروز جمعه بر اثر حمله راکتی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیده است.
روزنامه گلوبال تایمز از رسانه های اصلی چین نیز گزارش کرده است سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی در یک عملیات تروریستی در بغداد به شهادت رسیده است.
"سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین هم در گزارشی با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی تصریح کرد که شهادت وی با دستور ترامپ صورت گرفته است.
روزنامه مردم هم ضمن پوشش این خبر به بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مورد شهادت سلیمانی پرداخته است.
رسانه های ژاپن از جمله «ان.اچ.کی» تلویزیون دولتی این کشور، خبرگزاری کیودو و روزنامه های ژاپن تایمز و آساهی شیمبون نیز با انتشار تصاویری از حمله بالگردهای آمریکایی به خودرو حامل سردار سلیمانی، به انعکاس این خبر پرداخته اند.
منابع رسمی رسانه ای در عراق سحرگاه جمعه اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی طی یک عملیات تروریستی در بغداد به شهادت رسیدند.
رسانه های عراقی به نقل از مقام های رسمی این کشور اعلام کردند که سردار سلیمانی و ابومهندس زمانی که با دو خودرو از فروگاه بین المللی بغداد خارج شدند، هدف قرار گرفتند و هر دو شهید (ترور)شدند.
گفته می شود سردار سلیمانی از لبنان وارد فرودگاه بین المللی بغداد شده است.
منابع رسانه ای عراق می گویندبالگردهای آمریکایی هر دو خودرو را هدف قرار دادند.
«‏نعیم قاسم» جانشین «حسن نصرالله» رهبر گروه حزب الله لبنان نیز در این عملیات تروریستی به شهادت رسید.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس را تایید کرده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما