شناسهٔ خبر: 37333066 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزارت خارجه لیبی از اتحادیه عرب انتقاد کرد

تهران- ایرنا- وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی چهارشنبه شب از مواضع اخیر اتحادیه عرب در خصوص بحران این کشور انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد؛ تفسیرهای احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص دخالت خارجی اشتباه و مغایر با میثاق این اتحادیه است.

وزارت خارجه لیبی افزوده است: باید به ابوالغیط بند ۸ میثاق اتحادیه را یادآوری کنیم که در آن احترام به امور داخلی کشورها تأکید شده است.

در این اطلاعیه آمده است: نخستین مأموریت اتحادیه عرب اقدام برای حل هرگونه درگیری و نزاع عربی بوده و این مهم، موضوعی است که دبیرکل اتحادیه عرب در مورد لیبی انجام نداد.

وزارت خارجه دولت وفاق ملی برخی کشورهای عربی را متهم کرده که در تلاش برای تغییر رژیم لیبی هستند و طرابلس را بمباران می‌کنند.

اعضای دائم اتحادیه عرب روز سه شنبه به درخواست مصر در یک نشست فوق‌العاده در پایتخت این کشور قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن بر لزوم جلوگیری از هرگونه مداخله که ممکن است ورود افراط گرایان خارجی به لیبی را تسهیل کند تأکید شد.

در این قطعنامه، همچنین نسبت به تشدید وضع وخیم لیبی که امنیت و ثبات کشورهای همجوار و کل منطقه را تهدید می‌کند، ابراز نگرانی شد.

صالح الشماخی از مسؤولان دولت وفاق ملی لیبی در انتقاد از نشست فوری اتحادیه عرب در قاهره، گفت: اتحادیه عرب بلافاصله به درخواست کشورهایی که دشمن ما هستند پاسخ می‌دهد و برگزاری جلسه فوری را اعلام می‌دارد؛ این درحالی است که پیش از این بارها درخواست جلسه کردیم اما پاسخی نیامد.

وی افزود: وقتی که عده‌ای به دنبال حمله ظالمانه به پایتخت بودند از اتحادیه عرب خواستار تشکیل جلسه شدیم اما آنها به درخواست ما بی توجهی کردند و حتی احمد ابو الغیط رییس مصری آن هم با وجود آنکه از او دعوت کردیم که راهی طرابلس شود اما دعوت ما را قبول نکرد. می‌دانیم که موضع گیری جدید اتحادیه عرب نتیجه دخالت‌ها و فشارهای کشورهایی است که از این تجاوز به طرابلس حمایت می‌کنند.

از آغاز تنش‌ها میان دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی (تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر)، کشورهای مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه از ارتش ملی لیبی و کشورهای ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به ۲ دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس، غرب لیبی تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان دولت موازی دیگری در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رییس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

نظر شما