شناسهٔ خبر: 37299377 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمله به مواضع الحشد الشعبی؛ اشتباه محاسباتی که گریبان آمریکا را می گیرد

تهران - ایرنا - حمله هوایی آمریکایی به مقر «الحشد الشعبی» عراق از چند زاویه قابل تامل است، از جمله زمان این حمله و واکنش محافل مختلف عراق به آن، اما پیش از همه باید در انگیزه ها و اهداف واشنگتن از حمله مزبور تامل داشت، به ویژه اینکه این حمله در پی سلسله ناکامی های آمریکا نه فقط در عراق بلکه در سراسر منطقه و در مقابل محور مقاومت صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

جنگنده های نظامی آمریکا یکشنبه شب به مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار حمله کردند.

القائم در حدود ۴۰۰ کیلومتری غرب بغداد در مرز عراق و سوریه قرار دارد.

بر اساس تازه ترین آمار، شمار کشته های این حمله به بیش از ۳۰ نفر افزایش یافته و زخمی ها نیز ده‌ها نفر برآورد شده است. بلافاصله پس از این حمله، مردم، مسوولان، شخصیت‌های سیاسی و اجرایی عراق، اقدام آمریکا در نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور را محکوم کردند.

این تجاوز آمریکا از چند جنبه قابل تامل به نظر می رسد:

- قدرت گرفتن الحشد الشعبی عراق و تلاش آمریکا برای تغییر موازنه قدرت به نفع اسرائیل

- واکنش محافل مختلف عراقی به این تجاوز آمریکا

- سرنوشت تصویب قانون خروج آمریکا از عراق

- خوشحالی رژیم صهیونیستی از تجاوز آمریکا

- چگونگی پاسخ به این تجاوزات آمریکا و در نتیجه برهم خوردن محاسبات واشنگتن و تل آویو

در این میان یک سوال مطرح است و آن اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی عراق، بغداد چقدر می تواند در مسائل منطقه ای بیطرف بماند.

با در نظر گرفتن مجموعه این مسائل باید گفت، آمریکا امیدوار است با حمله به مواضع الحشد الشعبی راه را برای حملات بعدی و گسترده تر فراهم کرده و بتواند موازنه قدرت را به نفع اسرائیل تغییر دهد، اما آیا راه آمریکا برای حملات بعدی به مواضع مختلف در عراق باز است و از مسیری آسان می گذرد. چنانچه این حمله با پاسخ محور مقاومت روبه رو شود، بی شک روند امور نه تنها به سمت منافع رژیم صهیونیستی پیش نخواهد رفت، بلکه تهدیدات علیه آن شدت خواهد گرفت.

به عبارت دیگر آمریکا در نظر دارد منطقه را کاملا از محور مقاومت خالی کند، غافل از اینکه هرگونه اقدام تجاوزکارانه در این راستا با واکنش و پاسخ مقاومت روبه رو خواهد شد و از این فراتر حق پاسخ را برای آنان موجه خواهد ساخت، در نتیجه باید پرسید آیا  تلاش آمریکا برای تحقق اهداف خود در منطقه آن هم از خاک عراق موجب اعتبار از دست رفته کاخ سفید می شود، یا وضعیت را برای واشنگتن وخیم تر خواهد کرد.

در همین ارتباط روزنامه "الاخبار" لبنان در مقاله ای به تشریح حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی عراق پرداخته و نوشت:  هرچند واشنگتن اعلام کرد ک حمله هوایی به مقر الحشد الشعبی با حمله موشکی به کرکوک و کشته شدن یک آمریکایی تناسبی ندارد، ولی محور مقابل آمریکا این تفسیر را مردود دانسته و ارتباط دادن حمله کرکوک به حمله ای که بیش از ۲۵ شهید و ۴۰ مجروح برجا گذاشته، رد کرد.

به عبارت بهتر، محور مقاومت این تجاوز آمریکا را پیامی به همه طرف های مرتبط به تهران از بغداد گرفته تا دمشق و بیروت می داند، زیرا در پی ناکامی های میدانی و سیاسی واشنگتن و تل آویو و متحدان عرب آنان در منطقه خلیج فارس در سال ۲۰۱۹، آمریکا نتوانست واکنشی که موجب بازیافتن اعتبار از دست رفته اش شود، انجام دهد تا جایی که برای طرف هایی که دنباله رو آمریکا هستند، این سوال پیش آمد که فایده ائتلاف با کاخ سفید چیست.

واکنش محافل عراقی به تجاوز اخیر آمریکا

دفتر آیت الله "سید علی سیستانی" مرجعیت عالی عراق حمله هوایی آمریکایی به مواضع الحشد الشعبی را محکوم کرده و بر لزوم احترام به حاکمیت عراق و خودداری از نقض آن به بهانه واکنش به اقدامات برخی اطراف تاکید و مسئولان عراق را به برخورد با چنین اقداماتی و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار آن فراخواند.

همچنین دفتر "مقتدا صدر" رهبر "جریان صدر" عراق با صدور بیانیه ای بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورش تاکید کرد.

این درحالی است که فراکسیون های پارلمانی "سائرون" و "فتح" پیش از این عزم خود را برای تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرده بودند، اما به دلایل نامعلومی تا این لحظه این اقدام به ثمر نرسیده است.

به نوشته الاخبار، اکنون طبقه حاکم عراق خواسته و یا ناخواسته وارد بازی تسویه حساب بین آمریکا و ایران شده اند و در نشست های ویژه خود معترف هستند که با توجه به موقعیت عراق و منابع و ثروت های آن و نیز ترکیب اجتماعی این کشور، "طبیعی است که عراق به میدان رویارویی های این چنینی تبدیل شود".

پاسخ واشنگتن به درخواست کوخافی و جان گرفتن آرزوهای اسرائیل

الاخبار در ادامه مقاله خود نوشت: همزمان شدن تهدید "کوخافی" رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به عراق با تجاوز ارتش آمریکا به مواضع الحشد الشعبی تصادفی نیست، زیرا شکل و زمان این تجاوز بیانگر تصمیم آمریکا برای پاسخگویی به خواست راس نهاد نظامی رژیم اسرائیل و لزوم در پیش گرفتن سیاست خصمانه جدید علیه متحدان ایران در عراق است، آن هم در حالی که روند قدرت گرفتن الحشد الشعبی در سطح منطقه رو به افزایش است تا جایی که این گروه می تواند به یک سد مستحکم و شکست ناپذیر در برابر نقشه هایی که عراق را هدف قرار می دهد، تبدیل شود.

نکته قابل تامل اینکه نهاد امنیتی و سیاسی تل آویو بنابر دلایل ژئو سیاسی نمی تواند از واقعیت های سیاسی و امنیتی عراق غافل شود؛ به عبارت دیگر هر نظام سیاسی حاکم در بغداد که پاسخگوی گزینه های راهبردی و حافظ منافع اسرائیل نباشد، از نظر این رژیم تهدید احتمالی مستقیم و یا غیرمستقیم  به شمار می آید.

نکته دیگر اینکه مواضع کوخافی ناگهانی نبود، بلکه معیار روشنی برای نزدیک شدن مرحله جدیدی از سیاست خصمانه علیه عراق به شمار می آید، به ویژه اینکه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز بارها اعلام کرده بود، در برابر قدرت گرفتن عراق تحت حمایت نظامی ایران ساکت نخواهد نشست.

رییس ستاد ارتش صهیونیستی پیش از تجاوز آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در عراق، از سیاست واشنگتن به دلیل خودداری از رویارویی مستقیم با ایران و متحدانش به طور ضمنی انتقاد کرد و در خصوص نتایج این سیاست بر اسرائیل هشدار داد و پس از اینکه آمریکا به درخواست کوخافی پاسخ داد، اسرائیل آن را نقطه تحول مهمی در وضعیت منطقه ای و مقابله با سیاست ایران و متحدانش دانست.

در این میان واشنگتن امیدوار است با این حمله، موازنه قدرت منطقه ای را به نفع اسرائیل تغییر دهد و به مواضع برخی محافل داخلی عراق برای مهار الحشد الشعبی و گروههای مقاومت این کشور دل بسته است.

به نوشته الاخبار، اگر این خواست آمریکا عملی شود، پیام های خطرناکی را به دنبال خواهد داشت، از جمله جرات یافتن آمریکا برای حملات بیشتر به عراق و در نتیجه تحمیل معادلات جدید در خصوص آینده این کشور، اما اگر محاسبات واشنگتن و تل آویو درست نباشد و آمریکا با واکنش در برابر حمله اخیر خود در عراق روبه رو شود، آنچه تل آویو آن را فرصت راهبردی در منطقه برشمرده است، به تهدید خطرناک تر از پیش برایش تبدیل خواهد شد، زیرا پاسخ محور مقاومت به تجاوز آمریکا  انزوای بیشتر این کشور و در نتیجه خودداری هرچه بیشتر آن از رویارویی با محور مقاومت را به دنبال خواهد داشت و به این ترتیب راه عراق از حضور آمریکا و نفوذ آن پاک می شود؛ وضعیتی که آینده سراسر منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نظر شما