شناسهٔ خبر: 37290750 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

بازار مسکن زیر ذره‌بین «مردم‌سالاری آنلاین» قرار گرفت

رشد 41 درصدی قیمت مسکن در تهران

صاحب‌خبر -

گرچه باورش سخت است اما آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در شهر تهران مجدداً در آذر امسال صعودی شده و نرخ هر متر مربع واحد مسکونی، به‌طور میانگین به بیش از ۱۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۴۱.۶ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرد است در آذرماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۵.۳ میلیون ریال بود که نسبت به همنی موقع در سال گذشته ۴۱.۶ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.بر این اساس، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر امسال به ۹.۵ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبلش ۱۳۴.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است. گفتنی است که افزایش قیمت مسکن در آذر به حدی بوده که کل کاهش آن از تابستان امسال را جبران کرده است.سقف وام خرید مسکن هم اخیراً افزایش یافته و حداکثر به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. آیا با این وام مشکل بازار مسکن حل می‌شود؟ کسانی که این وام را دریافت می‌کنند، در مجموع چندصد میلیون تومان باید بازپرداخت کنند؟ به گزارش مردم سالاری آنلاین، در مرداد امسال بود که بالاخره ترمز افزایش مداوم قیمت مسکن کشیده شد و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، خبر داد که روند سه ساله رشد قیمت مسکن متوقف شده است. از چند ماه پیش از مرداد ماه امسال، تعداد معاملات به شدت کاهش یافته بود و این کاهش معاملات در نهایت کاهش جزئی قیمت‌ها را نیز درپی داشت.روند کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن تا پایان آبان ماه ادامه داشت اما به یکباره در آذر ماه، چهره بازار مسکن عوض شد! گزارش تازه بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در تهران تنها در دوره ۳۰ روز آذرماه ۸.۵ درصد افزایش یافته است و به‌طور میانگین به بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. در تیر ماه که آخرین ماه در روند صعودی قیمت مسکن بود، متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده بود. بنابراین، در آذر ماه، کل کاهش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته نه تنها جبران شده، بلکه مقداری هم قیمت مسکن نسبت به نخستین ماه تابستان امسال، افزایش یافت.محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، پیش از این گفته بود که قیمت خانه سیر نزولی دارد. با این حال، ممکن است اوضاع طور دیگری باشد و بازار مسکن یا مجدداً ملتهب شود و یا کاهش قیمت‌ها، آن‌چنان نباشد که مصرف‌کنندگان واقعی مسکن را راضی کند.در آذر ماه چه اتفاقی افتاد که قیمت مسکن مجدداً صعودی شد و به تعداد معاملات مسکن در شهر تهران هم افزوده شد؟ تنها دلیلی که برای این رشد قیمت می‌توان یافت، افزایش نرخ دلار در آذر ماه است. متأسفانه قیمت بسیاری کالاها در ایران، از جمله مسکن، با قیمت دلار بالا و پایین می‌شود و افزایش قیمت ارز که پس از افزایش نرخ بنزین صورت گرفت، تأثیر خود را در آذرماه بر بازار مسکن گذاشته است.افزایش شدید قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، ساخت و ساز مسکن را وارد رکود کرده و شاهد عرضه مناسب مسکن نیستیم. در چنین شرایطی، در صورت که بازار ارز باز ملتهب شود، دلالان مسکن با افزایش معاملات خود، بازار سرپناه را نیز ملتهب خواهند کرد و مجدداً سیر صعودی قیمت مسکن از سر گرفته خواهد شد.
 ۳۱ میلیون گران‌ترین و ۶.۵ میلیون
 ارزان‌ترین قیمت 
براساس این گزارش، در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معادل ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مربوط به منطقه یک و کمترین آن با قیمت ۶ میلیون   و ۵۱۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱۸ بوده است.این قیمت‌ها نسبت به آبان ماه سال جاری ۴۲.۳ و ۵۵ درصد افزایش را به ترتیب در این مناطق نشان می‌دهد.همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۹ ماهه امسال به حدود ۴۹.۴ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۹.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۶۹ درصد افزایش یافته است.توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک متر مربع بنا در آذر امسال حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰.۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا با سهم ۱۲ درصد بیشترین سهم را از نظر تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند و دامنه قیمتی ۷.۵ تا ۹ میلیون و ۱۰.۵ تا ۱۲ میلیون تومان به ترتیب با سهم ۱۱ و ۱۰.۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.طبق آنچه در این گزارش اعلام شده، در آذر امسال توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده که ۵۹.۴ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران (۱۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان) معامله شده‌اند.گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذر ۱۳۹۸ برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.
نگاهی به افزایش مبلغ وام مسکن
شورای پول و اعتبار اخیراً افزایش سقف وام مسکن را تصویب کرده که حداکثر میزان وام جدید ۲۴۰ میلیون تومان خواهد بود که این مبلغ صرفاً به زوجین تهرانی تخصیص خواهد یافت. برای افراد نیز حداکثر وام مسکن، ۱۴۰ میلیون تومان خواهد بود.نکته جالب این است که با قیمت‌های فعلی مسکن در تهران، زوجین با این میزان وام جدید به‌طور میانگین تنها می‌توانند ۱۷ متر مربع واحد مسکونی در این شهر خریداری کنند و مجردها نیز با مبلغ ۱۴۰ میلیون تومانی، زورشان به خرید بیش از ۱۰ متر نمی‌رسد! پس مشخص است که وام جدید معجزه نمی‌کند و قدرت خرید مصرف‌کنندگان واقعی مسکن را افزایش نمی‌دهد. حتی ممکن است مالکان و دلالان مسکن، به بهانه وام‌های جدید، قیمت ملک را بالا نیز ببرند!گذشته از این، کسانی که وام می‌گیرند باید مبالغ هنگفتی بازپرداخت کنند که با این وضعیت اقتصادی، هرکسی از عهده بازپرداخت این مبالغ برنمی‌آید. باتوجه به سود ۱۷.۵ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ساله این وام، حداکثر اقساط برای هر فرد حدود دو میلیون و ۳۳۱ هزار تومان در ماه و برای زوجین حدود سه میلیون و ۹۹۷ هزار تومان در ماه خواهد بود. بنابراین، بابت این وام، افراد باید در مجموع ۳۳۵ میلیون تومان و زوجین باید بیش از ۵۷۵ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشند! این یک حساب سرانگشتی است که نشان می‌دهد نه تنها این وام گره چندانی از مشکلات متقاضیان خرید مسکن حل نمی‌کند، بلکه بازپرداخت آن نیز بسیار دشوار و هزینه‌بر است.مشکل بازار مسکن با وام دادن به طرف تقاضا در بازار مسکن حل نمی‌شود. تجارب پیشین نشان داده که سود این وام‌ها را صرفاً دلالان برده‌اند چرا که این وام‌ها را به اهرمی برای افزایش بیشتر قیمت مسکن تبدیل کرده‌اند. به نظر می‌رسد برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن بازار مسکن، راهی نیست جز این‌که دولت مستقیماً کنترل قیمت‌ها در این بازار را به دست بگیرد.
کاهش کیفیت ساخت مسکن 
به علت افزایش قیمت مصالح
همچنین رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی هشدار داد که به دلیل افزایش قیمت مصالح، کیفیت ساخت مسکن برای اقشار متوسط پایین آمده است.محمد شکرچی زاده در دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان اظهار داشت: رکود اقتصادی باعث شده تا بخش خصوصی نتواند سرمایه خود را وارد حوزه ساخت و ساز کند.وی گفت: همچنین کمبود بودجه عمرانی نیز باعث شده بخش دولتی نتواند پروژه‌های نیمه کاره را به اتمام برساند و اکنون با صدها پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور مواجه هستیم.رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی چالش‌های صنعت ساخت را افزایش قابل توجه قیمت مصالح دانست و افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا میزان استفاده از مصالح غیر استاندارد در صنعت ساختمان سازی افزایش یابد و ساخت و ساز مسکن برای قشر متوسط تهدید شود.به گفته شکرچی زاده با وجود توانمندی‌های زیادی که در بین تولیدکنندگان عرصه ساخت وجود دارد اما به دلیل رکود اقتصادی این سرمایه‌ها در حال نابودی است.وی گفت: از طرفی به دلیل کمبود بودجه عمرانی ساخت و نگهداری ابنیه‌ها و پل‌ها و سازه‌های مهم ملی نیز تهدید می‌شود.شکرچی زاده با اعلام اینکه همچنان مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور ٢ تا ٣ برابر مقدار متوسط جهانی است، اضافه کرد: عدم مدیریت مصرف انرژی از چالش‌هایی است که می‌تواند به تخریب سرمایه‌های ملی و توسعه پایدار و  شکاف عدالت بین نسلی منجر شود.

نظر شما