شناسهٔ خبر: 37280670 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق یکپارچه در برابر تهاجم آمریکا؛ پاسخ کوبنده می‌دهیم

تهران – ایرناپلاس – شب گذشته وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را هدف قرار داده است. مارک اسپر با بیان اینکه این حمله با جنگنده اف-15 انجام شده است گفت که در این عملیات پنج هدف بمباران شده که سه هدف در غرب عراق و دو هدف نیز در شرق سوریه بوده است.

صاحب‌خبر -

در بخش‌هایی از بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمریکا در مورد حمله به مواضع نیروهای عراقی آمده‌است:
* این حمله در پاسخ به حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف صورت گرفت.
* سه موضع گردان‌های حزب‌الله در عراق و دو موضع در سوریه هدف قرار گرفت.
* گردان‌های حزب‌الله روابط نزدیکی با ایران دارند و از این کشور پشتیبانی دریافت می‌کنند، به حق حاکمیت عراق احترام می‌گذاریم، اما از حق خود برای دفاع نمی‌گذریم.
 * ایران و گردان‌های حزب‌الله باید از حمله به نیروهای ائتلاف و آمریکا دست بردارند.


پاسخ نیروهای حشد الشعبی
در پاسخ به این اقدام کاظم الربیعاوی (فرمانده عملیات حشد الشعبی) ضمن اعلام جزئیات حملات آمریکایی‌ها گفت: آمار اولیه تلفات ده‌ها شهید و زخمی است. (آمار نهایی صبح امروز 25 شهید  و51 زخمی اعلام شد) وی اعلام کرد: گردان‌های ۴۵و ۴۶ حشد الشعبی در الاخبار و در نقطه مرزی با سوریه در ساعت ۷.۴۵ بعد از ظهر مورد حملات پهبادهای آمریکایی قرار گرفت.
همچنین ابومهدی المهندس رئیس ستاد الحشد الشعبی اطمینان داد که خون شهدا و جانبازان حمله دیشب هدر نخواهد رفت و نیروهای آمریکایی در عراق پاسخی شدید و کوبنده دریافت خواهند کرد. ابو احمد البصری فرمانده نظامی گردان حزب الله نیز اعلام کرد: نیروهای ما آماده هستند تا پایگاه‌های نیروهای اشغالگر آمریکا را تخریب کرده و نیروهای آنها را نابود کنند و ما در انتظار دستورات خواهیم بود.
در پی این حادثه گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند: «کلاغ‌های شوم و شرور آمریکایی در تجاوزی آشکار، فرزندان مدافع وطن را در مرزهای غربی هدف قرار دادند که این اقدام تجاوزی آشکار به حق حاکمیت حکومت و کرامت انسانی ملت عراق است. گردان‌های حزب‌الله در برگی تازه از دفتر عزت و آزادگی، از نیروهای نظامی و امنیتی، نیروهای مردمی و ملی خواستند تا دشمن آمریکایی را از عراق بیرون برانند».

عراق یکپارچه در برابر آمریکا
در پی این حادثه نیروها و جریانات مختلف سیاسی در عراق این واقعه را به‌صورت یکپارچه محکوم کردند. عراق که این روزها صحنه درگیری احزاب و ائتلاف‌های سیاسی است، تا جایی که این اختلافات رنگ خیابانی به خود گرفته است، اما بار دیگر حمله شب گذشته نشان از اتحاد مردم عراق در برابر هجوم بیگانگان داد.
سید عمار حکیم در واکنش به حمله شب گذشته گفت: از دولت و مجلس می‌خواهیم تا در برابر این تجاوز آشکار که حاکمیت عراق را زیر سوال برده است، موضعی واضح و استوار اتخاذ کنند. همچنین جماعت علمای عراق اعلام کرد: هدف قرار دادن حشد شعبی اقدامی وحشیانه بود که بیانگر شیوه قلدرمآبانه آمریکاست.
جماعت علما نیز در بیانیه‌ای خاطر نشان ساخت: آمریکا اقدامات زشت خود را در قبال مدافعان وطن و آزادکنندگان سرزمین به شنیع ترین شکل ممکن، تکرار کرده است.
معاون امور جهاد مقتدی صدر نیز گفت: هدف قرار دادن حشد الشعبی وقاحت و گستاخی در برابر حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است.
همچنین برهم صالح رئیس جمهور عراق ضمن محکوم کردن تجاوز نیروهای آمریکایی به پایگاه های حشد الشعبی، آنرا تجاوز به حاکمیت عراق دانست. وی خطاب به قائم مقام سفیر آمریکا در عراق گفته است که آنچه رخ داد در تعارض با توافقات و مضر برای عراق بوده و اصلا قابل قبول نیست.
حزب الدعوه اسلامی عراق، ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، گروه السائرون، بدر و النجباء حملات آمریکا بر ضد نیروهای الحشد الشعبی را محکوم کردند.
نکته جالب آنکه معترضان شهر نجف نیز با محکومیت حادثه اخیر آمادگی خود را برای دفاع از عراق و حمایت از نیروهای الحشد الشعبی اعلام کردند.

پیامدهای حمله آمریکا به عراق از نگاه رئیس اندیشکده صهیونیستی مطالعات امنیت ملی
آموس یادلین ژنرال بازنشسته و رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس فعلی مؤسسه مطالعات امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل‌آویو در واکنش به حمله روز گذشته آمریکا به مقر نیروهای مردمی و حافظ امنیت عراق نوشته است:
حملات آمریکا به عراق و سوریه نشان از رویارویی مستقیم آمریکا با ایران دارد که هر دو طرف برای حفظ قدرت بازدارندگی خود در تلاش هستند و به نظر می‌رسد اتفاق روز گذشته منجر به تشدید این رویارویی شود. این حملات سه سناریو را در پیش‌روی آمریکایی‌ها خواهد داشت:
1- از دولت عراق درخواست خواهد شد تا نیروهای آمریکایی خاک این کشور را ترک کنند.
2- پاسخی تلافی‌جویانه توسط نیروهای مقاومت داده می‌شود که به تلافی شهادت نیروهای مردمی حافظ امنیت عراق خواهد بود.
3- جمهوری اسلامی ایران مستقیماً در برابر آمریکا و یا نیروهای آمریکایی اقدام خواهد کرد.

 همچنین یادلین در ادامه تحلیل خود درباره این حملات بیان داشته است که رژیم صهیونیستی باید سیاست‌های زیر را اتخاذ نماید:
1-  این توهم که آمریکایی‌ها از حد عبور کرده و علیه ایران رویکرد نطامی را اتخاذ کرده‌اند را نباید پذیرفت.
2- باید آماده ترک عراق پس از خروج از سوریه توسط آمریکایی‌ها باشیم.
3- باید از درگیری دوری کنیم و مراقب فعالیت‌های هماهنگ نشده آمریکایی‌ها در قبال ایران باشیم.

عبور از خط قرمزهای آمریکا ارزان شده
سیاوش فلاح‌پور کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگویی با ایرناپلاس در همین زمینه گفت: «آیا پاسخ ابرقدرت جهان به عبور از خط قرمزش این بود؟ حمله به پایگاهی مرزی که پیش از این هم چندین بار مورد حمله قرار گرفته‌ ... آن هم بعد از سفر شخص پمپئو به عین الاسد؟ به نظر می‌رسد عبور از خط قرمزهای آمریکا ارزان شده».
وی در ادامه افزود: «اگر به پایگاه‌های برون مرزی کشورهایی نظیر ترکیه، مصر یا حتی سعودی حمله می‌شد چه پاسخی می‌دادند؟ پاسخ آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان با پاسخ احتمالی این کشورها چه تفاوتی داشت؟ پیام این حادثه برای مخالفان آمریکا در عراق و هر نقطه دیگری از منطقه روشن است؛ حملات تشدید خواهد شد».
فلاح‌پور در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت: «می‌توانید آمریکا را در هر معادله‌ای پیروز تحولات نشان داده و تصویر ابرقدرتی‌اش را در نگاه‌تان حفظ کنید. حتی وقتی ضربه خورده و ضعیف شده باز هم راهی برای عبور از واقعیت با تحلیل‌های ذهنی وجود دارد. اما مسیر واقعیت جداست و لزوما با تصورات ذهنی شما همخوانی ندارد».
این کارشناس مسائل خارجی ادامه داد: «تصور سنتی از جایگاه آمریکا در منطقه بعد از جنگ سوریه در هم شکست. این ابرقدرت به جای مداخله نظامی برای سقوط اسد، ترجیح داد با ایران بر سر میز مذاکره بنشیند و انفعالش در برابر نظامی‌گری روسیه و پاسخش به سقوط پهپاد توسط ایران و سکوتش در برابر حمله ترکیه به شمال سوریه آشکار شد. مجموعه این تحولات است که قطب‌نمای بسیاری از بازیگران مطرح خاورمیانه طی ۷ سال گذشته را به سوی شرق چرخانده است».

2019 سال آشفتگی سیاست خارجی آمریکا
با وجود آنکه هنوز قضاوت در مورد چرایی این عملیات چندان واقع‌بینانه نیست، اما بی تردید باید این حادثه را در زنجیره سیاست خارجه پریشان ترامپ در سال 2019 دانست. سالی که شاهد بیشترین میزان آشوب و درگیری در منطقه خاورمیانه بودیم. آشوب‌هایی که در هر نقطه آن ردپای ایالات متحده دیده می‌شود. وضعیتی که نشان از آشفتگی راهبرد سیاست خارجی دولت ترامپ دارد.

نظر شما