عدم تعادل بین طرف عرضه و تقاضا در بازار کار موجب شده است تا نمایشگاههای کار با هدف تسهیل دسترسی کارجویان و متخصصان جویای کار با کارفرمایان برگزارشود و در این راستا سومین نمایشگاه کار ایران 17 تا 19 بهمن در محل مجتمع نمایشگاهی بوستان گفت وگو برگزار میشود.محمد شریفخانی ، دبیر برگزاری سومین نمایشگاه کار و عضو هیات علمی دانشگاه شریف نیز با اشاره به اینکه این نمایشگاه سابقهای 9 ساله دارد که هدف آن ایجاد ارتباط مستقیم بین کارفرماها و کارجویان است، گفت: در این بازه زمانی 9 ساله بیش از 450 شرکت داخلی برای جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کار شرکت کردهاند.شریفخانی با بیان اینکه شرکتها برای جذب نیروی انسانی به صورت مستقیم با کارجویان ارتباط برقرار میکنند و مصاحبههای اولیه را انجام میدهند، افزود: جذب موفق نیروی انسانی برای شرکتها در حالت عادی روند طولانی دارد اما در شرایط نمایشگاه روند جذب نیروی انسانی تسریع میشود. از طرف دیگر برای کارجویان نیز فرصتی برای آشنایی با شرایط شغلی است و قدرت انتخاب خواهند داشت.او با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه برند کارفرمایی نیز برای شرکتها ایجاد میشود، تصریح کرد: شرکتهایی که در این نمایشگاه حضور پیدا میکنند به دلیل اینکه باید زمینه اشتغال مناسب را فراهم کرده باشند نوعی برند کارفرمایی نیز ایجاد کردهاند.دبیر سومین نمایشگاه کار با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از 70 هزار رزومه شغلی در سامانه جابجا شده است، اظهار کرد: در نمایشگاه کار سالنی برای ارائه کارگاهها در راستای افزایش مهارت نیروی انسانی به صورت رایگان به کارجویان اختصاص داده شده است.وی درباره نقش نمایشگاه کار در میزان اشتغال کارجویان، اظهار کرد: با توجه به اینکه سامانه اشتغالی در این بخش فعال است تمام اطلاعات ثبت میشود که در دورههای مختلف حدود 3500 قرارداد شغلی به واسطه نمایشگاه کار برگزار شد که در ادامه نیز روند جذب پیگیری شد.همچنین دبیر نمایشگاه از اضافهشدن یک محصول تازه به این رویداد خبر داد: در سومین نمایشگاه کار ایران، از بخش ویژهای رونمایی خواهد شد؛ که نمایشگاه کار پلاس نام گرفته است. یک سالن مجزا به این بخش جدید اختصاص یافته، که پاسخی به یک نقیصه موجود در فضای کاریابی کشور است. همواره، چه کارجویان و چه کارفرمایان به وجود این نقطه ضعف اشاره کردهاند و ما فکر کردیم که برطرف کردن آن، یکی از رسالتهای امسال نمایشگاه کار است. وقتی فردی از دانشگاه فارغالتحصیل میشود، کلیه مباحث علمی و فنی مختص رشته خود را در کلاسها یا از طریق کتابها و حل تمرین بهطور کامل فرا گرفته است. اما وقتی برای یافتن شغل تلاش میکند، متوجه میشود که بسیاری از دیگر مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را هنوز نیاموخته است. از مهارتهای فردی و اجتماعی گرفته تا مسائل مالی، اخلاق و رفتار سازمانی و ارتباطهای بینرشتهای. شرکتها نیز باید مطمئن شوند کسی را که استخدام میکنند، برخوردار از چنین ویژگیهایی هست و کاملاً قادر است در همافزایی با سایر نیروهای سازمان، در ارتقای شاخصهای عملکردیشان موفق عمل کند. در نمایشگاه کار پلاس، مدیران منابع انسانی شرکتها و سازمانهای معتبر و موفق، با برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی و رایگان، در انتقال تجارب خود و آموختن مهارتهای ذکرشده به فارغالتحصیلان و متقاضیان کار تلاش خواهند کرد. رویکرد این آموزشها کاملاً منطبق با نیازها و الزامهای ورود به بازار کار خواهد بود. از سوی دیگر، پویا دلاوری، دبیر اجرایی سومین نمایشگاه کار در نشستی خبری با اشاره به تفاوتهای نمایشگاههای کاری که در دانشگاهها و محیط خارج دانشگاهی برگزار میشود، گفت: میانگین سنی افرادی که به نمایشگاههای کار دانشگاهی مراجعه کردهاند حدود 23.7سال بوده است اما در نمایشگاههای خارج از محیط دانشگاهی میانگین سنی مراجعان حدود 25 سال بوده است.
تسهیل ارتباط کارجویان با کارفرمایان در نمایشگاههای کار
صاحبخبر -
نظر شما