شناسهٔ خبر: 37225661 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استیضاح ترامپ در انتظار ارسال لایحه به سنا

تهران – ایرنا – درحالی‌که مجلس سنا آمریکا در انتظار دریافت لوایح مصوب مربوط به استیضاح از رئیس‌جمهوری آمریکا است که مجلس نمایندگان همچنان از ارسال آن به مجلس سنا بعنوان یک اهرم سیاسی خودداری می‌کند.

صاحب‌خبر -

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز شنبه گزارش داد: دونالد ترامپ در فلوریدا که در انتظار دادگاهی سریع در صحن سنا بود، اکنون با امتناع دموکرات ها در مجلس نمایندگان از ارائه مصوبه استیضاح، تعطیلات بر وی تلخ شد.

این رسانه تصویری آمریکایی ادامه داد: بنابر منابع موثق، تاکنون هیچ مذاکره ای بین رهبران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در مجلس سنا در دو هفته گذشته صورت نگرفته و انتظار هم نمی رود تا سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه) زمان بازگشت نمایندگان و سناتورها از تعطیلات به کنگره صحبتی دراین زمینه صورت گیرد.

استیضاح اهرم فشار دموکرات ها

این شبکه خبری آمریکایی افزود: دموکرات ها در مجلس نمایندگان تلاش می کنند تا با نگه داشتن لایحه مصوب اسیتضاح ترامپ، از آن بعنوان اهرم فشاری علیه جمهوریخواهان در مجلس سنا به کار برند، از آن سو نیز  جمهوریخواهان و در راس آن دونالد ترامپ آن را بازی دموکرات ها با لوایح و قوانین آمریکا توصیف می کنند.

"مارک پوکان" (Mark Pocan) نماینده دموکرات از ایالت "ویسکانسین" دراین مورد به سی ان ان گفت: می توانیم از این موضوع بعنوان اهرمی علیه جمهوریخواهان استفاده کنیم تا آنها کار درست را در سنا انجام دهند؛ "میچ مک کانل" (رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا) گفته است که دست در دست کاخ سفید دادگاه ترامپ را پیش خواهند برد، این یک دادگاه بی طرف نخواهد بود.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی ادامه داد: تا بازگشت نمایندگان به کنگره هنوز کسی نمی داند نقشه "نانسی پلوسی" (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) چیست، چه زمانی قرار است استیضاح را به سنا ارائه کند؟ گام بعدی وی چه خواهد بود؟ یکی از دموکرات ها دراین باره گفته است؛  همچنان "گوش به زنگ" باشید.

بازی های  سیاسی ماهیت  واشنگتن

"سراج هاشمی" (Siraj Hashmi) تحلیلگر تارنمای خبری آمریکایی "واشنگتن اگزماینر" (Washington Examiner)  در تحلیلی از رفتار دو حزب را یک بازی سیاسی بر سر استیضاح ترامپ دانست و گفت: بازی سیاسی بین دو حزب دموکرات وجمهوریخواه همواره "ماهیت واشنگتن" بوده است.

این تحلیلگر واشنگتن اگزماینر ادامه داد: هرکدام از دو طرف تلاش می کنند تا خود را نزد افکار عمومی آمریکا خوب جلوه دهند، اما اینها بخشی از یک بازی سیاسی است، نانسی پلوسی می خواهد با پیش کشیدن استیضاح رئیس جمهوری بگوید که وی به دفاع از قانون اساسی آمریکا پرداخته است.

وی درمورد "لیسا مرکاوسکی"  (Lisa Murkowski) سناتور جمهوریخواه ایالت آلاسکا  که چندی پیش در قبال آنچه میچ مک کانل قرار است درباره استیضاح ترامپ در سنا به عمل آورد، لب به شکایت گشوده بود، گفت: بعید می دانم دیگر سناتورهای جمهوریخواه به او گرایش پیدا کنند، هرچند در جلسه دادگاه ترامپ تردید دارم که مرکاوسکی به برکناری ترامپ رای دهد.

استیضاح ترامپ و کارزار انتخاباتی دموکرات ها

این تحلیلگر تارنمای خبری واشنگتن اگزماینر در مورد اظهارات اخیر "جو بایدن"  که گفته است که وی به جلسه شهود سنا نخواهد رفت و چنین درخواست احتمالی را رد خواهد کرد، به سی ان ان گفت: این کار پرمخاطره ای است، به سختی می توان گفت آنچه که بایدن می گوید به نفع او باشد، در ضمن وی فرد مناسبی برای هماوردی با ترامپ در  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست.

سراج در ادامه گفت: همزمان شدن جلسات دادگاهی ترامپ با آغاز انتخابات درون حزبی و انجمن های حزبی دموکرات ها، کارزار انتخاباتی آنان را دشوار خواهد ساخت.

وی گفت: نامزدهای دموکرات قطعا بحث استیضاح ترامپ را در دستورکار کارزار انتخاباتی خود لحاظ خواهند کرد اما سناتورهای دموکراتی همچون "برنی سندرز" و "الیزابت وارن" که قرار است  سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی) در ایالت "آیوا" (Iowa) نخستین انتخابات انجمن های حزبی (Caucus) را داشته باشند، این موضوع برای آنها در ایالتی که در انتخابات ۲۰۱۶ طرفدار ترامپ بوده، کار دشواری خواهند داشت.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸  با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف بند اول قطعنامه استیضاح ترامپ مبنی بر اتهام «سوء استفاده از قدرت» و با ۲۲۹ رای موافق در مقابل ۱۹۸ رای مخالف بند دوم این قطعنامه مبنی بر اتهام «کارشکنی در تحقیقات کنگره» را تصویب کردند.

"نانسی پلوسی" رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ارسال فوری دو لایحه استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا ، به مجلس سنا خودداری کرد، چراکه دموکرات ها نگران وضعیت این لایحه در مجلس سنا که کنترل آن با جمهوریخواهان است، هستند.

پلوسی اندک زمانی پس از تصویب لایحه استیضاح دونالد ترامپ در صحن مجلس نمایندگان درپاسخ به خبرنگاران درباره عدم ارسال این لایحه به مجلس سنا گفت: (در واقع) خواسته ما ارسال استیضاح است، اما باید منتظر ماند و دید در آن سو (مجلس سنا) قرار است چه رخ دهد.

روند تحقیقات استیضاح ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با "ولودومیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین در اوایل مهرماه آغاز و سوم مهرماه متن کامل آن منتشر شد. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر، آغاز فرآیند استیضاح ترامپ را خواستار شوند.

براساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته بود تحقیقاتی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش انجام دهد که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود؛ ترامپ پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را به این تحقیقات منوط کرد.

1302

نظر شما