شناسهٔ خبر: 37218491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران:

نرخ تورمی اعلامی از سوی مرکز آمار بر مبنای محاسبه نرخ سبدی با ۴۷۵ قلم کالا است

فرامرزی با اشاره به اینکه نرخ تورمی اعلامی از سوی مرکز آمار بر مبنای محاسبه نرخ سبدی با ۴۷۵ قلم کالا است، گفت: این قیمت ها به صورت دائم و در ۲۳۱ شهر کشور و ۶۲۶ آبادی به صورت ماهانه و دائم رصد می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «ایوب فرامرزی» شب گذشته (جمعه 7 دی) در برنامه گفتگوی 18 و 30 شبکه خبر سیما درباره آخرین آمارهای ارائه شده از نرخ تورم به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه نرخ تورمی اعلامی از سوی مرکز آمار بر مبنای محاسبه نرخ سبدی با ۴۷۵ قلم کالا است، گفت: این قیمت ها به صورت دائم و در ۲۳۱ شهر کشور و ۶۲۶ آبادی به صورت ماهانه و دائم رصد می شوند.

 

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران بر این نکته نیز اشاره داشت که ماموران مرکز آمار ایران بیش از ۳۲۰ مظنه قیمت را از شهر‌ها و روستا‌های کشور جمع آوری می‌کنند و بر این مبنا یک طبقه بندی از اقلام مصرفی شامل آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها چون انواع برنج، گوشت گرم و منجد، تخم مرغ و پوشاک صورت می گیرد و بر این اساس که اهمیت کدام اقلام برای خانوار‌ها بیشتر است، دسته بندی و منتشر می‌شوند.

 

فرامرزی با اشاره به طرح دیگر مرکز آمار ایران برای رصد قیمت ها گفت: این طرح فصلی و مربوط به «هزینه و درآمد» خانوار است که در آن هزار سوال از ۴ هزارخانوار پرسیده می‌شود و با بررسی صورت گرفته در این زمینه مشخص می شود که خانوار‌ها کدام کالا را بیشتر مصرف می‌کنند و بر این اساس این کالا در محاسبات نرخ تورم هم وزن بیشتری دارد.

 

وی در ادامه به آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در سه ماه مهر، آبان و آذر اشاره گرد و با بیان اینکه این محاسبه مهمترین محاسبه و تورم بزرگ به شمار می‌ آید در توضیح بیشتر درباره این آمارها گفت: در مهرماه نرخ تورم ۴۲، آبان ۴۱.۰۱ و در آذر ۴۰ درصد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سیر نزولی داشت.

 

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران در تحلیل بیشتر نرخ های تورم اعلامی در این سه ماه گفت: این ارقام نشان دهنده کاهش قیمت‌ها نیست بلکه سرعت افزایش قیمت را نشان می‌دهد که به آن اصطلاحا نرخ تورم می‌گویند این در حالی است که از اردیبهشت نیز شاهد سیرنزولی سرعت افزایش قیمت‌ها در محاسبه نرخ تورم ماهیانه بودیم که این میزان در آذرماه روند معکوس داشت.

 

وی در بررسی دقیق تر درباره تغییرات قیمت کالاهای مصرفی گفت: سبزیجات و جالیزی‌ها در این مدت ۷۰ درصد، آبزیان ۷۷ درصد و پوشاک ۵۰ درصد افزایش قیمت داشت البته اقلامی مثل گوشت قرمز کاهش محسوس و آب و برق نیز کاهش سه درصدی داشت.

 

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار در پایان با تاکید بر این موضوع که ثبات اقتصادی شرط رشد اقتصادی است، گفت: این موضوع مولفه‌های مختلفی دارد و تورم یکی از آنهاست و باید گفت زمانی که تورم وجود داشته باشد اقتصاد رشد نمی‌کند از این رو لازم است تا سیاستگذاران پولی و مالی کشور با بهره از نوسانات قیمت در بخش‌های مختلف اقتصاد؛ سیاست های بهینه‌ای را پیاده و اجرا کنند./

 

 

نظر شما