شناسهٔ خبر: 37170172 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گام‌های کند پارلمان عراق به سوی تعیین نخست وزیر

روزنامه جوان

نخست وزیر عراق مدتی است که استعفا کرده، اما هنوز گروه‌های سیاسی عراق نتوانسته‌اند از ظرفیت پارلمانی خود استفاده و نامزدی برای تصدی این پست معرفی کنند. فعلاً کار در مرحله عجیبی متوقف است، گفته شد پارلمان عراق در نامه رسمی به رئیس‌جمهور این کشور فراکسیون البناء را به عنوان فراکسیون اکثریت تأیید کرد، اما بعد این خبر تکذیب شد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در نامه رسمی به برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور فراکسیون ائتلاف البناء را به عنوان فراکسیون اکثریت تأیید کرد.

اخیراً اختلافات عمیقی بین فراکسیون‌های سیاسی عراق درباره فراکسیون اکثریت پارلمانی به وجود آمده بود. برهم صالح چند بار از پارلمان خواسته بود فراکسیون اکثریت را مشخص کند تا این فراکسیون هرچه‌سریع‌تر نامزد پست نخست‌وزیری را معرفی کند، اما بعد از خبر اول یک منبع در ریاست‌جمهوری عراق روز سه‌شنبه وصول هرگونه جوابیه‌ای را از سوی ریاست پارلمان این کشور در زمینه تعیین فراکسیون اکثریت در پارلمان تکذیب کرد. همچنین حسن الکعبی معاون اول رئیس پارلمان عراق گفت: هیچ نامه رسمی خطاب به رئیس‌جمهوری به جز نامه‌ای که دولت عادل عبدالمهدی مستعفی را تشکیل داد، وجاهت قانونی ندارد. این نامه همچنین فراکسیون اکثریت را مشخص کرد.

ورود به خلأ قانونی
شبکه «الجزیره» روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع مدعی شد که فراکسیون «البناء» متشکل از دو ائتلاف «دوله القانون» و «الفتح»، از معرفی «قصی السهیل» به عنوان نامزد سمت نخست‌وزیری عراق، صرف نظر کرده است. این تصمیم پس از مخالفت علنی برخی از ائتلاف‌های عراق مانند ائتلاف اهل تسنن موسوم به «تحالف القوی» و چند ائتلاف شیعی، اتخاذ شده است. امروز برخی از رهبران ائتلاف اهل تسنن عراق موسوم به «تحالف القوی العراقیه» با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور عراق بر مخالفت خود با کاندیداتوری «قصی السهیل» برای تصدی سمت نخست‌وزیری تأکید کردند. مهلت قانونی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای معرفی مأمور تشکیل کابینه جدید (نخست‌وزیر مکلف)، پنج‌شنبه (٢۸ آذر) به پایان رسید، اما رئیس‌جمهور با احتساب روز‌های تعطیل، این مهلت را تا شامگاه یک‌شنبه تمدید کرد، اما باز هم مسئله انتخاب نخست‌وزیر به جایی نرسید. پس از این ناکامی در انتخاب نخست‌وزیر جدید، عراق از روز دوشنبه وارد خلأ قانونی شده است.

نظر شما