شناسهٔ خبر: 37158042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حسینی در سوال از وزیر صنعت:

بدهی شرکت‌های خودروسازی به قطعه سازان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است

نماینده مردم تهران گفت: رفتار خودروسازان با مردم قلدرمابانه و نامطلوب است که این امر موجب ایجاد موجی از نارضایتی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز پارلمان و در جریان سوال از رضا رحمانی وزیر صنعت پیرامون علت تعلل در انجام وظایف وزارت صمت در حمایت از مصرف کنندگان و جلوگیری از تضییع حقوق خریداران خودرو و شرکت‌های قطعه سازی اظهار کرد: رفتار نامطلوب و قلدر مابانه خودروسازان با مصرف کنندگان موجی از نارضایتی را ایجاد کرده و وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان که وظیفه حمایت از مشتریان را دارند عملکرد ناموفقی در این زمینه داشته‌اند و موارد متعدد شکایات مردم از شرکت‌های خودروسازی به مجلس رسیده است.

او تصریح کرد: خودروسازان با وجود آن که ۵۰ درصد از هزینه خودرو‌ها را در زمان ثبت نام پیش فروش دریافت می‌کنند، اما این خودرو‌ها را تأخیر تحویل می‌دهند و بعضأ وجه اضافه نیز از مشتری دریافت می‌کنند.

حسینی ادامه داد: شاهد آن هستیم که در این قرارداد‌ها حقوق شهروندی زیر سوال می‌رود که بسیار جای تأسف دارد چرا که این قرارداد‌ها به نحوی است که یا مشتری باید تعهدات بسیاری را بپذیرد و یا اینکه قرارداد را فسخ کند.

نماینده مردم تهران بیان کرد: اقدامات خودروسازان کاملا علیه مشتریان است و این امر حاکی از تعارض منافع ساختاری در وزارت صنعت است چرا که یک بازوی این وزارتخانه خودروسازان و دیگری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، اما به نظر می‌رسد که در این میان این مردم هستند که بیشتر از همه ضرر می‌بینند.

او اظهار کرد: یکی از مواردی که شاهد آن هستیم این است که اخیرا دیده می‌شود در زمان پیش فروش و فروش فوری خودرو‌ها امکان ثبت نام برای شهروندان عادی وجود ندارد، اما در بیرون افرادی هستند که ۵ میلیون تومان از مردم می‌گیرند تا برای آن‌ها ثبت نام کنند و سوال بنده این است که چطور این افراد امکان ثبت نام دارند، اما شهروندان عادی خیر؟

حسینی گفت: خودروسازان تعهد داده‌اند که تا پایان سال ۹۸ خودروی یورو ۴ را متوقف کنند، اما می‌بینیم که برای سال آینده این مدل خودرو را به مردم پیش فروش می‌کنند که این امر کاملا برابر تضعیف حقوق مشتریان است چرا که آلودگی هوا صدمات جدی به شهروندان وارد کرده است.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه تعهدات دیگر خودروسازان نیز عملیاتی نشده به عنوان مثال باید ۶ سال پیش در اتوبوس‌ها فیلتر دود قرار می‌گرفت، اما کماکان نیز به بهانه‌های مختلف این کار صورت نمی‌گیرد.

او با اشاره به وضعیت قطعه سازان گفت: بدهی خودروسازان به قطعه سازان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و از سوی دیگر دولت تصمیم گرفته که به قطعه سازان تسهیلاتی ارائه دهد که این روند ۴ هزار میلیارد تومان است، اما ببرسی‌ها حاکی از آ‌ن است که ۵۰ درصد این مبلغ توسط ایران خودرو برداشته شده و مابقی به قطعه سازان تخصیص یافته است.

حسینی ادامه داد: مصوب شده بود که ۸۴۴ میلیون یورو برای حل مشکلات قطعه سازان اختصاص پیدا کند و لازم است که مبلغ ریالی این رقم در اختیار آن‌ها قرار گیرد. همچنین در یک سال گذشته ۱۵۰ هزار نفر از نیرو‌های قطعه سازی‌ها اخراج یا از فعالیت تعلیق شده‌اند این افراد جوانان کشور ما هستند که باید مشکلاتشان را حل کنیم.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: آقای رحمانی شما فرمودید که مشکلات و تجمعات مردم ناراضی از شرکت‌های خودروسازی حل شده با وجود نزدیک به ۶۰۰ هزار تعهد معوق ادعای شما صحیح به نظر نمی‌رسد چرا که در حال حاضر ده‌ها هزار پرونده تعزیراتی به دلیل نارضایتی مشتریان از خودروسازان وجود دارد و این امر ناشی از ضعف عملکرد وزارت صنعت است.

او در پایان خاطرنشان کرد: شما گفتید که اخراج کارگران شرکت‌های قطعه سازی از سال پیش شروع شده و اکنون این سوال برای من پیش آمده که شما برای حل این مشکل چه کردید؟

انتهای پیام/

نظر شما