شناسهٔ خبر: 37156838 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خورشید گرفتگی ۵ دی‌ماه را از دست ندهید؛

پوشش ۶۸ درصدی کسوف در اصفهان

نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک پژوهشگر و مدرس نجوم گفت: آخرین کسوف (خورشید گرفتگی) امسال که پنجم دی ماه رخ می‌دهد، از نوع حلقوی است و از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز خواهد شد و تا جنوب شرقی آسیا ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

عمران مرادی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: شهروندان در اصفهان با پوشش ۶۸ درصدی می‌توانند این پدیده نجومی را در ساعت ۷ و ۰۲ دقیقه صبح از افق شرقی مشاهده کنند و این رخداد تا ساعت ۸ و ۲۳ دقیقه ادامه دارد.

وی در توضیح خورشیدگرفتگی حلقوی، گفت: این نوع کسوف به این معنی است که تنها وسط خورشید توسط ماه پوشیده می‌شود و اطراف آن به شکل یک دایره مشخص است.

این مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان علت وقوع این رخداد، تصریح کرد: در موقعیتی که ماه و خورشید با یکدیگر هم راستا شده و در یک خط راست نسبت به زمین قرار می گیرند، سایه ماه بر روی زمین می افتد و خورشید گرفتگی ایجاد می شود.

مرادی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در خورشیدگرفتگی حلقوی، ماه در دورترین فاصله نسبت به زمین قرار دارد، قرص ماه کوچک شده و توانایی پوشش کل سطح خورشید را ندارد، به همین دلیل سایه ماه بر زمین سایه ای کامل نمی شود و خورشید گرفتگی کامل را شاهد نخواهیم بود.

این مدرس و پژوهشگر نجوم اضافه کرد: خورشیدگرفتگی حلقوی پنجم دی ماه در حاشیه خلیج فارس تا جنوب شرق آسیا قابل رویت است و در ایران نیز در بخش های جنوبی کشور قابل مشاهده است.

جنوب ایران بهترین موقعیت رصد خورشید گرفتگی

وی با بیان اینکه مقدار پوشش این خورشید گرفتگی از لحاظ موقعیت مکانی بسیار متقاوت است، تصریح کرد: هرچه از کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت شمال حرکت کنیم، از میزان خورشیدگرفتگی کاسته خواهد شد. بنابراین علاقه مندان به مشاهده درصد بیشتری از خورشیدگرفتگی باید به مناطق جنوبی کشور مانند قشم و کیش سفر کنند.

این پژوهشگر و مدرس نجوم با بیان زمان وقوع خورشید گرفتگی در صبح پنجم دی ماه اظهار کرد: در مناطقی مانند اصفهان، تهران، یزد و شیراز بسته به نقاط جغرافیایی که قرار دارند در ساعات مختلفی اما نزدیک به هم شاهد پدیده خورشیدگرفتگی خواهند بود. به عنوان مثال در اصفهان از حوالی ساعت ۷ تا۸:۲۳ صبح خورشیدگرفتگی با حدود۶۸ درصد گرفت خورشید قابل رویت خواهد بود و این میزان در استان های جنوبی تا ۸۰درصد را نیز پوشش می دهد.

رصد خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح ممنوع

مرادی در خصوص رویت این رویداد طبیعی هشدار داد: این خورشیدگرفتگی به دلیل جزئی بودن با چشم قابل رویت نبوده و حتی اگر نور خورشید نیز کاهش محسوسی یافت همچنان نباید با چشم غیر مسلح به آن نگاه کرد.

وی ادامه داد: در خورشید گرفتگی کامل، زمانی که سطح خورشید به طور کامل توسط ماه پوشیده می شود و سایه کامل ماه روی زمین می افتاد، امکان تماشای خورشید بلامانع است، اما این مورد در خورشید گرفتگی جزئی به دلیل رسیدن نور خورشید و اشعه فرابنفش از قسمت های آزاد دور ماه، خطر آسیب دیدگی را همراه دارد. بنابر این در زمان وقوع این رخداد باید از عینک های آفتابی مخصوص خورشیدگرفتگی یا فیلترهای مخصوص (مایلار) استفاده شود.

این پژوهشگر و مدرس نجوم تاکید کرد: برای تماشای این رویداد طبیعی عینک های مخصوص از مراکز نجومی تهیه شود و علاقه مندان باید استفاده از وسایلی مانند پوسته بیسکوییت خودداری کنند.

انتهای پیام

نظر شما