شناسهٔ خبر: 37146289 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

رونمایی استاندار تهران از منشا عجیب بوی نامطبوع تهران و یک شایعه داغ!

اما چرا تعویض سوخت دو مجموعه از مازوت به گاز اینقدر مهم است که استاندار بر آن تاکید کرده؟ پاسخ این سوال را باید در بخش بعدی سخنان بندپی یافت که به منشا بوی بد تهران اختصاص داشت و تقریبا منطبق با بخش قبلی سخنان وی برای خلاصی تهران از آلودگی هوای این روز‌ها داشت؛ یعنی مصرف مازوت!

صاحب‌خبر -
تابناک اجتماعیبه فاصله چند روز از انتشار یک گزاره جالب توجه درباره منشا بوی نامطبوع تهران و در شرایطی که بازار یک شایعه در این خصوص به شدت داغ شده، ساعاتی پیش استاندار تهران از منشا بوی نامطبوع و مرموز پرده برداشت.

به گزارش «تابناک»، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران که امروز در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت حضور یافته بود، پس از آنکه تاکید کرد «آلودگی هوا پدیده جهانی است و مختص تهران و ایران نیست»، تمهیدات اتخاذ شده برای کاهش آلودگی این روز‌های هوای پایتخت را تشریح کرد.

از تعطیلی مدارس و توصیه به مسئولان ادارات در خصوص سخت گیری نکردن در مواجهه با تقاضای مرخص کارمندانشان گرفته تا هماهنگی با امثال نیروی انتظامی برای سخت گیری در تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های دودزا و ممانعت از ورود کامیون‌ها به شهر و البته یک ماموریت ویژه که وزارت نفت عهده دار شده.

ماموریتی بسیار مهم و کلیدی که بندپی این گونه تشریحش کرده: «وزارت نفت تمهیداتی اتخاذ کرده که کارخانه سیمان تهران سوخت مازوت خود را به گاز تغییر داده و کارخانه منتظرقائم در ملارد هم قرار است مجهز به سوخت گاز شود و اگر نشد از ادامه فعالیت آن جلوگیری موقت شود.»

اما چرا تعویض سوخت دو مجموعه از مازوت به گاز اینقدر مهم است که استاندار بر آن تاکید کرده؟ پاسخ این سوال را باید در بخش بعدی سخنان بندپی یافت که به منشا بوی بد تهران اختصاص داشت و تقریبا منطبق با بخش قبلی سخنان وی برای خلاصی تهران از آلودگی هوای این روز‌ها داشت؛ یعنی مصرف مازوت!

به سخنان استاندار تهران در این باره دقت کنید: «گاز دی اکسید گوگرد بر اثر سوخت مازوت حاصل می‌شود و در روز‌هایی که شاهد انتشار بوی نامطبوعی در تهران بودیم که بعد از بررسی‌ها به این رسیدیم که اس او دو موجود در هوای تهران بالاتر رفته است و در نتیجه قرار شد دیگر کارخانه سیمان تهران از مازوت استفاده نکند.»
 
محل قرارگیری کارخانه سیمان تهران روی نقشه با ستاره قرمزرنگ مشخص شده است

عالی‌ترین مقام اجرایی استان در حالی منشا بوی نامطبوع تهران را مصرف مازوت در کارخانه سیمان تهران معرفی کرده که اخیرا گزارشی در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تهیه و منتشر شده که نشان از افزایش غلظت شدید گاز دی اکسید گوگرد در ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرری در زمان شروع بوی نامطبوع در آن روز داشت.

بر اساس این گزارش بود که SO۲ در قامت اصلی‌ترین متهم بوی نامطبوع تهران خودنمایی کرد. متهمی که حالا شواهد بر علیه ش. کامل‌تر شده چراکه استاندار تاکید کرده کارخانه سیمان تهران (که در شهرری واقع است) از مازوت استفاده می‌کند و می‌دانیم که مازوت بالاترین میزان دی اکسید گوگرد را به نسبت گازوئیل، بنزین و گاز دارد.

تکه‌های مختلفی از یک پازل که با قرار گرفتن کنار هم، بسیار معنی دار به نظر می‌رسند و تقریبا جای شک و شبهه باقی نمی‌گذارند، مگر آنکه از منظر دیگری به ماجرا بنگریم؛ از همان منظری که شایعه‌ای داغ در این روز‌ها بدان پرداخته و تاکید دارد که موج سرما موجب شده گاز پالایش نشده و ترش به شبکه گاز کشور تزریق شود که درصد بالایی دی اکسید گوگرد دارد.

گزاره‌ای قابل تامل و داغ که هنوز با واکنش مسئولان مواجه نشده و اگرچه به جهاتی مردود به نظر می‌رسد، اما از برخی جهات هم قابل تامل است. قابل تامل از این رو که کارخانه سیمان تهران از دیرباز مازوت مصرف می‌کرده، اما هرگز منشا تولید بو شناخته نشده و اساسا بو بدی تهران را فرانگرفته بود. بویی که استشمام آن در برخی مناطق دور از این کارخانه هم محل ابهام است.
 

نظر شما