شناسهٔ خبر: 36919713 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌ سازمان بازرسی کل کشور خبر داد

شناسایی۴۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شناسایی نشده از ابتدای امسال

رئیس ‌سازمان بازرسی کل کشور گفت: این سازمان از ابتدای سال تا پایان آبان، ۴۲۰۰ میلیارد تومان مالیاتی که شناسایی نشده بود را شناسایی نموده است.

صاحب‌خبر -


 

به گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام حسن درویشیان دوشنبه‌شب و همزمان با روز مبارزه با فساد در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: یکی از اولویت‌ها و رویکردهای مهم سازمان بازرسی، شناسایی بسترهای فساد‌زا و پیگیری اصلاح آن است. درویشیان با بیان اینکه این سازمان به تنهایی از عهده این مهم نمی‌تواند برآید، افزود: بخش قابل‌توجهی از بسترهای فسادزا باید از سوی قوه مجریه اصلاح شود. وی ادامه داد: در سازمان بازرسی از ابتدای امسال تا پایان آبان، ۴۲۰۰ میلیارد تومان مالیاتی که شناسایی نشده بود را شناسایی نموده و سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص صادر کرده که تاکنون حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ هم وصول شده است.
برخی مقررات و فرآیندها خود فسادزا هستند
رئیس‌ سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از بسترهای  فسادزا  برخی از مقررات و فرآیندها است، به عنوان مثال در بسیاری از خصوصی‌سازی‌هایی که انفاق افتاده فساد وجود داشته است و یک علت آن شاید ساختار خصوصی‌سازی و بخشی مربوط یه قوانین خصوصی‌سازی باشد.
حمایت جدی از سوت‌زن‌ها
درویشیان بیان داشت: در حال تقویت سازوکار دفتر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در سازمان هستیم و حمایت از سوت‌زن‌ها در دستور کار جدی است. به جز موارد محرمانه بقیه فعالیت دستگاه‌ها همه باید در سامانه‌ها به طور شفاف، مشخص و در دسترس عموم مردم قرار گیرد و از اولویت‌هایی است که پیگیری می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بازرسی این شهامت را دارد که با دانه درشت‌ها برخورد کند، افزود: فساد یک ‌‌پدیده و مقوله پیچیده در هم تنیده، چند وجهی و چند لایه‌ای است که باید به همه جوانب آنکه مربوط به بسترها، رفتارها‏، ساختار‌ها و فرآیند‌ها است، توجه کرد.
خط قرمز سازمان بازرسی و دستگاه قضایی فساد است
رئیس ‌سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: آنجایی که از رفتارها سوءاستفاده کنند و تخلف و جرمی مرتکب شوند حتما برخورد جدی صورت می‌گیرد و خط قرمز سازمان بازرسی و دستگاه قضایی فساد است و بدون هیچ اغماضی با آن برخورد می‌کنیم. سازمان بازرسی کل کشور سازمانی کارشناسی است و حتما بررسی‌ها و گزارش‌هایمان بر اساس مستندات و کاملا کارشناسی شده و بدون در نظر گرفتن جناح‌های سیاسی است و این مسایل ملاک کار ما نیست و ملاک ما قانون و خط قرمز ما فساد است و مماشاتی با دانه درشت‌ها و دانه‌ریزها نداریم.
درویشیان ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور در بسیاری از پرونده‌های مطرح و رسیدگی شده به نوعی نقش ایفا کرده است، اما به دلیل محدودیت قانونی که داریم اطلاع‌رسانی قبل از محرز شدن جرم و صادر شدن رای قطعی، ممنوع است و پس از قطعی شدن رای، توسط مراجع قضایی و سخنگوی قوه قضائیه اطلاع‌رسانی می‌شود.
سالانه ۲۵ هزار مناقصه و مزایده را
نظارت می‌کنیم
وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار مناقصه و مزایده را نظارت می‌کنیم، افزود: به عنوان مثال در سه مناقصه یکی از شرکت‌های دولتی قبل از انعقاد قرارداد، با نظارت سازمان بازرسی ۶۱ میلیون یورو از این قراردادها کاهش یافت.
دریافت گزارش گزارشگران و سوت‌زنان فساد
درویشیان در رابطه با ارتباط سازمان با مردم، گفت: یکی از اقدامات در دوره جدید تحول قوه قضائیه و تحول سازمان بازرسی حتما ارتباط بیشتر با مردم و دریافت گزارش گزارشگران و سوت‌زنان فساد است. اسامی این افراد فاش نخواهد شد و اگر کسی بخواهد به آنها تعرضی کند حتما مورد حمایت قانونی قرار خواهند گرفت.
وی با ‌اشاره به سیاست جدید قوه قضائیه در حمایت از تولیدکنندگان اظهار داشت: در نمونه‌هایی همچون پلی‌اکریل اصفهان، هپکو و جا‌های دیگر ما به دنبال حمایت از تولید و کارآفرینی هستیم. همانند این واحدها، واحد‌های تولیدی زیادی داریم که هم دستگاه قضایی و هم سازمان بازرسی ورود کرده مثل واگذاری المهدی و امثال آنکه فعال شده‌اند.

نظر شما