شناسهٔ خبر: 36899397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس اندیشکده یقین:

نظام مالی اسلامی راه حل مشکل اقتصاد دنیاست

دکتر عباسی با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد نباید کوتاه بیایم و چشممان را ببندیم، خودی و غیرخودی هم نداریم، گفت: نظام مالی اسلامی راه حل مشکل اقتصاد دنیاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان، دکتر «حسن عباسی» امروز( ۱۸ آذر) در جمع دانشجویان دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در تالار خیام این دانشگاه بیان کرد: طلب علم به دوران دانشگاه محصور نمی شود بلکه همیشه ما دانشجو هستیم و 16 آذر یک روز نمادین است؛ باید ببینیم شکست مدل های اقتصادی جهان و ایران چه بخشی از آن به مسایل آکادمیک و چه بخشی به ضعف مدیریتی بر می گردد؟

 

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اینکه در آبان 98 وقتی قیمت بنزین گران شد متاسفانه در شهرهای زیادی آشوب به پا شد و بی اعتمادی در جامعه به وجود آمد و بی ثباتی اقتصادی و سیاسی تسری پیدا کرد، افزود: اینکه چرا چنین اتفاقی می افتد و اساساً علم اقتصاد کجاست؟ نکته کلیدی است که نسل شما باید به این مسائل آشنا باشد.

 

وی به کتاب های «سبز نظام» (کتبی که اسناد حکومتی محسوب می‌شوند) اشاره کرد که در سال ۸۹ کتاب نظام‌های اقتصادی تالیف و در ۸۰۰ صفحه توسط آقای روحانی، به عنوان رئیس کارگروه تدوین و تقدیم رهبر معظم انقلاب شد که در صفحه 782 این کتاب الگوی مطلوب توسعه جمهوری اسلامی معرفی شده است مثل سند چشم انداز 20 ساله؛ قانون برنامه اصلی کشور، اصل 44 قانون اساسی که خصوصی سازی در کشور را مشخص می کند، افزود: پس از بررسی اسناد فرادستی به نظر می رسد الگوی مطلوب جمهوری اسلامی مثلا مکتب نهادگرایانه و مکتب کینزین هاست، این مکتب؛ مکتبی است که اقتصاد فرانسه را به هم ریخته است و اقتصاد انگلیس، ایرلند و فرانسه را دچار مشکل کرده است و اقتصاد کشورهای اروپایی که می بینید با این مضمون دچار مشکل شده اند.

 

دکتر عباسی افزود: در سال 1389 زمانی که این مطلب عنوان شد رهبر معظم انقلاب در واکنش به الگوی مطلوب جمهوری اسلامی، سخنرانی و نقد کردند و فرمودند این الگو به نام الگوی مطلوب پیشرفت «جمهوری اسلامی» باشد و غربی هم نباشد.

 

وی بیان کرد: اما در سال 92 روحانی که دولت را به دست گرفتند این الگو را شروع کردند و سه سند (نوار ویدئو) موجود است در سال 93، 94 و 95 دکتر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت و به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در برنامه تلویزیونی در پاسخ به مجری مبنی بر مبانی نظریه اقتصادی دولت چیست و اقتصاد مقاومتی کشور را دولت چگونه واگرایانه می کند توضیح داد؛ مبنای ما کتاب نظامی اقتصادی جناب رئیس جمهور است خب این کتاب رئیس جمهور مکتب نئوکینزین است؛ در سال 1330 ایشان وقتی اقتصاد جهان به سمت فضای نابسامانی که هیتلر سعی کرد شروع کند در کشور انگلیس؛ قدرت را در همه جا به دست گرفته بود، مدلی از اقتصاد را ارائه داد که بخشی از ان دولتی و بخشی خصوصی است و توانست  تا حدودی انگلیس را در جنگ جهانی دوم یعنی ده سال بعد  اداره کند اما بعدا  نسلی اقتصاددانان آمد و این مدل را 40 سال گذشته به روز رسانی کرد و نئوکنزین شد؛ و آقای کینز در1330 می نویسد  اگر می خواهید انگلیسی ها 100 سال دیگر  جهان را اداره کنید باید دو گزاره خدای شما باشد حرص و طمع و ربا اصل این الگو است و نسخه ای که می پیچند تا اقتصاد جهان و مردم جهان اسیر این دو مقوله باشند.

 

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: برخی حرص و طمع را به دست گرفتند و برخی ربا را به دست گرفتند و حرفشان این بود که ما را از دست طمع بگیرید؛ لذا در مکتب نئو کینزی اقتصاد جهان و مردم باید اسیر طمع و ربا باشند، موتور محرک اقتصادی لیبرالی طمع است، می گویند مردم وقتی بیشتر بخواهند بیشتر می دوند پس اقتصاد از رکود خارج می شود، معتقدند که با طمع می توان یک کشور ورشکسته را نجات داد.

 

وی بیان کرد: در کتابی آمده که طمع خوب است شاید با حرص و طمع بتوان اقتصاد خوبی را رقم زد اما در دراز مدت زندگی را نابود می کند؛ با ربا تصور می شود که مال زیاد شده است اما اینگونه نیست.

 

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اینکه 70 تریلیون دلار بدهی کل اقتصاد جهان در سال 2020 است که 23 تریلیون دلار بدهی آمریکاست، فرمول غلطی در علم اقتصاد بوجود آمده است؛ کره جنوبی، هند و امریکا بدترین وضعیت بدهی را دارند در جمهوری اسلامی ما گفتند که کره جنوبی، هند، چین، استرالیا و ژاپن خوب است پس چرا در نقشه این کشورها رنگ قرمز و کشورهای آفریقایی رنگ سبز را در نقشه نشان می دهد لذا  هرچه رنگ قرمزتر باشد بدهی بیشتر و هرچه سبزتر باشد بدهی کمتر است و ایران رنگ نخودی است که بینابین است.

 

وی ادامه داد: می گویند هر کودکی الان در آمریکا به دنیا بیاید چندصد هزار دلار بدهی دارد آمریکا 4 تریلیون دلار درآمد و در مقابل 23 تریلیون دلار بدهی دارد.

 

عباسی با اشاره به اینکه دلیل اینکه پول بی ارزش می شود چاپ اسکناس و خلق پول است در حالیکه خلق پول، خلق بدهی است، اظهار داشت: اقتصاد جهانی به جایی رسیده است که مثل یک حباب رشد کرده و دارد می ترکد؛ ما در عصر مبارزه با سرمایه گرایی ها هستیم، در سرمایه گرایی هر پدیده ای کالاست و هر کالایی قیمت دارد حتی انسان و محبت، کالاست؛ اینکه برخی پزشکان ما حاضر نشدند کارتخوان بزنند و مالیات دهند این همان سرمایه گذاری است که علم خود را می فروشند.

 

به گفته وی، جمهوری اسلامی پرچم مقاومت الهی در مقابل تفکر آمریکایی را بالا نگه داشته است و باید دست از کالایی دیدن پدیده ها برداشت، «انسان، علم و حکمت» کالا نیستند بلکه حقیقت هستند و بها دارند؛ نظریه اقتصاد لیبرالی و علم اقتصاد غرب شکست خورده است پایه این اقتصاد در ربا و حرص و طمع است، 1400 کتاب در این قضیه نوشته شده است.

 

رییس اندیشکده یقین گفت: نظام مالی اسلامی راه حل مشکل اقتصاد دنیاست، این ادعای سازمان ملل است؛ الان جمهوری اسلامی برای عبور از این دوره حساس دارای یک مدل بومی است که برای اجرا نیاز به یک کار اساسی و جراحی دارد، باید دولتی جوان و با حوصله باشد تا این جراحی را انجام دهد، مردم از تبعیض علم اقتصاد به ستوه آمدند و ما از این اعتراض مردم دفاع می کنیم که قبلا هشدار دادیم، برای آنکه آینده در اختیار ما باشد باید اسیر مدل های غرب نشویم، باید برای جهاد کبیر آماده شویم.

 

وی با اشاره به اینکه هزاران سال زیباترین ساختمان ها در ایران مساجد و مناره های آن بودند اما در سی سال گذشته در جمهوری اسلامی سایه بانک بر مساجد مستدام شده است، افزود: برخی اعلام کردند که برجام مشکل آب خوردن را حل می کند؛ اکنون باید پاسخ دهند که آمریکا را چه کسی نجات می دهد؟ مردم حس می کردند اقتصاد کشورهای دیگر به دلیل ارتباطشان با آمریکا گل و بلبل است در حالی که بزرگترین کارخانه های آنان ورشکسته شدند.

 

عباسی با ادامه اینکه می گویند ما مشکل داریم چون در سوریه هستیم و قاسم سلیمانی و ولایت فقیه داریم، وقتی می پرسیم چرا در خود آمریکا بزرگترین کارخانه ها تعطیل شدند و این کشور 23 تریلیون دلار بدهی دارد؛ اینجا دیگر منتقدان لیبرال جوابی ندارند، خاظرنشان کرد: وقتی مردم اعتراض می کنند و یک عده آشوبگر سوار بر اعتراض می شوند و سوء استفاده می کنند، ما به جای مردم باید این موضع را داشته باشیم که مسئولان جمهوری اسلامی را پاسخگو کنیم.

 

وی تأکید کرد: در مبارزه با فساد نباید کوتاه بیایم و چشممان را ببندیم، خودی و غیرخودی هم نداریم.

 

 

نظر شما