شناسهٔ خبر: 36890347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

ربیعی: آمار حوادث اخیر را صادقانه اعلام می‌کنیم / دولت برنامه‌ای برای قطع اینترنت ندارد / در روزهای اخیر حرف‌های خوبی از دانشگاه‌ها نشنیدیم

سخنگوی دولت گفت: دولت نه الان و نه در آینده برنامه‌ای برای قطع دسترسی مردم به اینترنت ندارد. اینترنت قطع شدنی نیست. منتها برای رسیدن به این هدف شبکه اینترنت ملی را برای بی نیازی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا دنبال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارسیاسی خبرگزاری دانشجو، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری ظهر امروز(دوشنبه) با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه خطاب به آسیب دیدگان حوادث اخیر گفت: به ملت شریف تاکید میکنم همه ما در غم شما شریک هستیم واین رمز ماندگاری تاریخ است.

وی افزود: دولت نه الان و نه در آینده برنامه‌ای برای قطع دسترسی مردم به اینترنت ندارد. اینترنت قطع شدنی نیست و اقتصاد دیجیتالی مبتنی بر اینترنت است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: منتها برای رسیدن به این هدف شبکه اینترنت ملی را برای بی نیازی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا دنبال می‌کنیم تا آنها از اینترنت به عنوان سلاح تحریمی استفاده نکنند.

وی در خصوص حوادث رخ داده در کشور گفت: ملت شریف ایران از این فراز و نشیب‌ها گذر خواهد کرد و به آینده سفر می‌کند.

ربیعی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی در مقابله با تحریم‌هایی هستیم که اقتصاد و معیشت ما را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: گرچه در روز‌های اخیر و پس از رخداد حوادثی که در ایران گذشت شاهد پایکوبی رسانه‌هایی بودیم که عنوان کردند دنیا دید تحریم‌ها چه بر سر ایران آورد، اما در مقابل شاهد وجدان‌های بیداری بودیم که از سوی دیگر عنوان می‌کردند اگر یک جانبه گرایی و خروج آمریکا از برجام نبود این ملت به چنین فشار و سختی گرفتار نمی‌شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت در خصوص موضوع رخ داده معتقد است اتفاقات باید ریشه یابی شود و در همین جهت رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی کمیته‌ای را تشکیل و از طریق دبیرخانه شورای امنیت ملی گزارشی را به رهبری ارائه دادند که این گزارش‌ها منتج به دستور راهگشای معظم له در همدردی با خانواده برخی کشته شدگان در حوادث اخیر شد.

وی تصریح کرد: روز گذشته همه دستورات مقام معظم رهبری توسط رئیس جمهور به این کمیته محول و درخواست اجرای فوری آن صادر شد.

انتخابات تنهاترین و بهترین راه مواجهه با ایجاد تغییرات بین نسلی است
ربیعی در ادامه در خصوص انتخابات پیش رو یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مسیر نجات و ثبات کشور از انتخابات می‌گذرد و دولت خواهان مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

سخنگوی دولت افزود: اساسا انتخابات تنهاترین و بهترین راه مواجهه با ایجاد تغییرات بین نسلی است. مواجهه با هر نوع تغییری که نسل‌های مختلف می‌خواهند تنها از طریق صندوق‌های رای شدنی است و امسال انتخابات مجلس عرصه همین روند است.

وی با اشاره به پایان ثبت نام از افراد متقاضی برای شرکت در انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری در این انتخابات حاضر باشند با این حال در بین ثبت نام کنندگان چهره‌های سیاسی و نخبگانی از جناح‌های مختلف دیده می‌شوند که باید امکان رقابت سالم میان آن‌ها فراهم شود.

ربیعی با بیان اینکه دولت به عنوان مجری انتخابات همه توان خود را در برگزاری هر چه بهتر این مهم و دفاع از رای مردم به کار خواهد گرفت، گفت: این اقدام به مثابه حق الناس به کار گرفته خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: ما معتقدیم فراهم کردن امکان رقابت انتخاباتی برای هر سلیقه و از هر اندیشه و مرام و جناح سیاسی و رویای ساختن ایرانی آرام برای همه کسانی که این طرز فکر را در سر می‌پرورانند باید شدنی باشد.

وی با اشاره به آماری در خصوص ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس یازدهم گفت: در انتخابات پیش رو ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر ثبت نام کردند که در این بین سهم مشارکت زنان در انتخابات نسبت به سال‌های گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است. از سوی دیگر تعداد داوطلبان در این دوره نسبت به دوره قبل رشد ۲۹ درصدی داشته و به ازای هر کسی مجلس ۵۲ نفر ثبت نام کردند. براساس این آمار تهران و البرز آمار بیشترین ثبت نام کنندگان و هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد حائز کمترین تعداد ثبت نام کنندگان برای شرکت در انتخابات پیش رو بودند.

ربیعی ادامه داد: براساس این آمار ثبت نام اهل سنت نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و به طور کلی ۳۸ نفر از نمایندگان فعلی مجلس نیز برای شرکت در انتخابات پیش رو ثبت نام نکردند.

سخنگوی دولت افزود: دولت خواهان مشارکت حداکثری مردم است و فضا را برای رقابت سالم فراهم خواهد کرد و امیدواریم سایر نهاد‌های ذیربط در انتخابات نیز با در نظر گرفتن هم افزایی با دولت و در مسیر برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات نهایت تعامل را داشته باشند.

وی در خصوص جو آفرینی رسانه‌های غربی در حوادث اخیر کشور گفت: این رسانه‌ها بی پروا اعلام می‌کنند که در ایران کاری کارستان کردیم و در ایران به دنبال ایجاد فضای آرامش نبودند. اساسا آمریکایی‌ها تصور نمی‌کردند این کشور از سختی‌ها عبور کند و افزایش پویایی اقتصادی را در پیش داشته باشد و امروز در مقابل آنچه در افکار خود در مورد سقوط نظام با افزایش فشار‌های اقتصادی به تصویر کشیده بودند ناکام ماند.

ربیعی در خصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: پیشنهاد مبادله زندانیان یک سال قبل از طرف ایران در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شد که دولت آمریکا از پرداختن به آن خودداری کرد. در این میان ایران رایزنی‌های خود را برای آزادی دکتر سلیمانی ادامه داد و از طرفی دیگر به دلایل انسان دوستانه بنا بر پیامی که یکی از مقامات سابق آمریکا فرستاده بود که حاضر به مبادله در مورد سلیمانی هستند، موضوع پیگیری شد.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: اصل اساسی مورد نظر ایران در این خصوص همه در برابر همه بود و پس از گذراندن این پروسه جمهوری اسلامی پذیرفت که در قبال دکتر سلیمانی فردی آمریکایی را مبادله کنیم و امروز خرسندیم که آمریکا با آزادی یک ایرانی بی گناه تصمیم درست گرفت و از حسن نیت دولت سوئیس نیز سپاسگزاریم و از همین جا علام می‌کنیم که آمادگی بازگرداندن همه زندانیان محبوس در زندان‌های آمریکا را داریم. تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا براساس مذاکره صورت نگرفته است/ در صورت لغو همه تحریم ها، جمهوری اسلامی حاضر به برگزاری نشست ۱+۵ با حضور آمریکا خواهد بود

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مبادله برای آزادی زندانیان دو طرف براساس هیچ نوع مذاکره‌ای صورت نگرفته است، ادامه داد: ادامه این تبادلات و احیانا مذاکره با آمریکا به خود آمریکایی‌ها بستگی دارد که اگر همه تحریم‌ها را لغو کنند ما نیز در کوتاه‌ترین نشست ۱+۵ را با حضور آمریکا برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه این نشست خبری در خصوص آنچه موافقت دولت با اعترافات تلویزیونی خوانده شده است، گفت: رئیس جمهور هیچ وقت در تایید اعتراف تلویزیونی صحبت نکرده و تاکید او بر رعایت قانون بوده است. دولت نیز موافق اعترافات تلویزیونی نبوده است.

استعفای رئیس هلال احمر مراحل تکمیلی خود را طی نکرده است
ربیعی در خصوص بازداشت و استعفای پیوندی، رئیس سازمان هلال احمر نیز گفت: فرآیند استعفا باید به تایید شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهور برسد که این مراحل هنوز تکمیل نشده است.

سخنگوی دولت در مورد اینکه آیا قرار است با حفظ سمت جانشین رئیس هلال احمر شود نیز گفت: این مسائل شایعه است و چنین پیشنهادی به من نشده است.

وی در خصوص دلیل تاخیر اعلام آماری در خصوص جان باختگان در حوادث اخیر ایران گفت: اتفاقی رخ داده و ما معتقدیم عده‌ای بی گناه مظلوم واقع شده اند و شمار این افراد بی گناه باید از مقصرین تفکیک شود. در این بین افرادی هم هیجان زده شدند و اقدامی کردند که صف آن‌ها نیز باید از صف مخربین جدا شود. تفکیک‌ها قاعدتا زمان بر است و ما نمی‌توانیم مثل آمریکایی‌ها آمار یک جا اعلام کنیم.

ربیعی در خصوص سرنوشت اف‌ای تی اف نیز گفت: در این خصوص اخیرا جلساتی در مجمع برگزار شده و دو کمیسیون مجمع جلسات ویژه‌ای در این خصوص داشتند از سوی دیگر همکاران دولتی ما نیز در این امر مشارکت جدی داشتند و مجمع تشخیص مصلحت در آخرین جلسه خود اعلام کرده که برای سوالاتی که از دولت داشته و پاسخ‌هایی که دولت ارائه داده است نیازمند بررسی بیشتر است.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که با توجه به پاسخ‌های داده شده توسط دولت اعضای مجمع تشخیص مصلحت تصمیمی بگیرند که راهگشای زندگی مردم باشند و در این اثنا نباید به گونه‌ای تصمیم گرفت که شرایط بر مردم تنگ‌تر شود.

وی در ادامه در خصوص سخنان جهانگیری و تاثیر تحریم‌ها بر شرایط کشور و انتقاداتی که در این خصوص شده است، گفت: دولت مصلحت ندیده در مورد فشار‌های تحریم زیاد صحبت شود، چون معتقد بودیم به صلاح کشور نیست که تلخی‌های تحریم بیش از این به جامعه تزریق شود. براین اساس در خصوص جزئیات تحریم‌ها تشریح چندانی از طرف دولت مطرح نشد البته دولت با تشریح این مسائل می‌توانست از زیر بار فشار‌ها تا اندازه‌ای خلاص شود، اما متاسفانه این مصلحت اندیشی برای برخی موجب سوء استفاده شد و عده‌ای نهایت بهره برداری سیاسی را از این اتفاق و مصلحت اندیشی دولت کردند.

ربیعی افزود: عده‌ای حتی خوشحال شدند که دولت از فشار در مضیقه است و سوال من از آن‌ها این است که اگر با این شرایط و فشار‌ها شما بودید آیا کارنامه بهتری ارائه می‌دادید؟ جهانگیری نیز در کنار اینکه رئیس بحث اقتصاد مقاومتی کشور است و منافذ صادراتی و بسیاری از اقدامات دیگر را به خوبی می‌داند شرایط را برای حداقل رساندن فشار تحریم‌ها مدیریت کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: جهانگیری در این سخنان تاکید کرده سختی‌ها وجود دارد و قابل انکار نیست، اما در بخش دوم از اینکه مقاومتی داشته باشیم و این مسیر با مقاومت ادامه خواهد یافت نیز یاد کرده است، اما عده‌ای بی محابا به این سخنان واکنش نشان دادند.

وی در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اعترافات تلویزیونی نیز گفت: منظور روحانی از اعترافات تلویزیونی آنچه برداشت شد، نیست. پخش اعتراف به هیچ عنوان منش دولت نیست.

نظر شما