شناسهٔ خبر: 36869012 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها

حذف سهم ۲۰ درصدی نیروی انتظامی از درآمد جرایم رانندگی

از صد در صد درآمد حاصل از جرایم رانندگی، ۲۰ درصد سهم نیروی انتظامی است که امسال بر اساس قانون ششم توسعه حذف شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون ایمنی و استاندارد‌های حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری گفت: سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی درآمد حاصل شد اما سهم ۶۰ درصدی که باید صرف ارتقای ایمنی راه‌ها می‌شد به وزارت راه و کشور تخصیص نیافت.
 هرمز ذاکری افزود: بر اساس ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی‏، بخش اصلی درآمد‌های ناشی از جرایم رانندگی باید به کاهش تصادفات بینجامد.
وی افزود: سال گذشته درآمد جرایم رانندگی ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود که هزار میلیارد تومان آن باید به بخش حمل و نقل اختصاص می‌یافت.
عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها افزود: از صد در صد درآمد حاصل از جرایم رانندگی، ۲۰ درصد به صندوق خسارات بدنی بیمه مرکزی اختصاص می‌یابد و ۲۰ درصد سهم نیروی انتظامی است که امسال بر اساس قانون ششم توسعه حذف شد و ۶۰ درصد هم سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور است که باید از محل درآمد‌های سال ۹۷؛ ۶۰۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اختصاص یابد که تاکنون تخصیص نیافته است.
معاون ایمنی و استاندارد‌های حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی درباره تلاش این کمیسیون برای کاهش سوانح رانندگی نیز گفت: کمیسیون ایمنی راه‌ها در حوزه سوانح رانندگی به ۵ پایه و اصل مهم توجه دارد که شامل مدیریت ایمنی، رفتار‌های انسانی، مهندسی ایمنی راه، خودروی ایمن و امداد و فوریت‌ها است.
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در سال‌های اخیر تاکید کرده است که به سمت سامانه ایمن رانندگی حرکت کنیم.
ذاکری با اشاره به آمار نگران کننده تلفات سوانح رانندگی کشور گفت: از سال ۸۰ روند صعودی سوانح رانندگی آغاز شد و به ۲۸ هزار کشته در سال رسیدیم. اما با برنامه‌ریزی از سال ۸۴ این رقم به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کشته رسید اما متاسفانه روند نزولی متوقف شد و چند سالی است که روند صعودی سوانح رانندگی و تلفات حاصل از آن آغاز شده است.
ذاکری با بیان اینکه ۹۰ درصد عامل شکل‌گیری سانحه در حیطه توانایی و اختیار راننده است، گفت: اقداماتی در چند سال گذشته بابت کاهش سوانح رانندگی در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفته است.
وی افزود: در همکاری با سازمان بهداشت جهانی‏، ایران به عنوان کشور پیشرو غرب آسیا و شمال آفریقا برای کاهش سوانح رانندگی و ایمنی مطرح شده است زیرا تعداد تلفات سوانح رانندگی خود را تا ۱۲ هزار نفر نسبت به دهه ۸۰ کاهش داده‌ایم.
وی تصریح کرد: یکی از این طرح‌ها که بابت کاهش سوانح رانندگی دنبال می‌شود انتخاب سه استان به عنوان آزمایشی است تا مدیریت سرعت در آن‌ها انجام شود که شامل استان‌های اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی است و از سال ۲۰۲۰ میلادی با همکاری سازمان بهداشت جهانی این طرح عملیاتی می‌شود.
معاون ایمنی و استاندارد‌های حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه ادامه داد: حدود ۶۷ درصد کشته شدگان سوانح رانندگی مربوط به جاده‌های برون شهری و راه‌های روستایی هستند.

نظر شما