شناسهٔ خبر: 36862814 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تنها راه اشتغال دانشجویان ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه‌ها است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیرطوسی گفت: امروز تنها راه اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در سطح دانشگاه‌های کشور است که می‌تواند معضل نبود کار را برای قشر دانشگاهی برطرف کند.

صاحب‌خبر -

محمد طالعی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین‌طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ودانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه تنها راه اشتغال قشر دانشگاهی ما ایجاد اکوسیستم کارآفرینی است، گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشجویان فارغ التحصیل ما با وجود اینکه دوره‌های مختلف آموزشی را پشت سر گذاشته‌اند اما از مهارت لازم برای اشتغال و کارآفرینی برخوردار نیستند. باید برای حل این معضل به صورت ریشه‌ای در همه مراکز علمی و دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کافی با حمایت مالی صورت بگیرد.

* اکوسیستم کارآفرینی علم را به ثروت تبدیل می کند

وی افزود: اگر همه مراکز علمی و دانشگاه‌ها بتوانند یک اکوسیستم کارآفرینی را برای نیروی انسانی بالقوه‌ای که در دانشکده‌های خود دارند، مهیا کنند می‌توانند از خلاقیت، نوآوری و تخصص آنها برای تبدیل کردن علم به ثروت نهایت بهره‌برداری را ببرند.

* بسیاری از استادان دانشگاه‌ها به معنای واقعی استاد کارآفرین نیستند

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین‌طوسی تصریح کرد:‌در حال حاضر بسیاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به معنای واقعی استاد کارآفرین نیستند و در واقع اصول کارآفرینی را نمی‌دانند و نمی‌توانند این موضوع را برای دانشجویان بازگو کرده و آنها را مورد آموزش قرار دهند که این خود به تنهایی یک معضل بسیار جدی برای تربیت دانشجویان مهارت آفرین و کارآفرین است.

*  باید فاکتورهای ارزیابی اساتید تغییر کند

طالعی ادامه داد: یکی از راه‌های کارآفرینی و مهارت آفرین کردن دانشجویان استفاده از اساتید و اعضای هیأت علمی است که بتوانند موضوعات مختلف را در حوزه کسب و کارهای جدید به دانشجویان منتقل کنند که برای این کار باید نظام آموزشی مورد بازنگری قرار گیرد و همچنین فاکتورهای ارزیابی اساتید تغییر کند. 

* دانشجویان می‌توانند یک تحول بزرگ اقتصادی را رقم بزنند

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های ما دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در تولید نیروی انسانی متخصص است اما اگر موضوع کارآفرینی در سیستم آموزشی تزریق شود ما شاهد یک انقلاب علمی و صنعتی خواهیم بود چراکه دانشجویان ما پس از فرا گرفتن مهارت‌های لازم وارد بازار کسب و کار می‌شوند و با استفاده از تخصص مهارتی که دارند می‌توانند یک تحول بزرگ اقتصادی را رقم بزنند.

انتهای پیام/

نظر شما