شناسهٔ خبر: 36857975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبـــرنامه

صاحب‌خبر -

 ويلموتس بيشتر از 750 هزار دلار غرامت مي‌خواهد!

روز چهارشنبه گذشته، قاضي زاده‌هاشمي نماينده مجلس فاش کرد ايران براي فسخ قرارداد ويلموتس بايد 2 تا 3 ميليون يورو به او بدهد. اين نماينده مجلس که کاملاً پيدا بود در فراکسيون ورزش به طور کامل ريز اتفاقات را درآورده، فاش کرد ويلموتس پاي اين خواسته ايستاده. ساعتي بعد، فدراسيون فوتبال بيانيه داد که «هيچي به او غرامت نمي‌دهيم و تکذيب مي‌کنيم.» چند ساعت بعد ويلموتس جوابيه داد که «توافقي نکرديم و پرونده را به وکلايم سپردم.» 24 ساعت بعد علوي سخنگوي فدراسيون مصاحبه کرد که «غرامت مي‌دهيم ولي کم.» دوباره 24 ساعت بعد مهدي تاج مصاحبه کرد که «هيچي غرامت نمي‌دهيم.» رئيس فدراسيون دقايقي بعد حرف خودش را تکذيب کرد و گفت: «ويلموتس حق داشته فسخ کند، چون پولش را دير داده‌اند.»

اگر حداقل دو جمله آخر تاج را کنار هم قرار دهيد کاملاً پيداست با تکذيب خود، فاش مي‌کند بايد به ويلموتس غرامت بدهند. طبق اعلام خود رئيس، در يکي از بند‌هاي قرارداد ذکر شده اگر طرفين به هر دليلي موجه فسخ کنند، بايد طرف مقابل سه ماه دستمزد قرارداد را به عنوان خسارت بپردازد. به زبان ساده‌‎تر، چون به اعتراف مهدي تاج، ويلموتس به خاطر7 روز ديرکرد فدراسيون در پرداخت دستمزد يک طرفه فسخ کرده، بنابراين محق است و فدراسيون موظف است 3 ماه دستمزد او و دستيارانش را به عنوان غرامت بپردازد.

حالا مي‌توانيم يک حساب و کتاب ساده کنيم. اگر قرارداد را نه سه ميليون يورو که به زعم نزديکان ويلموتس سه ميليون دلار براي هر سال بدانيم، سه ماه دستمزد اين مربي و دستيارانش مي‌شود 750 هزار دلار، بنابراين فدراسيون فوتبال بايد حداقل 750 هزار دلار به اين مربي غرامت بدهد مگر اينکه ويلموتس دلايل ديگري براي دريافت غرامت بيشتر داشته باشد. فدراسيون فوتبال در اين زمينه شفاف‌سازي نمي‌کند. مهدي تاج در مصاحبه خود سه بار حرفش را در اين زمينه عوض کرد. هر بار يک حرف زد و در نهايت، درست در لحظاتي که از او سؤال شد آيا برانکو نفر بعدي نيمکت است؟ جواب داد: «هنوز مشکل با ويلموتس حل نشده و نمي‌خواهيم بهانه‌اي به ويلموتس و وکلايش بدهيم.»

اگر تاج ويلموتس را محق مي‌داند، بنابراين مشکلي با پرداخت سه ماه دستمزد به او و دستيارانش طبق قرارداد ندارد، بنابراين خواسته مربي بلژيکي بالاتر از اين حرف‌هاست که او از واژه «مشکل» استفاده مي‌کند. حتماً ويلموتس مشکلي درست کرده و پول درشت‌تري مي‌خواهد، مثلاً همان 2 تا 3 ميليون يورو را که هنوز فسخ رسمي نشده است. اين هم خود بحثي است که ديروز تاج درباره اش دچار تناقض شد. مثلاً در اواسط حرف‌هاي خود از فسخ قرارداد با اين مربي خبر داد ولي در بخش ديگري گفت هنوز مشکل حل نشده است!

به نظر مي‌رسد سياست «ما شفافيم ولي هيچي نمي‌گيم» در فدراسيون فوتبال همچنان جريان دارد. رئيس فدراسيون فوتبال ديروز مدام مي‌گفت آمده تا حرف بزند و شفاف‌سازي کند ولي در نهايت اينقدر حرف متناقض زد که کسي نفهميد ويلموتس چقدر گرفته، چقدر مي‌گيرد، برانکو چقدر مي‌خواهد و کي مي‌آيد؟

قاضي‌زاده هاشمي خبر داد

احضار وزير ورزش و تاج به مجلس

نماينده مجلس با انتقاد از اظهارات رئيس فدراسيون گفت: ايشان به مجلس احضار خواهند شد اما فردي که بايد پاسخگوي اصلي اين ماجرا باشد وزير ورزش است که ايشان را هم دعوت خواهيم کرد.

به گزارش مهر، سيداحسان قاضي زاده هاشمي در پاسخ به اظهاراتي که مهدي تاج در مورد قرارداد ويلموتس داشته و عنوان کرده مجلس حق ورود به اين موضوع را ندارد گفت: اول اينکه براساس قانوني اساسي مجلس نقش نظارتي در همه امور کشور را دارد. مجلس مي تواند اظهار نظر کند چه در بخش هاي دولتي و غيردولتي، تحقيق و تفحص و گزارش گيري داشته باشد.

وي در مورد اينکه مهدي تاج بايد در مجلس پاسخگو باشد يا وزير ورزش گفت: قطعا شخص وزير ورزش بايد پاسخگو باشد چرا که از نمايندگان مجلس راي اعتماد گرفته است. اينکه بخواهد دست تاج را بگيرد و بياورد يا نياورد به خود وزير برمي گردد. اما کسي که بايد پاسخگو باشد وزير ورزش است. ايشان بايد پاسخگوي حوزه ورزش باشد. طبعا آقاي سلطاني‌فر نسبت به اتفاقاتي که در حوزه فوتبال خصوصا در مورد قرارداد سرمربيگري تيم ملي هست بايد پاسخگو شود.

قاضي زاده هاشمي در مورد اينکه عنوان شده قرارداد ويلموتس محرمانه است و نبايد منتشر شود گفت: ما رکني به اسم محرمانه نداريم. چيزي که از منابع مالي کشور تامين مي شود طبعا هم بايد پاسخگويي برابر مجلس و نهادهاي نظارتي در مورد آن وجود داشته باشد. دستگاه هاي نظارتي هم ذيل نظارتي که مجلس بر همه امور دارد تعريف مي شود.

وي ادامه داد: نکته ديگر اينکه ما از وزير ورزش خواهيم خواست که متن اصلي قرارداد امضا شده را به مجلس ارائه بدهد. به هر زباني امضا شده باشد بايد به ما ارائه شود. کساني که اين قرارداد را امضا کرده اند از زبان انگليسي بي بهره بوده اند. ما قطعا اين متن قرارداد را منتشر خواهيم کرد.

اين نماينده مجلس در مورد تناقض هايي که در حرف هاي مهدي تاج و مجموعه فدراسيون فوتبال وجود دارد گفت: البته اين تناقض هاي مسبوق به سابقه است به صورت گسترده. مردم هم مي دانند که وضعيت عملکرد به چه صورتي است. اين قرارداد دلاري نبوده است و يورويي بوده است. اين 3 ميليون يورو جمع کادر فني و سرمربي است. در مورد غرامت فدراسيون فوتبال بيانيه داد و تاکيد کرد که ما غرامت نمي پردازيم.

وي ادامه داد: تا همين الان هم اين قرارداد فسخ نشده است. قرارداد بخش هاي مختلفي دارد و تنها يک عدد نيست. اينکه عنوان شده از کارشناسان حقوقي استفاده شده خيلي درست نيست چرا که اگر بود الان اين اتفاق نيفتاده بود. تا زماني که تمام اجزا قرارداد مشخص نشود نمي توان در مورد آن صحبت کرد. شايد به خاطر بخشي از اين قرارداد ويلموتس برود در فيفا شکايت کند. اين وضعيتي که الان وجود دارد بازهم ناشي از عدم شفافيت فدراسيون است.

وي ادامه داد: آقاي تاج گفته اند که ما نقايص قرارداد کي روش را برطرف کرديم اما همين حالا آمار مي گويد که ويلموتس حدود يک ماه کنار تيم ملي ايران بوده است. در مورد خيلي از موارد شفاف سازي نشده است. قبل از بازي با عراق دعوا سر پول بود نه سر تمرين و بازي. آن بازي بسيار بد بود و مردم آن را ديدند و مي توانند در موردش قضاوت کنند.

سيداحسان قاضي زاده هاشمي در پايان صحبت هايش گفت: نکته آخر در مورد صحبتي است که آقاي تاج در مورد نمايندگان داشته اند و گفته اند نمايندگان به فکر گراني و معيشت مردم باشند. بايد بگويم که من خودم جزو اولين نفراتي بودم که نسبت به گراني اعتراض کردم. اعتقاد داريم که اگر داريم از منابع مالي دولتي براي فوتبال هزينه مي کنيم نبايد اين دلارها و يوروها براي مسابقات بدون نتيجه در اختيار افرادي قرار بگيرد که هيچ عايدي براي فوتبال ايران نداشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما