شناسهٔ خبر: 36791691 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دانستنی‌ها

صاحب‌خبر -

سیر؛ از فواید سلامت شگفت انگیز تا روغن جادویی!

از گذشته‌های دور، مردم از سیر به عنوان یک ماده غذایی و همچنین گزینه ای طبیعی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند. سیر عطر و طعم خوبی به غذا می‌بخشد و همچنین از خواص تقویت کننده سلامت انسان برخوردار است. روغن سیر نیز همانند خود سیر گزینه ای با فواید سلامت مختلف و نسبتا ارزان است. در ادامه با برخی فواید سلامت این ماده غذایی مفید بیشتر آشنا می‌شویم. سیر یکی از سالم‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی است. تنها یک حبه سیر حاوی دو درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای منگنز و ویتامین B6 است و همچنین می‌تواند یک درصد از مقدار مصرف توصیه شده برای سلنیم و ویتامین C را تامین کند. سیر منبع خوبی برای مواد معدنی دیگر مانند کلسیم، مس، آهن، فسفر و پتاسیم نیز است.
ممکن است خطر سرطان ریه را کاهش دهد
سرطان ریه یکی از دلایل اصلی مرگ و میر انسان‌ها در جهان است و سهمی حدود 18 درصدی را در این زمینه به خود اختصاص داده است. برخی دانشمندان بر این باورند که ترکیبات ارگانوسولفور موجود در سیر می‌توانند آثار محافظتی در برابر سرطان ریه ایجاد کنند.
در مطالعه ای که در نشریه Cancer Prevention Research منتشر شد، دانشمندان چینی دریافتند احتمال ابتلا به سرطان ریه در افرادی که حداقل دو بار در هفته سیر خام مصرف می‌کردند، نسبت به آنهایی که این کار ار انجام نمی‌دادند، 44 تا 72 درصد کمتر است. احتمال کمتری دارد به سرطان ریه مبتلا شوند. این مطالعه با حضور تقریبا 6,000 نفر و طی یک بازه زمانی هفت ساله انجام شد.
همچنین مطالعه ای که توسط پژوهشگران کالج کینگ و دانشگاه آنگلیای شرقی انجام شد، نشان داد که سبزیجاتی مانند سیر و پیاز ممکن است به کاهش علائم آرتریت، به ویژه استئوآرتریت یا آرتروز، کمک کنند. آرتروز بیماری است که به واسطه تخریب غضروف در مفاصل و ساییده شدن استخوان‌ها روی یکدیگر رخ می‌دهد.
آنتی بیوتیکی قدرتمند است
روغن سیر از خواص آنتی بیوتیک قوی برخوردار است. آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که رشد باکتری‌ها و میکروارگانیزم‌ها را مهار یا آنها را از بین می‌برند. مطالعه ای که در نشریه Journal of Antimicrobial Chemotherapy منتشر شد، نشان داد که ترکیبی در سیر به نام سولفید دی‌آلیل می‌تواند در برابر باکتری کامپیلوباکتر حتی تا 100 برابر موثرتر عمل کند. کامپیلوباکتر یکی از دلایل اصلی بیماری روده است.
از قلب محافظت می‌کند
یکی دیگر از ترکیبات موجود در روغن سیر به نام تری‌سولفید دی‌آلیل می‌تواند به بهبود شرایط قلب کمک کند. تیم پژوهشی در دانشگاه اموری دریافتند که تری‌سولفید دی‌آلیل ممکن است درمانی موثر برای نارسایی قلبی باشد. ترکیبی دیگر در روغن سیر به نام سولفید هیدروژن نیز خواص محافظت کننده قلب را نشان داده است.
 

نظر شما