شناسهٔ خبر: 36772485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دشت‌های ریگان زیستگاه گونه نادر سوسمار دم‌تیغی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان گفت: سوسمار دم‌تیغی ایرانی تنها گونه نادری از حیات وحش است که در دشت ریگان زندگی می‌کند.

صاحب‌خبر -

حمزه ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: سوسمار دم‌تیغی ایرانی گونه نادر منحصر به‌فردی است که 6 سال قبل در دشت سیف‌الدینی ریگان مشاهده شده بود به تازگی در دشت‌های این شهرستان هم مشاهده شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان بیان داشت: سوسمار دم‌تیغی ایرانی حدود 147 سال پیش از سوی محققی بنام استرُچ در حاشیه کویر لوت مشاهده و توصیف شد و  13 سال بعد هم محققی به‌نام بولانژه حضور این گونه کمیاب سوسمار را در حوالی ریگان گزارش کرد.

وی عنوان کرد: پس از گذشت بیش از یک قرن سوسمار دم‌تیغی ایرانی 6 سال قبل دانشجویی علاقه‌مند در دشت سیف‌الدینی در 65 کیلومتری جنوب شهرستان ریگان، آن را مشاهده و زنده‌گیری و پس از کارهای مطالعاتی در همین دشت رها کرد.

ابراهیمی ابراز کرد: بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست گونه مذکور تحت حمایت و حفاظت است و چون در معرض تهدید و احتمال انقراض نسل قرار دارد مردم باید در حفظ آن بکوشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان ابراز کرد: سوسمار دم‌تیغی ایرانی در بخش شرقی فلات مرکزی ایران، جنوب غربی پاکستان و جنوب افغانستان در زیستگاه‌های بیابانی و نیمه‌بیابانی خشک در دشت‌های ریگزار، سنگریزه‌ای و سنگلاخی با پوشش گیاهی بوته‌ای، درختچه ای زندگی می‌کند.

ابراهیمی افزود: این گونه روزهای گرم و آفتابی در اواسط روز فعالیت و لانه آن شامل سوراخ‌هایی است که در زمین حفر می‌کند، این سوسمار دم‌تیغی بر اساس شرایط منطقه تغییر رنگ نیز می‌دهد.

انتهای پیام/80014/ق

نظر شما